• En struts

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Jo men det där känner jag igen ts. Men det var när jag vandrade till olika frisörer. Nu har jag haft en stadigvarande i flera år.
    De skulle alltid pracka på en just DERAS schampo också, trots att jag redan är en van frisör-schampo-användare, men vet precis vad jag vill ha.

Det där med att de tar sig friheten att klaga på ens hår beror många gånger på att de ska förmå en att gå oftare -till just dem. Sen tror jag att många är rädda för att deras klippning, inte ska hålla måttet,
    men om de har tryckt ner en lite med hur statusen är på ens hår,
    så har de vägen friare liksom.

Men det handlar också om att JAG som kund, vet vad jag vill, när jag går in i en frisörsalong.

Mitt hår får de inte skära. Jag hatar det. Och jag har gått till en och samma frisör i evighet, så de inser nog att jag vet vad jag vill (om jag nu varvar och går till en annan).

Jag är en BESTÄMD kund!

*Mitt hår fönar man inte efteråt. Det hatar jag.
    *JAG tvättar mitt hår innan. Det ska inte de göra.
    *Mitt hår skäres inte. Det blir jättefint av att klippas hela vägen. Det blir ett jättefint fall. Och min stadigvarande frissa diggar inte heller det där med att skära hårstråna. Det passar sig inte riktigt på mitt hår som inte är så tjockt, heller. En ny frisör kan först "försöka", men det går inte med mig. Och då börjar hon hålla med istället, och säger: "Nä, det passar inte riktigt att skära om man har lite tunnare hår"
    *Jag vet hur jag vill ha det uppklippt också. I och med detta märker jag vad en frisör går för, om hon fixar mina instruktioner. Vissa klarar helt enkelt inte av det. Då märker man vad de går för. Sen kan jag gärna variera frisyr, men om man har "en frisyr" som man vet, så kan det vara eldprovet på om de fixar det hela.
    *En frisör som jag var hos emellan jag hittat min stadigvarande, häver ur sig att "mitt hår blir så äckligt" av frisörschampot Bio + som jag ibland använder. Den frissan går jag inte till igen. (även om hon var bra på själva klippningen)
    *Min stadigvarande frisör gnäller aldrig på något med "vad jag håller på med" mitt hår -som ett tag då jag körde No Poo-metoden. Hon var bara intresserad. Det FINNS INGA i No Poo-.trådarna som har hittat bra frisörer. De vågar inte gå till frissan då de håller på med sina No Poo-kurer

*Det sista, som är väldigt avgörande att en "ny frisör" inte kan köra med mig, är att JAG HAR en stadigvarande frisör. Då vågar de inte köra med en, för då har man den frisören att luta sig mot. Då fattar de, att man vet vad man vill.

Så det är nog ändå mitt hetaste tips. Hitta en mer stadigvarande frisör, om du kan ts.

• En struts

Min frisör tar förresten förresten omkring 250 kronor.

Jag kan tänka mig om man går till sådär lite mer exklusiva "innesalonger" att de tar sig friheten att bestämma och vara näsvisa. Jag kan tänka mig det?
    Det är nog bättre att hålla sig till rätt billiga frisörer som inte försöker vara märkvärdiga.

Jo, det är nog mitt andra tips.

• En struts
    EnGladPingvin skrev 2012-10-04 20:03:50 följande:
    Det är anledningen till att jag håller mig till min favoritfrisör och alltid går till samma. Hon är svindyr och jag tvingas resa in till Stockholms C fast jag bor några mil därifrån, men det är värt vartenda öre. Hon känner mig och mitt hår, är proffsig och utgår från mina önskningar när hon föreslår förändringar.

Tidigare gick jag aldrig till samma frisör utan passade på när jag var i närheten av någon salong och hade tid. Vanligtvis blev det någon billig drop-in. För det mesta blev jag besviken och missnöjd. Känner framför allt igen det där att de tyckte håret var slitet och klippte för mycket. Nu går jag regelbundet var åttonde vecka och min frisör är väldigt duktig. Mitt hår mår superbra och behövs bara toppas.
    Okej, där sprack min teori om billiga frisörer då.
  • En struts
    Emmi27 skrev 2012-10-04 18:36:08 följande:
    Hellre att de pratar om ens hår, som man ju är där för, än att de på ren rutin börjar fråga vad man gjort idag och vad man ska göra i helgen. En del känner av väldigt bra men andra bara pladdrar på.
    Nä, det är väl trevligt att prata om allt möjligt. Det tycker jag. Min stadigvarande frisör är lite tillknäppt tycker jag, emellanåt.
  • En struts
    Mercurialis skrev 2012-10-04 17:44:06 följande:
    Jag känner mig som motvallskärring, som kommer här och säger att jag inte alls känner igen mig i beskrivningen i trådstarten. Och är det någon som borde få höra att hon har slitna toppar så är det jag, som sällan masar mig iväg till frisören oftare än med 1-2 års mellanrum. Visst kan frisören hålla med om att topparna är slitna men sedan får jag höra hur fint mitt hår är. Jag har väl haft tur då, som träffar trevliga frisörer.
    Du kanske HAR sådär extrafint hår? Då kan de ju inte hålla på och klaga så mycket.
    Det m å s t e du ha om du väntar så långt mellan klippningarna.
  • En struts

Såna här trådar om frisörer blir alltid milslånga på fl. Varför då?

Jag hade problem i Stockholm med att faktiskt varenda frisörställe var stora drop-inställen med ENDAST frisörer av utländsk härkomst där kunder betades av på löpande band.
    Jag saknade den där lokala "Simone", "Isabelles hårsalong" etc. (Det fanns bara de här "löpande band"-salongerna ett tag, och det var just invandrare som vågade starta dessa salonger, för de är på ett sätt mer företagssamma än svenskar. Jo, det är de faktiskt ibland. Men det blev ett anonymt bemötande på dessa drop-in ställen.)
    Nu tycker jag dock att små lokala frisersalonger börjat komma tillbaka lite.

När jag var inne på ett sånt där drop-inställe så råkade jag ut för att frisören BARA satt och gafflade i telefonen. Jag fick ligga och vänta i schampotvätthon, som jag får så ont i nacken av att tvätta i. När jag reste upp huvudet för att jag inte klarade av att ligga så med nacken så dröp ju vattnet ner på kläderna. Hemma efteråt, så hade hela tröjan blekts med klorinfläckar (hon hade väl tvättat hon med klorin, som vaskade av sig på mig? Trevligt.) Och hon betedde sig så nonchalant.
    När jag var rakt över Götgatan (där dessa dropinställen duggar tätt) så betedde sig frisörerna lika nonchalant och riktigt otrevligt. De var SÅ nedlåtande och talade otroligt mycket med varandra, icke på svenska heller då. Äh, det var så hemskt med de här ställena.

Så jag är numera allergisk mot såna här drop-in ställen. Jag har BARA dålig erfarenhet av dem.
    Jag letar helst BARA lite mindre salonger, där innehavare är mer personliga och ödmjuka.

• En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 16:54:37 följande:

Jag jobbar på götgatan som frisör, vi har drop in, men i mån av tid, och många blir faktiskt överraskade över hur en så kallad drop in salong kan ha så trevliga tjejer! ;)
    Trevligt. Jo, jag tror de här stora anonyma drop-in ställena har avtagit lite på Götgatan. Jag brukar gå in och köpa mitt Bio + schampo på en frisersalong som ligger närmast Ringen. Det är visserligen ett drop-in ställe, men det är en liten salong med bara två stolar. Och kvinnan som äger stället verkar trevlig.
    Det är klart att ett drop-in ställe kan ha massa trevliga tjejer ändå. De här löpande band ställena kanske har avtagit lite?
    Men jag brukar kika lite extra efter de här genuina små frisersalongerna som kan ligga på en bakgata.
    Samtidigt kan jag vara lite skraj för att gå till den lokala frisersalongen i centrum, typ "Salong Madeleine" eller liknande där man ibland kan råka ut för en riktigt mossig typ, som är osäker på att klippa.

Ja, det är lite klurigt det där med frisersalonger som sagt.
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 16:54:37 följande:

Jag jobbar på götgatan som frisör, vi har drop in, men i mån av tid, och många blir faktiskt överraskade över hur en så kallad drop in salong kan ha så trevliga tjejer! ;)
    Jag tror jag ska kika efter ditt ställe.
    Ligger det närmre Slussen eller Medis?

Ni får inte föna håret på mig efteråt. Det ska självtorka.

Jag vill tvätta håret själv, och ibland använder jag Bio + och då kan det liksom bli lite "stelare"

Jag vill inte ha några produkter i efteråt.

Jag gillar att få det uppklippt, och ni får inte skära hårtopparna.

Går ni med på det?
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    Jag backar nog när jag läser ditt första inlägg ändå.

Sen svarade du ju inte ens på mitt sista inlägg.

Skippar att gå förbi ert ställe på Götgatan. Du häver ur dig att kunder är som djur, och har orimliga önskemål. Trevligt! Det är alltså så du ser på dina kunder?
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-08 14:18:10 följande:

Va kul! Michael och frisörerna heter salongen, kolla gärna in hemsidan så kan du nog få en bra uppfattning!! Bara du säger det du just skrev ska det ordna sig! vi ligger i åsö huset precis bredvid skrapan. Fråga efter Amanda (jag) så kan jag hjälpa dig!
    Jag vågar inte. Du sa ju att kunder är djur, och har orimliga önskemål.
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-08 23:18:29 följande:

Jag kan inte se att jag skrivit nånstans att mina kunder är djur, jag skrev att vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej. Sen är det tråkigt att konsumenten får spy galla över en hel yrkeskår, men när en frisör svarar tillbaka på den kritiken, så blir det pannkaka. :)
    Aha, jag läste lite fel där. "Kunder är djur" ha ha (Jag måste förväxlat det med ROKS eller nåt?   Sorry!)
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?