• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym (irriterad)
    Koppkaka skrev 2012-10-05 15:42:11 följande:
    Lättstött much, TS?
    Ja visst blir jag stött då de säger det med ett tonfall vari jag hör förebrående och förskräckelse. Och om man själv är nöjd med något (mitt hår är faktiskt en av få saker med min kropp som jag inte har komplex för) och så kommer någon och berättar för en att man minsann inte borde tycka att ens hår är snyggt pga olika orsaker, ja då kan man lätt bli stött och det med rätta, tycker jag.

Då tänker jag att jaha, så jag har inte bara fula naglar, hängiga ögonlock, feta lår, celluliter utan även håret är skit. Det går om och jag börjar alltid gilla mitt hår igen, men visst har frissor lyckats förstöra mitt goda humör många gånger, och det tar en stund innan man rycker upp sig.
  • PumpkinQueen

De tar sig den rätten för att de tycker att deras jobb är det viktigaste i hela världen.

Jag får alltid kritik för att jag klipper mig så sällan. Det är tydligen svårt för dem att förstå att jag inte bryr mig speciellt mycket om hur jag eller håret ser ut. Jag är snygg ändå. Ingen annan bryr sig om ifall mina toppar är kluvna, så varför ska jag lägga ner tid och energi på att oroa mig för det?

• Anonym (Idag)

Åh hade bästa klippningen någonsin idag. Hon tolkade det jag sa utan att jag behövde vara övertydlig (pekade på en bild på väggen och sa lite så men inte så fluffigt) och hon gjorde ett sånt kanonjobb att jag ALDRIG varit mer nöjd. Pratade lagom mycket, så till och med jag som vanligen kan känna mig väldigt obekväm trivdes. Sen kostade det bara 200 kronor. Har klippt barnen där innan och blivit nöjd, men trodde nog inte att även jag skulle bli det. Åh vad jag längtat till att hitta "min" frisör! Äntligen en frisör där jag inte bara sa att jag var nöjd, utan verkligen också var det!

• Regnig måndag
    Lär dig ta kritik är det enda jag kommer att tänka på....
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Spartacus

kritisera?

frisörer har som jobb att ge råd, tips och styla,
    är det verkligen så hemskt?

jag blir oftast förvånad över hur trevlig eprsonalen är eftersom ajg har frisörskräck och klipper mig vart femte år typ.   

• Anonym

TS! Jag hade i stort sett frisör-fobi för 3 år sedan, hatade att klippa mig men har ett hår och en stil som gör att jag tycker att jag ser bäst ut med proffs-klippt hår, vill inte bara ha långt hår i tofs utan en "riktig" frisyr. Min räddning blev en BRA frisör. Hon är guld, när jag nojjat över att håret är fult, tunnt (tappar en del hår ibland, mer än vad man brukar) etc. är hon skitpeppande utan att vara lismande, ja, bra på alla sätt och vis. Om du bor i Örebro kan jag rekommendera "folk" där hon jobbar Oavsett vart du bor hoppas jag att du hittar en bra frisör snart, vet hur hemskt det kan vara och hur utsatt man kan känna sig.

• EnGladPingvin

Jag känner verkligen att jag älskar min frisör när jag läser här eller mina frisörer om jag ska vara helt ärlig. För mig är det nästan en spaupplevelse. Är där i 2-3 timmar och aldrig missnöjd.

Börjar med att T (man) tittar på färgen, frågar hur jag har upplevt den sen sist och föreslår eventuella förändringar. Sist tyckte han mitt hår hade blekts mycket av solen i sommar och föreslog att lägga in en specialtoning för det och förklarade hur det skulle påverka färgen. Skulle jag säga att jag vill färga håret en annan färg skulle han analyser hur det skulle fungera mot min hy och med frisyren och berätta sin åsikt om det. Han lägger slingor och bottentoning samt tvättar håret. Vid tvättningen sitter jag i en massagfåtölj, får inpackning och skalpmassage. Ibland ber jag om färgning av ögonbrynon och självklart får jag det. Självklart frågar han även om jag önskar något att dricka. Jag brukar be om en latte som jag då får tillsammans med några chokladbitar och ett glas vatten.

Sen är det dags för klippning och det sköter J (kvinna). Hon frågar vad jag tyckte om klippningen sist och om jag har är nöjd. Sen tittar hon igenom håret och kommer med förslag på vad som behövs göras. Eftersom jag klipper mig varannan månad och sköter mitt hår är det sällan särskilt slitet. Innan hon börjar klippa berättar hon vad hon tänker göra. Under tiden hon klipper pratar vi vanligtvis om allt mellan himmel och jord, men jag har alltid en trave tidningar framför mig och hon märker om jag vill läsa istället för att prata. När hon har klippt frågar hon om hon ska föna som vanligt eller om jag är ute efter något speciellt. Till sist frågor hon om hon ska använda spray i håret och håller sen upp en spegel så jag får se hur det blivit från alla håll. Innan jag betalar frågar hon om jag behöver några produkter. Säger jag nej är det inget mer med det, säger jag ja kommer hon med förslag utifrån vad jag önskar och vad hon anser är bra för mitt hår. Till sist bokar vi upp minst en ny tid då det inte är lätt att få tid på den salongen. 

Jag går därifrån avslappnad, supersnygg i håret och 2000 kr fattigare.  Älskar mina frisörer.

• Anonym
    hmq skrev 2012-10-05 14:39:36 följande:
    Jag har precis samma erfarenhet och går aldrig tillbaka till såna frisörer - ja, jag VET att jag har tunt hår som är slitet i topparna när det klipps var 8:e vecka, jag vill inte höra hur gräsligt det ser ut och särskilt inte med de väldigt tråkiga tonfall som det oftast levereras med. Jag blir HELT avtänd på att köpa de produkter som dessa frisörer rekommenderar för att lösa mina problem. En gång sa jag faktiskt "skulle du kunna bara klippa mig, om det är OK?" när en frisör inledde en sån där harang, varpå hon blev skitsur.

Nu har jag dock kommit på en lösning och det är att gå till manliga frisörer! Hittills har ingen av dessa klankat på mitt hår, utan bara klippt topparna som jag har efterfrågat. Tipptopp. 

Jag tycker att det är extremt märkligt att läxa upp betalande kunder sådär, det bidrar inte till att frisörbesöket blir en trevlig upplevelse. Det måste väl gå att antingen linda in det lite om man nu absolut måste anmärka på den stackars kundens hår eller ännu hellre fråga om denna är intresserad av skötselråd.  
    Känns som Folktandvården...
  • cyklar

Jag får alltid samma känsla när jag går till tandläkaren som när jag går till frisören. Skäms alltid när de förskräckt frågar, "när klippte du dig senast?? Gud vilka slitna toppar! Förvånad"

Sen påpekar de alltid att jag har väldigt torrt hår. (JAG VET DET!!)
    Ser medlidande ut och förklarar att det är jätteviktigt med inpackning. Jag berättar att jag använder inpackning varje vecka sen de senaste åren tillbaka. De tittar på mig som att jag ljuger.
    Pillar lite i håret och säger något om att "det kan inte vara någon bra produkt du använder".

Känns precis som när tandläkaren frågar om man använder tandtråd ordentligt.

Har problem med taskigt tandkött och får utfrågning om det varje gång jag går till tandläkaren.  

Skäms för fult hår hos frisören och fult tandkött hos tandläkaren,

Grejen är att jag själv tycker jag har rätt fint hår. Lite torrt, jo.  

• Bananapa

Jag måste bara säga lite vad jag tycker. 

Det här med frisörer är jätteknepigt.
    Ofta hamnar med folk man saknar kemi med eller så förstår de inte ens önskemål och vill fixa själva för de blivit så fåfänga.

Haft två frisörer som kränkt mig.

En som sade att jag inte hade en framtid och att det var förödande och tragiskt att en ung tjej som mig hade håravfall.
    "Hur ska du kunna fortsätta leva med detta".
    Hon sade att jag hade hemskt hår och att det ser inte riktigt klokt ut.

Den andra sket i att tvätta mitt hår innan och då jag frågade varför hon inte ville tvätta så sade hon att man måste boka tid för det? Jag sade sedan att jag bokat en klippning per telefon men det sket hon i. Sedan tog hon massor av kunder i kassan som ville köpa produkter trots det fanns frisörer lediga. Sade att mitt hår var fult och stripigt. Trots jag inte bett henne om hennes tankar och åsikter.
    Sedan så snackade hon i telefon två omgångar. Och lät mig sitta 1 timme och 50 minuter för en simpel toppning. Totaldissade mina önskemål. Jag såg ännu värre ut än när jag kom in. Med fetthjälm och massa äcklig spray och taskigt klippt.
    Sedan ville hon ha 100 kronor mer!!!!!! 
    Jag går aldrig mer dit. Hon jobbar på A6 salongen i Jönköping. Blond och smal. Otrevlig och dryg är hon! Gå inte dit.  

Mycket handlar om att frisörer tror att de är så jävla spännande och kunniga. 
    Satsa på empati och att göra håret friskt inte stylat.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?