• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym
    Anonym (Mysan) skrev 2012-10-06 11:06:15 följande:
    Man kan ju säga saker på olika sätt, det är garanterat mycket trevligare att gå till frisören om man får känna sig fin den stunden man sitter där.... Jag har ganska tunna hårstrån (men många) och håret blir lätt torrt och får kluvna toppar. Eller lätt och lätt... Tror jag har ganska vanligt hår. Tycker själv det är fint för det mesta, ganska långt är det. Men har sååå många gånger känt mig ful hos frisören. Tror de anmärker så på ens hår för att man ska tycka att de kommer som en räddare i nöden, TUR att du kom hit så det blir någon ordning på ditt hår! Typ... Dessutom tycker jag inte alls om att få håret tvättat hos frisören. Nu har jag äntligen hittat en frisör som passar mig. Där jag känner mig fin hela tiden, som visst diskuterar slitna toppar men på rätt sätt. Som inte tvättar håret. (Naturligtvis rengörs alla saxar, kammar mm. efteråt ifall ngn undrar.) min frisör har en liten salong, det är en lite äldre utländsk man. Såå himla bra är han! Och priset för en klippning är 300 kr, som hittat! Och nu ser jag fram emot att gå dit, känner mig fin både under och efter besöket
    Oj, själv tycker jag att 300 kr är dyrt.
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-06 11:38:17 följande:
    Är 300 kr för en klippning dyrt? Och det ingår då rådgivning, klippning, eventuell hårtvätt, föning och styling?! Det kallar jag INTE dyrt, jag tycker det är normalpris eller i vissa fall till och med lite billigt. Och jag tycker det är ganska svårt att hitta klippning under 360 spänn, även i en småstad. Jag bor själv i en väldigt liten stad där de flesta tar minst 360 kr för en klippning. Som jag vet är det bara två frisörer som tar 300 och under... Och hittar man en billigare är det ofta elever som klipper eller så är det en frisör som inte förstår att man inte alls kommer tjäna vad man behöver för att täcka alla utgifter som behövs + att man själv ska kunna plocka ut åtminstone en liten lön varje månad. 
  • Anonym (Mysan)
    Anonym skrev 2012-10-06 11:38:17 följande:

290 kr för att vara exakt kostar det. Men på de ställen jag gått innan har jag betalat 450 så i jämförelse med det tycker jag det är billigt.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-06 11:43:36 följande:
    Är 300 kr för en klippning dyrt? Och det ingår då rådgivning, klippning, eventuell hårtvätt, föning och styling?! Det kallar jag INTE dyrt, jag tycker det är normalpris eller i vissa fall till och med lite billigt. Och jag tycker det är ganska svårt att hitta klippning under 360 spänn, även i en småstad. Jag bor själv i en väldigt liten stad där de flesta tar minst 360 kr för en klippning. Som jag vet är det bara två frisörer som tar 300 och under... Och hittar man en billigare är det ofta elever som klipper eller så är det en frisör som inte förstår att man inte alls kommer tjäna vad man behöver för att täcka alla utgifter som behövs + att man själv ska kunna plocka ut åtminstone en liten lön varje månad. 
    Jag vill varken ha rådgivning, hårtvätt eller styling/produkter ikletade när jag går till frisören. Jag vill bli klippt, punkt. Ja, håret får de ju gärna föna så att det blir torrt också men det är lite av ett nödvändigt ont för att slippa gå därifrån med blött hår eftersom jag annars föredrar att låta håret lufttorka eftersom fön/värme sliter på håret.

Jag tycker också att det är svårt att hitta en billig frisör så tyvärr får jag betala vad det kostar för att få det gjort eftersom jag inte kan klippa mig själv. Så även om jag betalar vad de begär tycker jag det är dyrt när det är över 300 kr.
  • JPT

Jag tycker att det helt okej att de kommenterar hårets kvalitet och ger tips, men något jag inte förstår är det fruktansvärt tråkiga kallpratet. Jag har full förståelse för att vissa tycker det är trevligt, men borde man inte vara en hyfsat bra människokännare när man klipper folks hår dag ut och dag in? Jag brukar ge små hintar om att jag bara vill sitta där och bli omhändertagen men det enda rätta i fortsättningen är väl att säga rakt ut att jag faktiskt inte vill prata om mitt arbete, mina semesterplaner o.s.v. 

• Coyote

Det jag verkligen ogillar är att så många frisörer stinker rök och parfym när man blir klippt, det känns rätt ofräscht...

• MaryCaroline
    Coyote skrev 2012-10-06 12:09:39 följande:
    Det jag verkligen ogillar är att så många frisörer stinker rök och parfym när man blir klippt, det känns rätt ofräscht...
    Ja men usch! Vad är grejen med att så många frisörer röker?! Fattar de inte att de tar med sig röklukten in i salongen?! En salong ska ju lukta fräscht och det ska frisören också göra eller så ska det inte lukta någonting överhuvudtaget. Jag föredrar parfymlukten, men vissa bokstavligen dränker sig i parfym och vissa gör det efter rökning. Dumt att fatta att parfym INTE tar bort röklukten, utan bara blandar sig med den och det är nästan värre?! Personligen tycker jag att man inte borde röka under arbetstid när man arbetar med exempelvis skönhet och hygien. Alternativt ta på sig helt andra kläder när man går ut och röker för att skydda sina vanliga kläder man arbetar i. 
  • En struts

Såna här trådar om frisörer blir alltid milslånga på fl. Varför då?

Jag hade problem i Stockholm med att faktiskt varenda frisörställe var stora drop-inställen med ENDAST frisörer av utländsk härkomst där kunder betades av på löpande band.
    Jag saknade den där lokala "Simone", "Isabelles hårsalong" etc. (Det fanns bara de här "löpande band"-salongerna ett tag, och det var just invandrare som vågade starta dessa salonger, för de är på ett sätt mer företagssamma än svenskar. Jo, det är de faktiskt ibland. Men det blev ett anonymt bemötande på dessa drop-in ställen.)
    Nu tycker jag dock att små lokala frisersalonger börjat komma tillbaka lite.

När jag var inne på ett sånt där drop-inställe så råkade jag ut för att frisören BARA satt och gafflade i telefonen. Jag fick ligga och vänta i schampotvätthon, som jag får så ont i nacken av att tvätta i. När jag reste upp huvudet för att jag inte klarade av att ligga så med nacken så dröp ju vattnet ner på kläderna. Hemma efteråt, så hade hela tröjan blekts med klorinfläckar (hon hade väl tvättat hon med klorin, som vaskade av sig på mig? Trevligt.) Och hon betedde sig så nonchalant.
    När jag var rakt över Götgatan (där dessa dropinställen duggar tätt) så betedde sig frisörerna lika nonchalant och riktigt otrevligt. De var SÅ nedlåtande och talade otroligt mycket med varandra, icke på svenska heller då. Äh, det var så hemskt med de här ställena.

Så jag är numera allergisk mot såna här drop-in ställen. Jag har BARA dålig erfarenhet av dem.
    Jag letar helst BARA lite mindre salonger, där innehavare är mer personliga och ödmjuka.

• Green Witch

Jag slutade gå till frisören för ca 7 år sedan. Det bästa beslut jag tagit när det gäller mitt hår. Jag testade flera olika frisörer men ALLA klippte mer än vad jag önskade samt försökte sedan kränga på mig dyra produkter fulla med sulfater och silokoner.

Inte förrän jag började klippa mig själv blev mitt hår äntligen långt, blankt och friskt. Solig

• sukiojag
    En struts skrev 2012-10-06 13:22:34 följande:
    Såna här trådar om frisörer blir alltid milslånga på fl. Varför då?

Jag hade problem i Stockholm med att faktiskt varenda frisörställe var stora drop-inställen med ENDAST frisörer av utländsk härkomst där kunder betades av på löpande band.

Jag saknade den där lokala "Simone", "Isabelles hårsalong" etc. (Det fanns bara de här "löpande band"-salongerna ett tag, och det var just invandrare som vågade starta dessa salonger, för de är på ett sätt mer företagssamma än svenskar. Jo, det är de faktiskt ibland. Men det blev ett anonymt bemötande på dessa drop-in ställen.)

Nu tycker jag dock att små lokala frisersalonger börjat komma tillbaka lite.

När jag var inne på ett sånt där drop-inställe så råkade jag ut för att frisören BARA satt och gafflade i telefonen. Jag fick ligga och vänta i schampotvätthon, som jag får så ont i nacken av att tvätta i. När jag reste upp huvudet för att jag inte klarade av att ligga så med nacken så dröp ju vattnet ner på kläderna. Hemma efteråt, så hade hela tröjan blekts med klorinfläckar (hon hade väl tvättat hon med klorin, som vaskade av sig på mig? Trevligt.) Och hon betedde sig så nonchalant.

När jag var rakt över Götgatan (där dessa dropinställen duggar tätt) så betedde sig frisörerna lika nonchalant och riktigt otrevligt. De var SÅ nedlåtande och talade otroligt mycket med varandra, icke på svenska heller då. Äh, det var så hemskt med de här ställena.

Så jag är numera allergisk mot såna här drop-in ställen. Jag har BARA dålig erfarenhet av dem.

Jag letar helst BARA lite mindre salonger, där innehavare är mer personliga och ödmjuka.

Jag jobbar på götgatan som frisör, vi har drop in, men i mån av tid, och många blir faktiskt överraskade över hur en så kallad drop in salong kan ha så trevliga tjejer! ;)
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?