Memphis skrev 2012-10-05 15:29:20 följande:
Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören!
De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi".
- Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat.
Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften.
- Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter.
"Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort.
-Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd.
Tycker jag.
- Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner.
Skillnad på att erbjuda och pracka på.
- Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår.
- Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå.
- Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål.
Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar.
- Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant.
Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)