• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym
    darkangel82 skrev 2012-10-05 13:28:36 följande:
    Men herregud den som går till frisören ger dom rätt att kommentera ditt hår! Det är liksom grejen med frisörer dom ska ta hand om ditt hår o frågan hur llänge sen gick du till fisören kan ju helt enkelt vara en fråga för att veta hur länge sen var det, vad gjorde du då vill du göra samma sak idag!! ilands problemt ringe o undrar om du hade något mer att tillägga

vart står det?

jag går till frisören för att dom ska klippa mitt hår, thats it
    jag vill inte köpa några produkter, höra vad dom tycker om mitt hår eller hårfärg eller bli hånad/sedd ner på.

men som sagt jag går inte till frisör längre, för dom har noll koll på min stil, vilja och förutsättningar för mitt hår. (och öppenbart så vill dom inte få koll heller, då dom inte lyssnar när man säger något!)     
  • hmq
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    Jag har precis samma erfarenhet och går aldrig tillbaka till såna frisörer - ja, jag VET att jag har tunt hår som är slitet i topparna när det klipps var 8:e vecka, jag vill inte höra hur gräsligt det ser ut och särskilt inte med de väldigt tråkiga tonfall som det oftast levereras med. Jag blir HELT avtänd på att köpa de produkter som dessa frisörer rekommenderar för att lösa mina problem. En gång sa jag faktiskt "skulle du kunna bara klippa mig, om det är OK?" när en frisör inledde en sån där harang, varpå hon blev skitsur.

Nu har jag dock kommit på en lösning och det är att gå till manliga frisörer! Hittills har ingen av dessa klankat på mitt hår, utan bara klippt topparna som jag har efterfrågat. Tipptopp. 

Jag tycker att det är extremt märkligt att läxa upp betalande kunder sådär, det bidrar inte till att frisörbesöket blir en trevlig upplevelse. Det måste väl gå att antingen linda in det lite om man nu absolut måste anmärka på den stackars kundens hår eller ännu hellre fråga om denna är intresserad av skötselråd.  
  • Indianica
    HannaS86 skrev 2012-10-05 14:00:26 följande:
    Bara läst ts men jag håller med. Det har iofs bara hänt mig hos två frisörer, de andra (minst 5 iaf) har varit bra och inte kommenterat. Jag blev irriterad av att de två kommenterade i stil med "OJ, vad slitet det är, när klippte du dig senast?!", "Ja du måste ju klippa dig betydligt oftare, det är jätteslitet här, ser du?" och sedan upprepa det några gånger under tiden de klipper. Jag kom inte dit för att få negativ kritik utan jag visste ju att det var slitet och det var därför jag ville klippa bort det slitna, det är väl inte så konstigt? Om jag vill ha tips angående mitt hår frågar jag. Om någon frisör läser det här som känner igen sig så kan det ju vara värt att istället för att börja raljera om kundens hår att bara ställa en liten fråga först "Vill du ha tips om hur du ska behandla ditt hår/styling/frisyr/vaddetnugäller?". På så vis slipper ni reaktioner som min :)

Jag klipper mig alltid på drop-insalonger nu för tiden eftersom de inte gör så som jag trivs med; Hej, hur vill du ha det? ok, klippklipp, snabbt klart och jag fick bort mina slitna hårtoppar utan en föreläsning om att jag måste inpacka mitt hår, klippa mig oftare osv".
    Hihi, ja, lustigt det där. Man går ju oftast till frisören för att man börjar bli mer eller mindre risig i håret, att då som frisör kommentera det tycker jag är överflödigt....det är deras jobb att ta hand om det risiga (jo, tack, jag vet att man ska förebygga det i största möjliga mån, men produkter etc är heller inga mirakelmetoder).
  • Memphis

Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören!
    De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi".

- Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat.
    Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften.

- Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter.
    "Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort.

-Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd.
    Tycker jag.

- Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner.
    Skillnad på att erbjuda och pracka på.

- Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår.

- Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå.

- Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål.
    Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar.

- Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant.

Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)

• Anonym (Privat för salon)
    Indianica skrev 2012-10-05 13:40:52 följande:
    Jag har lärt mig lite om hur man hanterar frisörer. En viktig sak är att om man vill ha en tyst frisör, så ska man alltid direkt försjunka djupt i en tidning. Ibland ska frisören lägga sig i vad man läser, men då svarar man bara kort på det. De flesta frisörer fattar då att man vill ha en tyst frisör.

Ja, jag brukar också ta en tidning, men hon ger sig ändå inte. Jag går alltså till en salong som ligger i ett köpcentra och anses vara lite mer åt det lyxigare hållet, MEN det är så obehagligt (tycker jag) när alla andra som sitter och blir stylade samt hon som står och glor i kassan, andra frisörer där, deras kunder, de som bara sitter i soffan och väntar SAMT alla som går förbi ska höra och vet vad jag sysslar med, om jag är gift, har barn, ska på semester osv. jag tycker det är jättejobbigt då jag inte vill prata om mig med vilt främmande. Därför hatar jag att gå, men tvingar mig att gå var tredje månad. Jag vill bara gå dit, vara trevlig, berätta hur jag vill ha det, komma överrens om färg mm och sen ska allt enbart röra sig om frisyren och annat som rör hår. Tar gärna emot tips och så frön frisören det har jag inget emot för det är därför jag är där och INTE för att bli korsförhörd.
  • Anonym
    Memphis skrev 2012-10-05 15:29:20 följande:
    Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören!
    De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi".

- Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat.
    Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften.

- Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter.
    "Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort.

-Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd.
    Tycker jag.

- Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner.
    Skillnad på att erbjuda och pracka på.

- Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår.

- Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå.

- Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål.
    Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar.

- Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant.

Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)
    *applåder*
  • Anonym (Privat för salon)
    Memphis skrev 2012-10-05 15:29:20 följande:
    Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören! De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi". - Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat. Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften. - Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter. "Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort. -Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd. Tycker jag. - Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner. Skillnad på att erbjuda och pracka på. - Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår. - Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå. - Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål. Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar. - Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant. Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)

AH, du är ju bara min dröm frisörska!
  • Memphis

Anonym (Privat för salon) : Haha! Där ser man! Som sagt, det ligger mer tanke bakom än att bara "klippa och hålla käften" som vissa menar att vi frisörer borde göra ;)
    Man måste vara en bra människokännare för att vara en bra frisör tror jag :)

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?