Inlägg från: Anonym (irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
    Jag väntar mig aldrig att bli "pangfräsch" eller att frisören ska göra underverk. Det enda jag någonsin säger är att jag vill klippa topparna. Jag är inte intresserad av något speciellare än så, eftersom jag oftast är nöjd med mitt långa, raka hår som jag faktiskt får positiva kommentarer om av folk (som inte är frisörer). 

Att jämföra frisörbesöket med ett läkarbesök är ju lite absurt. En frisör har inte ansvar för någons liv, de har inte 10-15 år av stressig utbildning och vidareutbildning bakom sig (ja, jag vet att även frisörer har utbildning men snälla, jämför den inte med en läkares). En frisör är ingen kirurg som behöver gedigen kunskap eftersom patienten kan dö om något går snett i en operation. En frisör klipper hår. Om något går snett så växer håret nog tillbaka, sakta men säkert. Visst, man bör veta lite om kemi för att inte förstöra håret i samband med färgningar och permanent men inte heller det är faktiskt en fråga om liv och död.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2012-10-04 12:39:30 följande:
    Fast nu jämförde jag det inte med en hjärtoperation heller, eller hur? Jag jämförde det med en överansträngd muskel i ryggen. Precis som jag sade tidigare. Varför går ni till frisörer och de är så dåliga/kritiska/underutbildade. Klipp dig hos någon som du får positiva kommentarer av då? :) som inte ser hur håret egentligen mår.
    Därför att frisörens arbete går ut på att klippa hår ifall kunden ber om detta. Varför skulle jag gå till någon som inte är utbildad frisör? Vill jag sedan ha åsikter om mitt hår så ber jag nog om det. Men än så länge litar jag på min egen förmåga att se mitt hårs estetiska kvalitet.

Dessutom, även om det bara handlar om en överansträngd ryggmuskel så kan konsekvenserna bli mycket mer ödesdigra än konsekvenserna av valfri frisörstjänst. Och till läkaren går man ju för att bli botad, få råd.
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2012-10-04 12:51:52 följande:
    Jag ska VERKLIGEN börja uppskatta mina kunder märker jag, världens ljuvligaste personer. Jobbar också som frisör och hade aldrig orkat med så dålig attityd "de ska göra som jag säger och inget mer", tänker definitivt inte göra något som jag vet inte är bra för håret eller kommer se förjävligt ut. Det är fortfarande utbildad professionell personal, något som många kunder inte verkar förstå när de kommer insläntrande tio minuter för sent, eller vill bleka håret från svart till platina
    OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?
  • Anonym (irriterad)
    Gammelsmurfen skrev 2012-10-05 09:50:28 följande:
    Ja så är det för mig med. Det har faktiskt aldrig hänt att dem INTE sagt något om håret. Och då har jag vart på varenda frisörsalong i den här kommunen (ja det har jag faktiskt).
    Okej då om dem faktiskt vill och behöver veta när jag klippte mig sist men annars så är det attityden och tonfallet som gör mig så illa berörd. "Amen gud när klippte du dig egentligen sist. Det var på tiden att du kom hit. Du får inte klippa dig själv. Ser du hur ojämnt det är här? Det ser inte bra ut. Hår är VIKTIGT." Tycker faktiskt det kan jämföras med en hemstädare som går och gnäller över hur stökigt/äckligt kunden har det.

Ja, jag klipper mig själv faktiskt. Jag var hos frisören för ungefär två månader sedan och innan var det så var det 2,5 år sedan jag klippte mig. När jag faktiskt går till frisören är det för att jämna till det värsta.
    Jag är ingen hippie heller som vill låta det växa "fritt och naturligt" utan jag tycker helt enkelt inte det är värt pengarna att gå till frisören. För 1, jag tycker det ser likadant efteråt oavsett om jag eller frisören klipper. Om det är ojämnt eller inte är skitsamma eftersom sådant ändå inte syns i mitt extremt tjocka hår. 2, jag känner mig bara ledsen när dem klagar på hur mitt hår ser ut. När jag 15 gick jag hem och grät efter en frisör sagt  "så här kan du ju inte se ut" till mig. 3, frisörer är så jäkla snygga och så sitter man där med blött hår likt råttsvansar längs huvudet som framhäver dubbelhakan och gör att man ser ut som Heffaklumpen i jämförelse.

Sen ska dem alltid sitta och pracka på en massa dyra balsam och grejer. Klipper jag mig själv så bryr mig uppenbarligen inte om mitt hår och då vill jag heller inte köpa produkter för 500 spänn. Jag känner såhär: vill jag nåt så säger jag det. Annars ska frisören klippa och fråga hur jag vill ha håret. That's it.
    Haha! Visst är det extra jobbigt om frisören själv är jättesnygg och man bara ser hur hon ser ner på en för att man inte är lika omsorgsfullt sminkad, tränad, manikyrerad etc.? Lite som i skolan där de snygga flickorna som mobbade såg på de mindre populära tjejerna med avsmak. Så känns det i alla fall.
  • Anonym (irriterad)
    Koppkaka skrev 2012-10-05 15:42:11 följande:
    Lättstött much, TS?
    Ja visst blir jag stött då de säger det med ett tonfall vari jag hör förebrående och förskräckelse. Och om man själv är nöjd med något (mitt hår är faktiskt en av få saker med min kropp som jag inte har komplex för) och så kommer någon och berättar för en att man minsann inte borde tycka att ens hår är snyggt pga olika orsaker, ja då kan man lätt bli stött och det med rätta, tycker jag.

Då tänker jag att jaha, så jag har inte bara fula naglar, hängiga ögonlock, feta lår, celluliter utan även håret är skit. Det går om och jag börjar alltid gilla mitt hår igen, men visst har frissor lyckats förstöra mitt goda humör många gånger, och det tar en stund innan man rycker upp sig.
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?