Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
Jag väntar mig aldrig att bli "pangfräsch" eller att frisören ska göra underverk. Det enda jag någonsin säger är att jag vill klippa topparna. Jag är inte intresserad av något speciellare än så, eftersom jag oftast är nöjd med mitt långa, raka hår som jag faktiskt får positiva kommentarer om av folk (som inte är frisörer).