Inlägg från: MaryCaroline |Visa alla inlägg
  • MaryCaroline

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    Alltså, nu vet jag ju inte vad det är för frisörer du TS eller ni andra pratar om. Men jag kan nog vara beredd på att hålla med om att de flesta frisörer frågar och kommenterar håret. Men det är ju för tusan deras jobb. Ibland frågar de för att de helt enkelt vill eller behöver veta saker innan de sätter saxen eller färgen i håret för att det ska bli så bra resultat som möjligt. Och att de kommenterar att håret är slitet, eller fett eller snett eller vad det nu handlar om kanske helt enkelt beror på något så enkelt att de tror att kunden inte själv vet om det... Många kunder vet faktiskt inte riktigt hur deras egna hår är eller ser ut. Många låter väldigt överraskade när de får veta vilken typ av hår de faktiskt har... Jag tycker nog det är helt rätt av en frisör att upplysa en kund om detta istället för att hålla käften om det... Är man som kund redan medveten om att man inte vill höra frisörens frågor eller kommentarer om sitt hår kan man ju upplysa frisören om det innan klippningen/färgningen börjar, men då får man kanske också räkna med att resultatet faktiskt inte blir lika bra...

     


  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 11:45:42 följande:

    Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
    Alla kostnader drar faktiskt iväg för en frisör, så jag håller med här. Efter att alla utgifter är betalda på en månad är det oftast inte speciellt mycket kvar. Jag skulle nog tex aldrig kunna påstå att man blir speciellt "rik" på att arbeta som frisör, oavsett om man är anställd eller om man äger en egen salong. Frisörer tar oftast inte överpriser med tanke på vad allt faktiskt kostar... Skulle de vara billigare hade säkert många fått slå igen för länge sen...
  • MaryCaroline

    Men gud... En riktig frisörs arbete är inte enbart att klippa eller färga hår eller göra som kunden säger att h*n ska göra... Det är en del av frisörens arbete att utvärdera kundens hår och vanor för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och försöka hjälpa kunden att få ett bättre hår då det behövs. Det handlar delvis om service, frisöryrket är serviceinriktat och att en frisör kommenterar eller frågar angående kundens hår har ingenting att göra med att h*n vill vara elak eller spydig på något sätt. Ska en kund tex färga håret måste ju frisören ibland fråga när kunden färgade håret senast eller vad kunden egentligen gjort med håret, det är inte alltid frisören kan avgöra det själv. Får frisören inte veta vad h*n behöver veta kanske resultatet inte blir det optimala. Om kunden vägrat svara, ja, vad gör man då? Är det då frisörens eller kundens fel att resultatet inte blir så bra?

    Som kund kanske man faktiskt inte alltid heller vet vilken typ av hår man har. Alla vet inte om att de har fett hår eller torrt hår eller skadat hår eller slitet hår eller vilken typ av hår det nu är. Ska man som kund inte uppskatta att få veta det då och vad man ska göra åt saken? Det är en del av frisörens arbete. Tål man inte en frisörs arbete kanske man inte ska gå till en frisör överhuvudtaget eller så får man faktiskt säga till INNAN man sätter sig i stolen att man inte vill höra en utvärdering av sitt hår, utan helt enkelt bara få det klippt. Men då får man kanske också räkna med att det faktiskt inte blir lika bra...  


  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:03:46 följande:
    Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.
    "Kunden har alltid rätt" stämmer inte alltid. Det handlar om kommunikation och överenskommelse mellan kund och frisör. Alla har inte alla förutsättningar för att göra allt med sitt hår. Alla har olika typer av hår och alla passar inte heller i allt. Jag tycker att en bra frisör faktiskt ska sätta gränser och säga nej om h*n inte tycker det blir bra eller om det inte passar kunden. Det är faktiskt bättre än att man går från frisören med ett dåligt resultat och att man inte är nöjd. Som kund ska man ju tala om hur man vill ha håret, men tycker frisören att det inte går eller att det inte passar ska ju frisören naturligtvis tala om det och varför det är så och sedan försöka komma överens om någonting annat. Jag tycker att en frisör är kass om h*n bara gör som kunden vill om det sedan blir dåligt...
  • MaryCaroline

    Jag har aldrig varit med om att en frisör försökt pracka på mig en massa dyra frisörprodukter. Det händer till och med att de rekommenderar billiga produkter i Ica-hyllan :P Eller helt enkelt kommer med enkla råd som vanliga inpackningar, inte tvätta håret så ofta, inte använda fön och tänger osv för att skydda håret och inte slita på det... Eller att inte använda vissa typer av produkter för att håret inte ska bli fett osv...... För att nämna några exempel bara. Att frisörerna frågar handlar inte bara alltid om att de ska få sälja sina dyra produkter som de har i salongen, jag har faktiskt aldrig varit med om det. 

    Och olika smak, ja det kan ju hända att kunden och frisören har olika smak. Men det handlar inte bara om smak. En kund kanske vill göra någonting med sitt hår som inte passar dennes kvalitet på håret och då blir resultatet helt enkelt inte bra. Ska frisören inte upplysa kunden om det då? 


  • MaryCaroline
    Bonanza skrev 2012-10-04 13:19:38 följande:
    Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.

    Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.

    Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.

    Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.  
    Men det är ju det många inte tycker att frisören får göra, säga vad h*n tycker. Det verkar som att många tycker att frisören bara ska göra vad kunden vill och uppfylla dennes önskemål angående håret utan att lägga in egna värderingar och utan att tala om för kunden att "det blir inte bra". Det är det jag delvis menar med kommunikation mellan frisör och kund. Att frisören ska tala om ifall denne tror att det blir dåligt och varför och hoppas att kunden förstår och kanske överväger ett annat val i samråd med frisören. Visst, kunden kanske vill att håret ska bli väldigt blekt och få en sliten känsla men då kan ju kunden tala om det och insistera på att frisören ska utföra blekningen ändå. Men man kommer aldrig ifrån att en kund är en levande reklampelare som alla ser. Som frisör riskerar man att få dålig reklam om resultatet inte blir bra, även om kunden är nöjd med det slitna resultatet... 

    Sen om frisören gör fel efter kundens uttalade önskemål tycker jag är en annan sak på sätt och vis. Säger jag att jag vill permanenta stora lockar men kommer ut med afrokrull är det ju såklart frisören som utfört ett felaktigt arbete, det var inte det vi kom överens om. Om en frisör utför ett felaktigt arbete som inte motsvarar kundens önskemål ska man ju också som kund påpeka det direkt så att man antingen kan rätta till felet eller slippa undan betalningen. Man går ju i så fall inte ut som missnöjd kund efter att ha betalat och surar och börjar snacka bakom frisörens rygg. Det är ju inte ett dugg bättre än att frisören utfört ett felaktigt arbete. Tyvärr är det så många kunder gör. Kunder vågar inte påpeka att de inte är nöjda, utan betalar och går därifrån och beklagar sig inför andra istället och snackar skit bakom ryggen på frisören. 

    Och vad grundar du det på, att frisöryrket är lågstatusyrke? Jag är inte själv frisör, vilket jag gärna vill påpeka för andra. Men jag undrar lite ändå :P :) 
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:29:42 följande:
    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.
    Det var delvis detta jag menade med att en frisörs roll inte enbart är att klippa en kunds hår Glad
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:30:04 följande:
    Jo, för i det fallet är det relevant att upplysa kunden om det. Men när jag bara vill klippa topparna har jag ingen användning för att veta att mitt hår är torrt.
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
  • MaryCaroline
    Regnig måndag skrev 2012-10-05 18:24:29 följande:
    Lär dig ta kritik är det enda jag kommer att tänka på....
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-06 11:38:17 följande:
    Oj, själv tycker jag att 300 kr är dyrt.
    Är 300 kr för en klippning dyrt? Och det ingår då rådgivning, klippning, eventuell hårtvätt, föning och styling?! Det kallar jag INTE dyrt, jag tycker det är normalpris eller i vissa fall till och med lite billigt. Och jag tycker det är ganska svårt att hitta klippning under 360 spänn, även i en småstad. Jag bor själv i en väldigt liten stad där de flesta tar minst 360 kr för en klippning. Som jag vet är det bara två frisörer som tar 300 och under... Och hittar man en billigare är det ofta elever som klipper eller så är det en frisör som inte förstår att man inte alls kommer tjäna vad man behöver för att täcka alla utgifter som behövs + att man själv ska kunna plocka ut åtminstone en liten lön varje månad. 
  • MaryCaroline
    Coyote skrev 2012-10-06 12:09:39 följande:
    Det jag verkligen ogillar är att så många frisörer stinker rök och parfym när man blir klippt, det känns rätt ofräscht...
    Ja men usch! Vad är grejen med att så många frisörer röker?! Fattar de inte att de tar med sig röklukten in i salongen?! En salong ska ju lukta fräscht och det ska frisören också göra eller så ska det inte lukta någonting överhuvudtaget. Jag föredrar parfymlukten, men vissa bokstavligen dränker sig i parfym och vissa gör det efter rökning. Dumt att fatta att parfym INTE tar bort röklukten, utan bara blandar sig med den och det är nästan värre?! Personligen tycker jag att man inte borde röka under arbetstid när man arbetar med exempelvis skönhet och hygien. Alternativt ta på sig helt andra kläder när man går ut och röker för att skydda sina vanliga kläder man arbetar i. 
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?