Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Det är anledningen till att jag håller mig till min favoritfrisör och alltid går till samma. Hon är svindyr och jag tvingas resa in till Stockholms C fast jag bor några mil därifrån, men det är värt vartenda öre. Hon känner mig och mitt hår, är proffsig och utgår från mina önskningar när hon föreslår förändringar.

Tidigare gick jag aldrig till samma frisör utan passade på när jag var i närheten av någon salong och hade tid. Vanligtvis blev det någon billig drop-in. För det mesta blev jag besviken och missnöjd. Känner framför allt igen det där att de tyckte håret var slitet och klippte för mycket. Nu går jag regelbundet var åttonde vecka och min frisör är väldigt duktig. Mitt hår mår superbra och behövs bara toppas.

• EnGladPingvin

Jag känner verkligen att jag älskar min frisör när jag läser här eller mina frisörer om jag ska vara helt ärlig. För mig är det nästan en spaupplevelse. Är där i 2-3 timmar och aldrig missnöjd.

Börjar med att T (man) tittar på färgen, frågar hur jag har upplevt den sen sist och föreslår eventuella förändringar. Sist tyckte han mitt hår hade blekts mycket av solen i sommar och föreslog att lägga in en specialtoning för det och förklarade hur det skulle påverka färgen. Skulle jag säga att jag vill färga håret en annan färg skulle han analyser hur det skulle fungera mot min hy och med frisyren och berätta sin åsikt om det. Han lägger slingor och bottentoning samt tvättar håret. Vid tvättningen sitter jag i en massagfåtölj, får inpackning och skalpmassage. Ibland ber jag om färgning av ögonbrynon och självklart får jag det. Självklart frågar han även om jag önskar något att dricka. Jag brukar be om en latte som jag då får tillsammans med några chokladbitar och ett glas vatten.

Sen är det dags för klippning och det sköter J (kvinna). Hon frågar vad jag tyckte om klippningen sist och om jag har är nöjd. Sen tittar hon igenom håret och kommer med förslag på vad som behövs göras. Eftersom jag klipper mig varannan månad och sköter mitt hår är det sällan särskilt slitet. Innan hon börjar klippa berättar hon vad hon tänker göra. Under tiden hon klipper pratar vi vanligtvis om allt mellan himmel och jord, men jag har alltid en trave tidningar framför mig och hon märker om jag vill läsa istället för att prata. När hon har klippt frågar hon om hon ska föna som vanligt eller om jag är ute efter något speciellt. Till sist frågor hon om hon ska använda spray i håret och håller sen upp en spegel så jag får se hur det blivit från alla håll. Innan jag betalar frågar hon om jag behöver några produkter. Säger jag nej är det inget mer med det, säger jag ja kommer hon med förslag utifrån vad jag önskar och vad hon anser är bra för mitt hår. Till sist bokar vi upp minst en ny tid då det inte är lätt att få tid på den salongen. 

Jag går därifrån avslappnad, supersnygg i håret och 2000 kr fattigare.  Älskar mina frisörer.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?