sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.
Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!
Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
...hur vet du att de som skriver här inte redan HAR serviceyrken?
Om du vet om att du gör ett bra jobb och inte är en otrevlig skithög, då behöver du ju inte ta åt dig så himla mycket. Annars är det kanske bra för dig att fundera lite över din sociala kompetens. Vissa kunder vill uppenbarligen inte att du kritiserar deras hår, även om du kanske menar väl. Det finns ju olika sätt att säga saker, fundera på om du kan försöka att uttrycka dig på ett sätt som inte känns lika tråkigt för kunden att höra.