Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    De tar sig den rätten för att de tycker att deras jobb är det viktigaste i hela världen.


    Jag får alltid kritik för att jag klipper mig så sällan. Det är tydligen svårt för dem att förstå att jag inte bryr mig speciellt mycket om hur jag eller håret ser ut. Jag är snygg ändå. Ingen annan bryr sig om ifall mina toppar är kluvna, så varför ska jag lägga ner tid och energi på att oroa mig för det?

  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

    Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

    Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    ...hur vet du att de som skriver här inte redan HAR serviceyrken?

    Om du vet om att du gör ett bra jobb och inte är en otrevlig skithög, då behöver du ju inte ta åt dig så himla mycket. Annars är det kanske bra för dig att fundera lite över din sociala kompetens. Vissa kunder vill uppenbarligen inte att du kritiserar deras hår, även om du kanske menar väl. Det finns ju olika sätt att säga saker, fundera på om du kan försöka att uttrycka dig på ett sätt som inte känns lika tråkigt för kunden att höra.
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-08 23:18:29 följande:





    Jag kan inte se att jag skrivit nånstans att mina kunder är djur, jag skrev att vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej. Sen är det tråkigt att konsumenten får spy galla över en hel yrkeskår, men när en frisör svarar tillbaka på den kritiken, så blir det pannkaka. :)

    Så det är okej för dig att spy galla över alla som anlitar en frisör, trots att det inte är okej för andra att kritisera frisörer som grupp?
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:03:18 följande:


    Citera mig gärna, var har jag spytt galla över alla som anlitar en frisör?
    Här, till exempel: "vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej"
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:28:48 följande:


    Ja men var i detta spyr jag galla över ALLA som kommer till mig? Det där är inte att spy galla, det där är ett konstaterande att det är inte alltid så lätt att vara frisör, där folk ibland har orimliga krav. Men du tycker inte att det låter som orimligt att få från svart till vitt hår på en behandling?

    Var spyr folk galla över ALLA frisörer då? För den kritik som riktats mot frisörer har varit lika allmänt hållen som den kritik som du riktar mot kunder.

    Som sagt, om du vet att du är duktig -ta inte åt dig. Om du känner att du tar åt dig i alla fall, så kanske det är ett tecken på att du vet att du inte är så bra med folk som du skulle önska? Alltså kanske du behöver jobba lite på det?
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?