• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Fiona M
    SupersurasunkSara skrev 2012-10-04 15:31:15 följande:

Sån är min nu Och jag hade en i Gävle som var sån, men han ville inte flytta med mig när jag flyttade tillbaka.. Konstig typ
    de är svåra på det viset!
  • Hypnotica
    Agaton Sax skrev 2012-10-04 15:17:28 följande:
    Tittade in i ditt bildgalleri, vilket underbart hår du har och färgen sen - fantastiskt! Blir grön av avundsjuka Drömmer
    Tack!
  • Anonym (torris)

Jag måste säga att jag förstår båda sidor. Mitt hår är väldigt svårskött: torrt, lockigt och trassligt och därför har jag fått höra en hel del. Att ge råd om hårvård är en del av frisörens arbete, men det är mycket viktigt hur det framförs. Kommentarer som: "Ditt hår är lite torrt och slitet, men den här inpackningen är jättebra" uppskattas, men kommentarer som "men gud, använder du inte balsam eller?" får mig att må dåligt. En bra frisör är konstruktiv och vänlig och respekterar hur jag väljer att sköta om mitt hår. Vissa frisörer känns lite som mobbare som ser ner på mig för att jag inte har lyckats få till det perfekta håret och så ska det inte kännas.

• SupersurasunkSara
    Velouria skrev 2012-10-04 15:14:28 följande:
    Ojdå, jag märker att jag har "fel" åsikt. Bäst jag ger mig av innan jag blir dränkt av pajerna Spöke

Nä du har inte fel Men visst blir det tröttsamt om man får höra tjat om att håret är torrt och du bara måååååååste ha den här produkten bla bla bla.
  • Anonym

Jag började gråta en gång när frisören började kritisera min hårkvalitet.
    Hade tappat nästan hälften av mitt hår pga medicineringen för en sjukdom och sörjde verkligen att mitt hår hade blivit så fult. Frisören fick jättedåligt samvete och jag hoppas att åtminstone hon har vett att bete sig lite schysstare efter det.

Hur kan vissa gå på så otrevligt? Vill de inte att kunderna ska återvända? Det är ju inte råd och tips vi snackar om, utan direkta pikar sagda med otrevlig röst.

• Ayyla

Vissa frisörer är rätt bra på att kritisera sina kollegor också. En gång fick jag frågan av en frisör: Men gud vem är det som har klippt dig?! (med negativ klang).
    Jag svarade ärligt: ehh, det var du... Flört 

• Anonym
    Ayyla skrev 2012-10-04 15:52:24 följande:

Vissa frisörer är rätt bra på att kritisera sina kollegor också. En gång fick jag frågan av en frisör: Men gud vem är det som har klippt dig?! (med negativ klang).
    Jag svarade ärligt: ehh, det var du... Flört 

Haha! Vad svarade hon?
  • Mrpappa

Jag har alltid trott att frisörerna "spär på" med sådant snack för att sälja produkter. Typ "Ja, du har ju väääldigt torrt hår, så du skulle ju verkligen behöva det här". Har för mig att frisörer får typ 50 % av deras intäkter från försäljning av hårprodukter.

• Ayyla
    Anonym skrev 2012-10-04 15:53:03 följande:
    Haha! Vad svarade hon?

Hon sa bara "Jaha" lite generat, sen var det inget mer negativt om kvaliteten på klippningen iallafall. :)
  • Thaleya1

Jag har aldrig mött en frisör som gör något de själva inte tror blir snyggt.

Jag har tillexempel aldrig fått blondt hår (två har kompromissat och sagt att det kan slinga lite)
    Jag har aldrig fått klippa håret, de vill endast toppa mig för jag har ju så långt fint hår.
    Jag har aldrig fått svart hår, för de skulle göra mig aldelles för blek i ansiktet.
    De vägrar rakpermanenta mitt hår, för tat jag har ju så vackert självfall..

Vad finns de där för då? Om man som kund inte kan komma in och säga vad man vill. Visst meddela om riskera men det är väl mitt jävla beslut vad jag vill göra.

Jag blir så less på frisörer som aldrig gör som man vill, såvida det inte är vad de tycker att man passar bäst i.

Tacka vet jag Thailand, där kan man säga exakt vad man vill o0ch de gör det, SNYGGT dessutom, och håret mår bra efteråt. Hädanefter klipper och färgar jag mig bara själv vilket sliter ut, sen åker jag till thailand och de reparerar min hårkvalite :)

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?