• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym

"frisörer ger också råd om hårvård" skrev hon ju ovan, det ingår i yrket....

• Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
    Om kunden inte ställer några frågor är det antagligen för att kunden är nöjd som den är och inte undrar något.
  • Thaleya1

Jag förstår vad du menar Ts.
    Jag brukar visserligen få höra hur fint självlockigt hår jag har osv, men jag får också höra en massa skit

Torrt, slitet, måste klippas oftare, en annan färg vore kanske bättre för mitt hår (än min naturliga)
    En gång så var det tre stycken som skulle borsta mitt hår samtidigt för de sa att jag hade så svårborstat hår för det var så slitet- Kom igen jag hade borstat håret precis innan jag gick till frisören.

Det enda som händer är att man blir rädd för att gå till frisören och får klippa sig hemma, fult och kantigt.

• FruOMor

När jag var hos frissan sist så tappa jag hakan, de första hon säger är att mitt hår är fult för det är i hennes ögon för långt. Inte nog med det hon klipper av 15 cm utan att förvarna och sen skyller på hon var tvungen för det var sååå slitet och de hade varit meningslöst för mig att ens gå till frisören om jag inte tig bort så mkt.
    Sen säger hon att min blonda nyans är ful, jag ser ut som white trash i den och vips så var hon borta och kommer tillbaka med två skålar med färger hon valt att jag skall ha i mitt hår.. Hinner inte ens fråga om färgerna innan dem är inkletat i mitt hår och de sista oförskämda var att " ja nu har du fått lite värme i håret och ser inte alls lika blek ut i ansiktet som du gjorde innan, man kunde nästan missta dig för ett lik. Haha.." alltså va?! Får mak säga så?!

• Indianica

Delvis handlar det nog om att de vill sälja på kunden sina produkter och att man ska klippa sig oftare

Har nog aldrig varit med om det själv dock...men jag brukar spontant be om produktråd och då kanske de säger lite finkänsligt att "ja, dina toppar är ju lite torra så då är nog detta schampoo bra" osv

• Anonym
    FruOMor skrev 2012-10-04 14:05:57 följande:
    När jag var hos frissan sist så tappa jag hakan, de första hon säger är att mitt hår är fult för det är i hennes ögon för långt. Inte nog med det hon klipper av 15 cm utan att förvarna och sen skyller på hon var tvungen för det var sååå slitet och de hade varit meningslöst för mig att ens gå till frisören om jag inte tig bort så mkt.
    Sen säger hon att min blonda nyans är ful, jag ser ut som white trash i den och vips så var hon borta och kommer tillbaka med två skålar med färger hon valt att jag skall ha i mitt hår.. Hinner inte ens fråga om färgerna innan dem är inkletat i mitt hår och de sista oförskämda var att " ja nu har du fått lite värme i håret och ser inte alls lika blek ut i ansiktet som du gjorde innan, man kunde nästan missta dig för ett lik. Haha.." alltså va?! Får mak säga så?!
    Gud vad otrevligt!
    Vad svarade du?

Skriv ett negativt omdömpe på rejta!
  • Anonym (hur det sägs)

Det kan ju handla mycket om HUR en sak sägs oxå, inte vad som sägs. Precis som TS får jag mkt beröm för mitt hår från kollegor och vänner och familj. Visst har jag hört även från frisörer att jag har tjockt hår mm men oftast är det kritik. För mig är det ok om det sägs i en vänlig ton, men inte annars. Har råkat ut för flera ggr att frisören kritiserat föregående frisörs jobb: "HJÄLP vad FULT klippt, VEM har gjort det här, har du klippt dig SJÄLV??" Nej, jag har inte klippt mig själv och vill inte att frisören talar så till mig. Jag säger inte till mina klienter i mitt jobb (jurist): Men HUR har du försatt dig i DEN HÄR situationen??? utan jag utgår från det jag har och arbetar efter de förutsättningar som finns. Att börja med kritik är ingen bra början. Däremot är "vänlig" kritik och vänliga förslag helt ok. Som sagt, det ligger i hur det sägs.

• Twister

Fast att de vill kommentera hur flygigt och slitet håret är berör mig inte såå mycket, det värsta jag vet är ändå det ständiga bråket om färgningen!! Man betalar höga priser för det och det blir aldrig som man vill, jag fattar inte det.!!! 
    Innan sommaren gick jag till en ny frisör igen då min gamla var sjuk, och jag bad få mörkbrunt hår i gränsen till svart, det ärt skitsnyggt på mig för jag ser ut som snövit typ, blek hy och ljusa ögon, och alla i närheten tycker det är absolut det finaste håret jag någonsin fått till, och jag känner mig jättefräsch och snygg med det.
    Fick jag det håret jag ville ha?? Tro det..

Neej, så mörkt kan du inte ha, nej nej,  det ser inte fint ut. 
    Jo, ööh, JAG tycker det, min man går igång på det och alla vänner och i familjen tycker det är tufft och fint.
    Nej, jag vill inte ge dig så mörkt hår, liite ljusare kanske blir bra.
    Hur mycket liite ljusare.
    Bara pyttelite...
    Mumlar fan hit och dit och säger ja kör till då men försök våga göra det så mörkt du bara kan för ju mörkare desto glöadare åker jag utomlands imån.
    Imån utomlands, men dååå sååå, håret bleks ju lått, du ska få det lite mörkare än jag hade tänkt.
    Jaha, tack antar jag.. 

Vad var det för hårfärg jag gick därifrån med? Typ Jennifer Aniston ljusbrynt-honungaktigt. Jag blev så arg att när hon skulle börja klippa mig sa jag bara att du skulle våga röra mitt hår igen, betalade och sprang ut så arg att det nästan kom tårar..jag fattar bara inte varför jag inte kan få det jag vill?? 

• ellisan

Jag tycker helt tvärtemot många här. När jag går till frisören säger jag "Jag är bra på annat, du är bra på hår. Vad vill du göra med mitt?" Litar helt på min frisör - det är ju hennes jobb att veta vad jag passar i och inte, vilka produkter som passar bra osv. Även vilken färg som passar mig bäst.

Mitt värsta besök hos frisören var när jag precis hade flyttat till en ny stad och således var tvungen att gå till en ny frisör. Hon frågade hela tiden hur mycket hon skulle klippa här, hur mycket uppklippt det skulle vara där osv. "Inte vet jag!" svarade jag, "det ska ju du veta!" Annars skulle jag väl klippa  mig själv.

• Anonym
    Twister skrev 2012-10-04 14:09:38 följande:
    Fast att de vill kommentera hur flygigt och slitet håret är berör mig inte såå mycket, det värsta jag vet är ändå det ständiga bråket om färgningen!! Man betalar höga priser för det och det blir aldrig som man vill, jag fattar inte det.!!! 
    Innan sommaren gick jag till en ny frisör igen då min gamla var sjuk, och jag bad få mörkbrunt hår i gränsen till svart, det ärt skitsnyggt på mig för jag ser ut som snövit typ, blek hy och ljusa ögon, och alla i närheten tycker det är absolut det finaste håret jag någonsin fått till, och jag känner mig jättefräsch och snygg med det.
    Fick jag det håret jag ville ha?? Tro det..

Neej, så mörkt kan du inte ha, nej nej,  det ser inte fint ut. 
    Jo, ööh, JAG tycker det, min man går igång på det och alla vänner och i familjen tycker det är tufft och fint.
    Nej, jag vill inte ge dig så mörkt hår, liite ljusare kanske blir bra.
    Hur mycket liite ljusare.
    Bara pyttelite...
    Mumlar fan hit och dit och säger ja kör till då men försök våga göra det så mörkt du bara kan för ju mörkare desto glöadare åker jag utomlands imån.
    Imån utomlands, men dååå sååå, håret bleks ju lått, du ska få det lite mörkare än jag hade tänkt.
    Jaha, tack antar jag.. 

Vad var det för hårfärg jag gick därifrån med? Typ Jennifer Aniston ljusbrynt-honungaktigt. Jag blev så arg att när hon skulle börja klippa mig sa jag bara att du skulle våga röra mitt hår igen, betalade och sprang ut så arg att det nästan kom tårar..jag fattar bara inte varför jag inte kan få det jag vill?? 

Det där är ju helt vansinnigt. Du borde verkligen inte ha betalat för det.

Jag bad om slingor i somras. Fick helblonderat KRITVITT hår med gula slingor i. Det ser sinnessjukt ut. Nu ska jag äntligen färga över skiten och jag är jättenervös. Hur får man snyggt hår när det finns frisörer som tror att det här är "naturligt"?
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?