• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 11:45:42 följande:

Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
    Alla kostnader drar faktiskt iväg för en frisör, så jag håller med här. Efter att alla utgifter är betalda på en månad är det oftast inte speciellt mycket kvar. Jag skulle nog tex aldrig kunna påstå att man blir speciellt "rik" på att arbeta som frisör, oavsett om man är anställd eller om man äger en egen salong. Frisörer tar oftast inte överpriser med tanke på vad allt faktiskt kostar... Skulle de vara billigare hade säkert många fått slå igen för länge sen...
  • Anonym

Jag har tunt och flygigt hår och går till en frisör som har exakt samma hårtyp. Vi brukar utbyta erfarenheter och hon skulle aldrig hålla på och kasta ur sig otrevligheter. Använd din konsumentmakt för att stödja de som är schyssta. Om någon skulle vara otrevlig mot mig redan innan klippningen har börjat skulle jag backa ur och gå ut.

• Anonym

Jo, fast många kunder är faktiskt inte sådana. Säg att man har ca 10 kunder om dagen varav 8 uppskattar att man berättar hur håret ser ut, vad man kan tänka på vad gäller produkter, värmestyling, kvalitet osv. Och 2 som inte gör det. Det är ganska svårt att veta vilka kunder som tar illa upp av det, och jag kan bara svara för min salong, men det är inte menat som kritik. Och nej, det spelar kanske ingen roll när DU klippte dig senast när du klipper dig nästa gång, men för många är det en bra utgångspunkt. Säger någon ex. "jag vill ha det ganska mycket kortare", så är det en definitionsfråga, klippte sig kunden för 6 veckor sedan så är 2 cm förmodligen ganska mycket (om man har en kort frisyr). Klippte sig kunden däremot för 6 månader sen så är 2 cm ingenting. Det är snarare en säkerhetsåtgärd så man inte klipper för mycket.

• Alvii

Haha så är en bekant som är frisör privat, på bussen kanske "varför har du blekt sönder ditt hår" "Kan inte jag få göra det så det blir bra?"
    Ja gud vad sugen man blir att göra det :P

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 12:16:19 följande:
    Jo, fast många kunder är faktiskt inte sådana. Säg att man har ca 10 kunder om dagen varav 8 uppskattar att man berättar hur håret ser ut, vad man kan tänka på vad gäller produkter, värmestyling, kvalitet osv. Och 2 som inte gör det. Det är ganska svårt att veta vilka kunder som tar illa upp av det, och jag kan bara svara för min salong, men det är inte menat som kritik. Och nej, det spelar kanske ingen roll när DU klippte dig senast när du klipper dig nästa gång, men för många är det en bra utgångspunkt. Säger någon ex. "jag vill ha det ganska mycket kortare", så är det en definitionsfråga, klippte sig kunden för 6 veckor sedan så är 2 cm förmodligen ganska mycket (om man har en kort frisyr). Klippte sig kunden däremot för 6 månader sen så är 2 cm ingenting. Det är snarare en säkerhetsåtgärd så man inte klipper för mycket.
    Vad sägs om att FRÅGA kunden om de vill ha en utvärdering av håret och produkter när du ändå håller på? Då får du veta!

Be dem använda en vedertagen måttenhet eller visa med fingrarna så slipper du definitionssvårigheterna kring längd.

Är det verkligen så svårt att fråga och dubbelkolla? Blir mållös, hoppas inte jag ska bli klippt av dig någon gång. 
  • Astarte

PRECIS!!

Jag har retat mig på det där i alla år! Sen stör jag mig också på frågan som ALLTID kommer: "har du klippt det här själv?". Kul att det är fler som reagerat på samma sak. 

• Dina08

Jag tror att frisörerna bara vill vara hjälpsamma. Jag tycker om att prata bort trekvart med frisören om ditt och datt och få hennes hela uppmärksamhet. Dagens höjdpunkt.

• Astarte
    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.

Grejen är väl att man kan hålla klaffen helt och hållet om ingen ändå frågade. Är det så att ni helt enkelt inte fattar det?!
  • erika85

Håller med! Jag vet väl om mitt hår är slitet är inte, ok att som säger det för att visa hur mkt det behöver klippas men vissa verkligen tjatat om hur slitet håret är! Dock inte min nuvarande frisör, hon är toppen!

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?