• Anonym (irriterad)

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

    VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

    Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

  • Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym

    Ingen fara, jag med som i mina dimmor skrev det otydligt!

  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:03:46 följande:
    Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.
    "Kunden har alltid rätt" stämmer inte alltid. Det handlar om kommunikation och överenskommelse mellan kund och frisör. Alla har inte alla förutsättningar för att göra allt med sitt hår. Alla har olika typer av hår och alla passar inte heller i allt. Jag tycker att en bra frisör faktiskt ska sätta gränser och säga nej om h*n inte tycker det blir bra eller om det inte passar kunden. Det är faktiskt bättre än att man går från frisören med ett dåligt resultat och att man inte är nöjd. Som kund ska man ju tala om hur man vill ha håret, men tycker frisören att det inte går eller att det inte passar ska ju frisören naturligtvis tala om det och varför det är så och sedan försöka komma överens om någonting annat. Jag tycker att en frisör är kass om h*n bara gör som kunden vill om det sedan blir dåligt...
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:05:00 följande:
    Men gud... En riktig frisörs arbete är inte enbart att klippa eller färga hår eller göra som kunden säger att h*n ska göra... Det är en del av frisörens arbete att utvärdera kundens hår och vanor för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och försöka hjälpa kunden att få ett bättre hår då det behövs. Det handlar delvis om service, frisöryrket är serviceinriktat och att en frisör kommenterar eller frågar angående kundens hår har ingenting att göra med att h*n vill vara elak eller spydig på något sätt. Ska en kund tex färga håret måste ju frisören ibland fråga när kunden färgade håret senast eller vad kunden egentligen gjort med håret, det är inte alltid frisören kan avgöra det själv. Får frisören inte veta vad h*n behöver veta kanske resultatet inte blir det optimala. Om kunden vägrat svara, ja, vad gör man då? Är det då frisörens eller kundens fel att resultatet inte blir så bra?

    Som kund kanske man faktiskt inte alltid heller vet vilken typ av hår man har. Alla vet inte om att de har fett hår eller torrt hår eller skadat hår eller slitet hår eller vilken typ av hår det nu är. Ska man som kund inte uppskatta att få veta det då och vad man ska göra åt saken? Det är en del av frisörens arbete. Tål man inte en frisörs arbete kanske man inte ska gå till en frisör överhuvudtaget eller så får man faktiskt säga till INNAN man sätter sig i stolen att man inte vill höra en utvärdering av sitt hår, utan helt enkelt bara få det klippt. Men då får man kanske också räkna med att det faktiskt inte blir lika bra...  
    Jag håller inte med dig. Går jag till frisören och säger "Jag vill ha håret klippt si och så" betyder det inte "samt en grundlig utfrågning, utvärdering och reklam för hårvårdsprodukter". Du behöver inte veta när håret klipptes sist om jag ber dig klippa 5 cm, för tidigare klipphistorik har inte betydelse för slutresultatet, på samma sätt som det har om man färgar om redan färgat hår. FRÅGAR jag dig om min hårkvalitet är det bra att du har kunskapen att kunna svara på det, men frågar jag inte ska du inte ta för givet att jag vill veta.

    Bara en sådan sak som att frisörer är övertygade om att schampo är en nödvändighet. Nej, det är det inte och genom att påstå det och avfärda alla alternativ tappar du förtroende i mina ögon. Du får gärna ha den uppfattningen men att trycka den på mig oombett är inte proffessionellt.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:08:55 följande:
    "Kunden har alltid rätt" stämmer inte alltid. Det handlar om kommunikation och överenskommelse mellan kund och frisör. Alla har inte alla förutsättningar för att göra allt med sitt hår. Alla har olika typer av hår och alla passar inte heller i allt. Jag tycker att en bra frisör faktiskt ska sätta gränser och säga nej om h*n inte tycker det blir bra eller om det inte passar kunden. Det är faktiskt bättre än att man går från frisören med ett dåligt resultat och att man inte är nöjd. Som kund ska man ju tala om hur man vill ha håret, men tycker frisören att det inte går eller att det inte passar ska ju frisören naturligtvis tala om det och varför det är så och sedan försöka komma överens om någonting annat. Jag tycker att en frisör är kass om h*n bara gör som kunden vill om det sedan blir dåligt...
    Om frisören och kunden har helt olika smak då? Det har vi sett exempel på tidigare i tråden, när en fick sin mycket omtyckta frisyr totalsågad av en frisör.

    Sen har du inget krav på att klippa någon, du väljer själv vem du vill ingå avtal med. Men är kunden säker på sin sak ser jag ingen anledning för dig att nödvändigtvis hålla med, så länge du kan utföra det kunden ber om. 
  • Anonym

    Fast nu får du ju lägga av. Du tror inte jag förlorar fler kunder på att bleka sönder ett hår på en kund som sedan berättar för sin omgivning vart hon varit och att håret blev förstört? Om du aldrig har stött på en bra frisör, du kan inte tänka dig att någonting av det kan bero på dig själv? Det är ju lätt att lägg fel hos andra. Och jag blir faktiskt uppriktigt lite ledsen, på min salong är vi 15+ frisörer som alla är utbildade och med höga betyg från gymnasiet, flera av oss även högskoleutbildade men som stannat kvar i frisöryrket för att vi trivs. Är man ointelligent som du säger så blir man förmodligen inte heller kvar i yrket särskilt länge, precis som i de flesta andra yrken.

  • MaryCaroline

    Jag har aldrig varit med om att en frisör försökt pracka på mig en massa dyra frisörprodukter. Det händer till och med att de rekommenderar billiga produkter i Ica-hyllan :P Eller helt enkelt kommer med enkla råd som vanliga inpackningar, inte tvätta håret så ofta, inte använda fön och tänger osv för att skydda håret och inte slita på det... Eller att inte använda vissa typer av produkter för att håret inte ska bli fett osv...... För att nämna några exempel bara. Att frisörerna frågar handlar inte bara alltid om att de ska få sälja sina dyra produkter som de har i salongen, jag har faktiskt aldrig varit med om det. 

    Och olika smak, ja det kan ju hända att kunden och frisören har olika smak. Men det handlar inte bara om smak. En kund kanske vill göra någonting med sitt hår som inte passar dennes kvalitet på håret och då blir resultatet helt enkelt inte bra. Ska frisören inte upplysa kunden om det då? 


  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:13:54 följande:
    Fast nu får du ju lägga av. Du tror inte jag förlorar fler kunder på att bleka sönder ett hår på en kund som sedan berättar för sin omgivning vart hon varit och att håret blev förstört? Om du aldrig har stött på en bra frisör, du kan inte tänka dig att någonting av det kan bero på dig själv? Det är ju lätt att lägg fel hos andra. Och jag blir faktiskt uppriktigt lite ledsen, på min salong är vi 15+ frisörer som alla är utbildade och med höga betyg från gymnasiet, flera av oss även högskoleutbildade men som stannat kvar i frisöryrket för att vi trivs. Är man ointelligent som du säger så blir man förmodligen inte heller kvar i yrket särskilt länge, precis som i de flesta andra yrken.
    Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.

    Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.

    Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.

    Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.  
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 12:54:23 följande:
    OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?

    Jag är inte frisör men gissar på att det handlar lite om yrkesheder också. Har du fått håret fixad hos en frisör så är du den frisörens reklampelare tills du gör  något med din frisyr igen, och då är det väl självklart att frisören vill att du ska bli så snygg som möjligt. Om frisören ifråga har lite vett i skallen, vill säga.

    Själv så har jag varit hos en mängd olika frisörer och har träffat flera som varit riktigt bra, och jag har ofta fått positiva kommentarer av folk för färg och klipp. Men så brukar jag också ge frisören fria händer...

    Enda gången jag har fått riktigt med negativ kritik var hos en frisör i Kalmar. Jag pluggade och salongen ifråga sökte efter hårmodeller till en av deras elever och då jag som sagt var fattig och gärna provar något nytt så gick jag in för att höra om de var intresserade av mig och mitt hår. Elever såg potentialen i mitt hår, men handledaren... Hon började med att skälla ut mig för att "hårfärgen passade mig ju inte alls". Nehe. Ok. Men vad spelade det för roll med färgen då det ändå var sagt att de skulle färga håret på mig? Sedan så bad hon eleven klippa mig, hela tiden stod hon bredvid och sa hur hon skulle göra. Det såg ut som f-n. Sedan skulle eleven sätta upp håret på mig. Handledaren tyckte inte att det behövdes någo styling, vilket både jag och eleven reagerade på. Självklart blev det pannkaka av det då jag har rätt tunt, typiskt skandinaviskt hår. Och då sa handledaren "Det var det jag visste, ditt hår fungerar inte för våra syften!".
    Sedan gick handledaren hem. Som tur är. Och eleven fick nyklarna så att hon kunde stänga för dagen. Och tur var väl det för nu vågade eleven be om ursäkt för handledarens vägnar, färga mitt hår på nytt (även färgen handledaren hade valt var misslyckad) och dessutom rädda frisyren så gott det gick. Och efter omständigheterna så blev det godkänt, men i alla fall betydligt bättre än det som handledaren hade lämnat efter sig
  • Anonym

    Usch råkar alltid ut för det.. därför har jag helt slutat gå till frisörer överhuvudtaget, klipper mig själv 2 gånger om året och har blivit ganska bra på det också.

    jag har illa psoriasis i hårbotten, men i princip alla frisörer tror att det är mjäll och försöker sälja en massa olika schampoo och oljor till mig
    och kommenterar både min hårfärg och att jag vill ha en speciell frisyr
    jag bleker håret lite då och då, för det är det enda som mildrar min psoriasis (testat alla tänkbara mediciner och skit) och sen ibland blir det orange eller så slänger jag i nån rolig färg, och jag gillar det, jag har inget emot gul/orange hår faktiskt
    men frisörer verkar vara av den åsikten att alla ska ha "perfekt" hår i färgerna blont, brunt eller svart, något eget eller "misslyckad" färgning går bara inte utan måste åtgärdas..

    och nej, mina axlar blir inte alls kantiga när jag har kort hår! en frisör vägrade klippa mig kort (inte ens särskilt kort egentligen, bara upp till käklinjen) jag bad henne 3 gånger men hon kom bara med fler förolämpningar    
    jag har haft den frisyren en massa gånger och både jag och folk i min omgivning älskar den 
    men hon vägrade och jag slösade mina sista pengar på en skit klippning

    visst en frisör kan berätta saker och visa en men säga nedlåtande saker med en bitter ton är sånt som får dom att förlora kunder.  

  • Anonym

    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?