• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • straw2008
    Anonym skrev 2012-10-04 15:02:50 följande:
    och säger man 15cm så ska dom inte bara klippa 4cm!

GIVETVIS !! Har typ träffat 3 frisörer i mitt liv som spontant utbrustit, ÅH SÅ FINT HÅR DU HAR !! Resten har typ gett en sågning med råge utan anledning.. katastrof !
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Velouria
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    Det är ju inte ditt jobb att analysera någon annans hår. Det är deras jobb och då tar de tillfället i akt att under tiden de utför din beställning även säga hur de anser att det generellt ligger till med ditt hår. Det är väl också ett trick för att få dig att köpa andra behandlingar.

Sedan kan de ju heller inte veta att du är så stingslig.
    Jag tog nummer 3000
  • Anonym (Hårfager)
    Feltryck01 skrev 2012-10-04 14:43:52 följande:
    Men varför säger ni inte ifrån? Typ "håll käften och klipp", eller snällare ordval om ni så vill. För de som går därifrån och är missnöjda finns rätten att klaga, överklaga, och "reklamera". Det är en tjänst ni köper. Det är ungefär som att ni anlitar en städfirma som är slarviga. Det finns fall i ARN (allmänna reklamationsnämnden) där kunder överklagat frisörsalongens beslut att säga nej till att göra om det och vunnit :)
    Tja, kanske för att en felaktigt inställd frisör kan ställa till med en jäkla skada.  Man kan reklamera, men för att få rätt måste du bevisa att frisören inte gjort vad ni kommit överrens om eller inte utfört det yrkesmässigt. Dessutom gör ARN bara rekommendationer, de kan inte tvinga näringsidkaren att följa beslutet. Då kan du i bästa fall få pengarna tillbaka, men ditt förstörda hår får du leva med tills det växt ut. Inte så kul om man inte vill ha kortkort frisyr.
  • Velouria

Ojdå, jag märker att jag har "fel" åsikt. Bäst jag ger mig av innan jag blir dränkt av pajerna Spöke

Jag tog nummer 3000
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 15:02:50 följande:

och säger man 15cm så ska dom inte bara klippa 4cm!
    Jag håller med dig men det går ju att åtgärda i efterhand, vilket itne går om de klipper för kort. Bara att säga till frisören att det inte blev tillräckligt så får den göra om.
  • Agaton Sax
    Hypnotica skrev 2012-10-04 15:08:01 följande:
    Ni går defintivit till fel frisörer.

När jag började gå till min nuvarande (efter ca 5 års klippuppehåll eftersom håret var på utväxt) så var det första hon sa när hon såg längden och kvalitén att hon hoppades att jag inte kommit för att klippa det kort. Visst, jag kunde tagit det som kritik, men när vi pratade om det så sa hon att hon naturligtvis kommer klippa mig kort om jag vill det, men hon föreslog starkt att klippa det kortare i etapper istället för ett stort klipp.

Samma frisör sitter gladeligen på golvet för att klippa mig (långt hår som sagt), delar med sig av sina huskurer, jag "utbildade" henne i henna.

Men det finns en poäng att hålla efter topparna eftersom annars så kan en kluven topp "resa" längst hårskaftet och du måste kapa mer hår för att få väck den.
    Tittade in i ditt bildgalleri, vilket underbart hår du har och färgen sen - fantastiskt! Blir grön av avundsjuka Drömmer
  • SupersurasunkSara

Hmm. Min frisör säger att mitt hår är så härligt jämt å så fin färg (hennafärgat, hemma)

Första gången frågade hon dock om jag lät håret vara lockigt eller om jag plattade det för att veta hur hon skulle klippa.

Andra har sagt samma sak och många blir förvånade att det är så lite slitet när de får veta att jag kanske inte klippt mig på 1 eller 2 år..

Men det var förr det, nu bor jag i en kommun med vedervärdigt vatten som sliter nå enormt på håret. En v efter klippning är det som svinto i hårtopparna  

Att de tjatar om att håret är torrt är för att de vill sälja sina svindyra produkter bara. Tror jag.
    Dåliga frisörer.
    Vi har en som tjatar om det varje gång min dotter klipper sig, mig vill han klippa (för jag har så härligt hår haha) men hittills har jag inte gått med på det. Dotterns hår ÄR torrt, det är pga vattnet som det blir så illa slitet, men jag köper ändå inte hårinpackning för 450 kr eftersom vi testat den och den är lika bra som Jane Hellens balsam som kostar 15 kr.

• Hypnotica

På den tiden då jag fortfarande hade kort hår och gillade att byta frisyr ofta, gick jag till en annan frisör. Hon var helt fantastisk - jag brukade låta henne hitta på nått nytt varje gång i princip. Eller så hade jag nått önskemål gällande klippning och färg och då jobbade hon efter det.

Jag frågade henne en gång hur det är med olika hårfärg och hudton och om det fanns några regler och det hon sa var "Visst, vissa färger går bättre ihop med vissa hudtoner men den stora faktorn är kundens personlighet. Med rätt personlighet kan du ha vilken kombo som helst."

• Fiona M

jag tror ni går till fel frisörer.
    jag tänker aldrig byta min! hon ger råd och tips, lyssnar på vad jag vill och varierar min frisyr så det känns nytt även om jag behåller ursprungsstrukturen.

• SupersurasunkSara
    Fiona M skrev 2012-10-04 15:27:50 följande:
    jag tror ni går till fel frisörer.
    jag tänker aldrig byta min! hon ger råd och tips, lyssnar på vad jag vill och varierar min frisyr så det känns nytt även om jag behåller ursprungsstrukturen.

Sån är min nu Och jag hade en i Gävle som var sån, men han ville inte flytta med mig när jag flyttade tillbaka.. Konstig typ
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?