Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Hmm. Min frisör säger att mitt hår är så härligt jämt å så fin färg (hennafärgat, hemma)

Första gången frågade hon dock om jag lät håret vara lockigt eller om jag plattade det för att veta hur hon skulle klippa.

Andra har sagt samma sak och många blir förvånade att det är så lite slitet när de får veta att jag kanske inte klippt mig på 1 eller 2 år..

Men det var förr det, nu bor jag i en kommun med vedervärdigt vatten som sliter nå enormt på håret. En v efter klippning är det som svinto i hårtopparna  

Att de tjatar om att håret är torrt är för att de vill sälja sina svindyra produkter bara. Tror jag.
    Dåliga frisörer.
    Vi har en som tjatar om det varje gång min dotter klipper sig, mig vill han klippa (för jag har så härligt hår haha) men hittills har jag inte gått med på det. Dotterns hår ÄR torrt, det är pga vattnet som det blir så illa slitet, men jag köper ändå inte hårinpackning för 450 kr eftersom vi testat den och den är lika bra som Jane Hellens balsam som kostar 15 kr.

• SupersurasunkSara
    Fiona M skrev 2012-10-04 15:27:50 följande:
    jag tror ni går till fel frisörer.
    jag tänker aldrig byta min! hon ger råd och tips, lyssnar på vad jag vill och varierar min frisyr så det känns nytt även om jag behåller ursprungsstrukturen.

Sån är min nu Och jag hade en i Gävle som var sån, men han ville inte flytta med mig när jag flyttade tillbaka.. Konstig typ
  • SupersurasunkSara
    Velouria skrev 2012-10-04 15:14:28 följande:
    Ojdå, jag märker att jag har "fel" åsikt. Bäst jag ger mig av innan jag blir dränkt av pajerna Spöke

Nä du har inte fel Men visst blir det tröttsamt om man får höra tjat om att håret är torrt och du bara måååååååste ha den här produkten bla bla bla.
  • SupersurasunkSara
    Cynnis skrev 2012-10-04 17:46:40 följande:
    Jag har inte läst hela tråden... Men jag håller på att utbilda mig till frisör (har bara sista provet kvar), och som nån annan skrev ang priserna, så nej det är inte dyrt, med tanke på alla omkostnader. 

Sen att man ska behöva bli bemött så som TS skrev, det är INTE okej! Inte alls! jag brukar ofta få höra att jag är väldigt ödmjuk av mina kunder och det tror jag beror på 1. Jag lyssnar NOGA på hur dom vill ha det 2. presenterar mina förslag på frisyr/färg utifrån från deras utgångsläge.

Tex: är det en äldre dam som har tunt risigt hår, med lite längd på så skulle jag nog säga nåt i stil med(om jag fick fria händer)"Du, jag tror verkligen du skulle passa i en lite kortare frisyr, så håret ser tjockare ut samt ramar in ditt ansikte på ett fint sätt. Och sen blir det även lättare för Dig att styla det hemma." Den kunden vet säkerligen att hon har ett skatbo, så då nämner man det inte, utan lyfter fram det positiva man kan göra istället. Givetvis kan man inte trolla, men mitt jobb är ju att göra det bästa av utgångsläget. Sen förklarar jag alltid vad jag gör, och varför. Så kunden är med på vad som händer och känner sig trygg. Eller det är det jag inbillar mig i alla fall. ;) 

Det med att  vi frågar "när var du till frisören sist?"... Det har lite att göra med att vi försöker bedöma håret. Sen ang färg, så frågar vi vad ni har använt för färg (ica? frisör?blekning?) för att hår som är behandlade med olika preparat genom åren,reagerar på olika sätt på våra färg behandlingar.  Tex: En kund kommer in, har långt svart hår, men vill bli ljusare. Har den här kunden varit svart många år, så är håret mättat på topparna, medan botten inte är lika mättad med färg, sen tidigare, då kunden kanske har färgat hela håret ist för bara botten. Eller så kanske det är nyfärgat svart, från blont... Så vi frågar för att kunna ge Er bästa resultat. =)

Vart ett långt inlägg, men hoppas det var till nån nytta! =) Och hoppas Du hittar en frisör som Du är nöjd med i framtiden! =)  
  • SupersurasunkSara
    Fiona M skrev 2012-10-04 15:31:56 följande:
    de är svåra på det viset!
    Ja! Men han blev iaf glad när jag föreslog det hahaha.
  • SupersurasunkSara
    MeAngeleyes skrev 2012-10-04 17:17:13 följande:
    Jag är frisör och jag kan ju svara på varför jag frågar såna frågor och det är för att informera kunden om hur mkt som jag tycker bör tas bort kontra hur mkt kunden vill ta bort. Hur längesen det var är relevant för att se hur slitet det blivit på den tiden och om det r ovanligt mkt och kunden kanske behöver extra skydd lr vård!
    Vi frågar för att kunna rekommendera produkter och för att få veta vad ni gör med håret för att kunna rekommendera en lämplig frisyr till kundens förutsättningar!

Och till er som tycker timmpenningen är hög, jämför med andra hantverkare såsom rörmokare, snickare o dyl!
    Frisörlönen är skit rent ut sagt!!!
    Man kan säga det på så olika sätt. Vissa är helt enkelt inte bra på att säga sånt utan att låta dryga.

Att ni frågar om hur länge sen det var man klippte sig förstår jag, är håret superslitet efter bara 2 månader kanske kunden behöver byta ut någon produkt eller göra något annat, är det superslitet för att kunden inte klippt sig på 2 år är det en helt annan sak. Det kan jag ta.
    Produkterna de flesta frisörer rekommenderar är sina egna, ofta svindyra, men inte mer verksamma för det (upplever jag) och vissa blir påstridiga som fasen och ger sig inte = jag går inte dit mer hur bra de än är på att klippa. Jag personligen föredrar, och upplever, att naturprodukter är oändligt mycket bättre än de som frisörerna rekommenderar.
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?