• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 17:03:57 följande:
    Haha! Men i vilket universum ser folk upp till frisörer? Ens förr i tiden?
    Det är alltid lika märkligt när människor som är beroende av kunder beter sig otrevligt och klumpigt. Det är ju så himla lätt att gå till någon annan.
    80-talet! Frisörerna = hippaste folket i stan! Högsta betygen på intagningen. Nedlåtande attityd. 
  • Anonym
    KiaL skrev 2012-10-04 16:59:15 följande:

Varför skulle det va dumt?

Det vi ser som fint hår kanske är ett riktigt slitet hår för de som kan. 
    Vad spelar det för roll vad frisören/andra tycker så länge kunden är nöjd med sitt hår?
  • Mellamella

Jag kan förstå vad TS menar. Jag får förvisso oftast beröm från frisörer, men då och då har jag hamnat hos vissa som har kört värsta förhöret om hur man sköter sitt hår, och svarar man då "fel" på någonting har man blivit ordentligt uppläxad. Det är lite irriterande, men det har inte hänt så många gånger. Något som har hänt betydligt oftare är att jag har bett frisören klippa en centimeter och så klipper hon fem... Det är sjukt irriterande. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • lastchristmas

Oj, det har faktiskt aldrig hänt mig och jag har gått till många olika frisörer i olika städer. Kanske beror det på att jag har en frisyr och klipper mig ca varannan månad så det aldrig hinner bli slitet, vad vet jag. Nu går jag till en och samma salong men varierar person ibland för att inte alltid köra samma koncept.

• Anonym (Nöjd)

Jag undrar bara varför ni återkommer till de frisörer som ni uppenbarligen tycker är otrevliga. Skulle jag klippa mig hos en frisör jag var missnöjd med skulle jag helt enkelt inte göra ett återbesök till vederbörande.

• MeAngeleyes

Jag är frisör och jag kan ju svara på varför jag frågar såna frågor och det är för att informera kunden om hur mkt som jag tycker bör tas bort kontra hur mkt kunden vill ta bort. Hur längesen det var är relevant för att se hur slitet det blivit på den tiden och om det r ovanligt mkt och kunden kanske behöver extra skydd lr vård!
    Vi frågar för att kunna rekommendera produkter och för att få veta vad ni gör med håret för att kunna rekommendera en lämplig frisyr till kundens förutsättningar!

Och till er som tycker timmpenningen är hög, jämför med andra hantverkare såsom rörmokare, snickare o dyl!
    Frisörlönen är skit rent ut sagt!!!

• Cynnis
    Anonym skrev 2012-10-04 11:45:42 följande:

Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
  • PeeGee
    KiaL skrev 2012-10-04 16:59:15 följande:

Varför skulle det va dumt?

Det vi ser som fint hår kanske är ett riktigt slitet hår för de som kan. 

Det låter dumt för att jag har inte mitt hår för dem som kan. Jag har det för mig. Som jag trivs och som jag känner mig fin.

Förutom det så tycker jag att det är lite av en Red Herring med alla som tjatar om att det är frisörens jobb att göra en bedömning. Det är väl ganska tydligt vid det här laget, för den som orkat läsa tråden innan de kommenterar, att det finns en stor grupp frisörer som har satt i system att förnedra och hacka på kundens hår på ett omotiverat otrevligt sätt. Gud vet varför. Power trip? Merförsäljning?

En del frisörer har förklarat att de frågar om saker som när man klippte sig senast för att de tycker det är relevant för hur de behandlar håret. Men det är en jävla skillnad på "Ungefär hur ofta brukar du klippa dig? Hur mycket underhåll får din frisyr lov att kräva?" och <äcklat tonfall> "Men GUD hur du ser UT! När klippte DU dig sist, då?"

Eller mellan "Det du vill göra är ganska uttorkande. Ditt hår är redan ganska torrt och sprött i topparna och jag kan inte garantera att det blir som du tänkt dig under de omständigheterna. Är du fortfarande säker på att du vill göra det då?" och <utan förklaring eller annan diskussion föregått> "Men jösses vad torrt ditt hår var då!"

Ett par har velat jämföra det med läkarbesök och att inte vilja svara på frågor men förutom att det är att jämföra äpplen och päron så är motsvarigheten inte "Var har du ont nånstans?" utan snarare <till en ickerökande astmatiker utan föregående diskussion> "Jaha. Du röker som en borstbindare förstås? Dina lungor är skitfula."

Jag går inte till frisörer. Jag slutade på nittiotalet efter den tredje skamklippningen på fem år.  Jag kom in med hår till nedanför arslet. I gott skick, möjligen med ett behov av att toppas ett par centimeter. Mamma tog topparna mellan varven och jag använde inga produkter eller fön. Tro mig. Håret var i bra skick. Jag gick bara till frisören för att få form. Kanske en lugg eller lite uppklippt kring ansiktet. Det var helt, blankt och tjockt hela vägen ner. Och det slutade alltid med att de klippte mellan trettio och fyrtio centimeter på längden. Även när jag sade ifrån innan att de just inte skulle göra det. En förklarade att, nej, visst var håret i bra skick men ingen normal människa vill ju ha längre än till mellan skulderbladen. Allt från behåbandet är "långt" enligt somliga och de förstår ärligt inte vad skillnaden mellan "Jag kan sitta på det" och "Jag fick ta yogaklasser för att kunna greppa topparna bakom ryggen." är.
  • 3bairns

Jag har också upplevt frisörer som kritiserar mitt hår. Helt utan att jag frågat om deras åsikt så får jag höra med negativ ton och negativt ansiktsuttryck att det är torrt eller tunnt eller vad nu just den frisören tycker (det varierar mellan frisörer så det verkar ju inte vara någon absolut sanning precis). Men jag har bara upplevt detta i Sverige, aldrig i UK.
    Samma när jag har gått till salong för att vaxa mig. I Sverige får jag ¨negativa kommentarer för att jag är hårig eller vad det nu kan vara. I UK är de bara trevliga och småpratar och utför tjänsen jag betalar för. Ber jag om råd eller frågar så svarar de såklart men inte annars. Nu har jag ju tyvärr flyttat tillbaka till Sverige och får välja att betala dubbla priser och bli hånad mot att bli trevligt bemött för halva priset. Hade bägge varit på samma ställe hade ju valet inte varit svårt alls! Fram för mer servicekänsla här!! Skulle vilja se fler frisörer som den ovan som sa att "har man inget snällt att säga ska man inte säga något" 

• Jellybeanbaby
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    Nja jag har inte varit med om samma som du, men jag har på sistone rent allmänt börjat tycka att frisörskor är den lataste yrkesgruppen ever.

Jag vet att när min mor beställde min första klipptid så sa hon "tvätt, klipp och fön" eftersom man var tvungen att precisera, men det behöver man inte göra sen dess! Det ingår hos alla! Inkl en gnutta styling.

Men döm om min förvåning när jag gick och klippte mig sist, och frisörskan la mig i en sån där gammal tant-hårtork för att hon antagligen inte orkade göra det på egen hand. Vad händer? Håret blir absolut inte torrt för fem öre. Jag får sitta fem minuter till, hjälper föga. Dessutom tycker jag håret blev skitfult efter den torken så då ber jag henne stajla det en aning. Hon är trött, ointresserad, sprejar och borstar lite and that's that. Var nästan gråtfärdig när jag gick därifrån. Håret såg ut som fan. Hem snabbt och fixa med egna borsten och föna torrt. Inte värt 400:-!!!

Varför är det så här? Varför måste man jämt byta frisörer? Jo eftersom att tidsrymden som en frisörska går från att vara duktig till apatisk är fem gånger. Enligt min beräkning. Fem klippningar är max. Sen måste man byta.

Hårfrisörska verkar vara ett desillusionerande jobb. De nya är alltid pigga och glada, de gamla bittra och sura...
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?