• Mellamella

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Jag kan förstå vad TS menar. Jag får förvisso oftast beröm från frisörer, men då och då har jag hamnat hos vissa som har kört värsta förhöret om hur man sköter sitt hår, och svarar man då "fel" på någonting har man blivit ordentligt uppläxad. Det är lite irriterande, men det har inte hänt så många gånger. Något som har hänt betydligt oftare är att jag har bett frisören klippa en centimeter och så klipper hon fem... Det är sjukt irriterande. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Mellamella

Under tiden som jag har läst tråden har jag tänkt jättemycket på några saker jag har fått lära mig i min kurs i samtalsmetodik. Nu handlar det främst om professinella samtal men mycket av det man lär sig kan man ha stor nytta av även i vanliga samtal. 
    Bland det första vi fick lära oss var att aldrig någonsin komma med råd och information utan att först kolla upp vad personen man talar med redan vet. Många upplever det både irriterande och nedvärderande när folk börjar predika för dem om saker de redan känner till. Vi fick också lära oss att fråga om lov innan vi ger information. Om personen man talar med själv har valt att ta emot informationen/rådet så upplever denne inte det lika "uppläxande" som det lätt blir när man inte har frågat först.

Så, istället för att påtala att kunden har torrt och tunt hår (något som kunden förmodligen redan vet) så kan man kanske fråga kunden vad denne känner till om sin hårtyp? Kunden kanske då svarar att hen vet att hens hår är torrt och tunt. Då kan man istället för att börja babbla på om hur kunden bör sköta håret (något som kunden kanske också redan vet) fråga om kunden känner till om hur ett sådant hår bäst ska skötas eller om hen skulle vilja ha lite information och tips? På så sätt får man möjlighet att föra fram sitt budskap till kunden, men man ger samtidigt kunden möjlighet att slippa höra om hen inte är intresserad. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?