• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym (Hej)

Jag ogillar skarpt när en frisör inte vill klippa mig som jag vill eftersom han tror att det kommer bli fult. Och då har jag ändå haft den frisyren i två år och ville ha den igen. JAG tycker om den. DITT jobb är att hålla käften och klippa som jag vill.

• straw2008

Sjukt jag har EXAKT Samma erfatenhet... får alltid höra av andra hur vackert/tjockt o blankt mitt hår är men då man går till frisören är det en sågning med RÅGE !! Fattar de inte att man ALDRIG går tillbaka då liksom ?? Shit har de ingen som helst sorts yrkesstolthet ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Feltryck01
    Anonym skrev 2012-10-04 14:48:39 följande:
    På tal om otrevligheter just...
    Jag ska gifta mig i vinter, och ringde runt till olika salonger för att jämföra priser. När jag beskre min nuvarande frisyr för en tjej, fick jag en chock.
    Jag älskar min frisyr, har en liten sudecut som många har numera på ena sidan och mörkrött färgat hår. Vill fixa lockar på den stora dagen.
    Hennes reaktion var "Alltså det låter inte bra alls. Vi får klippa och färga i en naturlig färg. Hur ska du kunna leva med de bröllopsbilderna resten av ditt liv om du ser sån ut?!"

Och då har hon aldrig sett mig!!

Hatar när frisörer ska klippa för mycket också.
    Men blä! Det där var ju då att gå lite för långt. Jag tycker ditt hår låter skittufft. Kan inte frisörer inse att alla vill inte ha sitt hår honungsblont/kastanjebrunt och långt och halvlockigt? Eller att feminiteten inte sitter i längden på håret...
  • Ruggugglan

Jag klipper mitt hår alldeles för sällan. Jag ska liksom vara glad om det händer två ggr samma år Visst får jag höra att det är slitet i topparna, men det är ju sanningen. Däremot så har de väl aldrig varit otrevliga när de sagt det.

• straw2008

O just det... säger man 4 cm så ska de inte klippa 15 cm, VAD är flet på folk ???

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym
    Feltryck01 skrev 2012-10-04 14:43:52 följande:
    Men varför säger ni inte ifrån? Typ "håll käften och klipp", eller snällare ordval om ni så vill. För de som går därifrån och är missnöjda finns rätten att klaga, överklaga, och "reklamera". Det är en tjänst ni köper. Det är ungefär som att ni anlitar en städfirma som är slarviga. Det finns fall i ARN (allmänna reklamationsnämnden) där kunder överklagat frisörsalongens beslut att säga nej till att göra om det och vunnit :)
    Min förklaring är Social Ångest

och det faktum att jag alltid fick stryk när jag sa emot eller sa vad jag tyckte när jag var liten, det hänger kvar..  

• Feltryck01
    Anonym skrev 2012-10-04 14:59:47 följande:
    Min förklaring är Social Ångest

och det faktum att jag alltid fick stryk när jag sa emot eller sa vad jag tyckte när jag var liten, det hänger kvar..  
    Förstår dig :) Hade en liknande uppväxt, dock hade jag tur och slapp stryk men fick mig en redig utskällning.
  • Anonym
    straw2008 skrev 2012-10-04 14:59:40 följande:
    O just det... säger man 4 cm så ska de inte klippa 15 cm, VAD är flet på folk ???

och säger man 15cm så ska dom inte bara klippa 4cm!
  • Hypnotica

Ni går defintivit till fel frisörer.

När jag började gå till min nuvarande (efter ca 5 års klippuppehåll eftersom håret var på utväxt) så var det första hon sa när hon såg längden och kvalitén att hon hoppades att jag inte kommit för att klippa det kort. Visst, jag kunde tagit det som kritik, men när vi pratade om det så sa hon att hon naturligtvis kommer klippa mig kort om jag vill det, men hon föreslog starkt att klippa det kortare i etapper istället för ett stort klipp.

Samma frisör sitter gladeligen på golvet för att klippa mig (långt hår som sagt), delar med sig av sina huskurer, jag "utbildade" henne i henna.

Men det finns en poäng att hålla efter topparna eftersom annars så kan en kluven topp "resa" längst hårskaftet och du måste kapa mer hår för att få väck den.

• Anonym
    ellisan skrev 2012-10-04 14:20:49 följande:
    Jag tycker helt tvärtemot många här. När jag går till frisören säger jag "Jag är bra på annat, du är bra på hår. Vad vill du göra med mitt?" Litar helt på min frisör - det är ju hennes jobb att veta vad jag passar i och inte, vilka produkter som passar bra osv. Även vilken färg som passar mig bäst.

Mitt värsta besök hos frisören var när jag precis hade flyttat till en ny stad och således var tvungen att gå till en ny frisör. Hon frågade hela tiden hur mycket hon skulle klippa här, hur mycket uppklippt det skulle vara där osv. "Inte vet jag!" svarade jag, "det ska ju du veta!" Annars skulle jag väl klippa  mig själv.
    Då frågar du ju efter det. Det är en helt annan sak än att de säger det oombett.
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?