• Anonym (irriterad)

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

    VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

    Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

  • Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • MaryCaroline
    Bonanza skrev 2012-10-04 13:19:38 följande:
    Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.

    Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.

    Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.

    Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.  
    Men det är ju det många inte tycker att frisören får göra, säga vad h*n tycker. Det verkar som att många tycker att frisören bara ska göra vad kunden vill och uppfylla dennes önskemål angående håret utan att lägga in egna värderingar och utan att tala om för kunden att "det blir inte bra". Det är det jag delvis menar med kommunikation mellan frisör och kund. Att frisören ska tala om ifall denne tror att det blir dåligt och varför och hoppas att kunden förstår och kanske överväger ett annat val i samråd med frisören. Visst, kunden kanske vill att håret ska bli väldigt blekt och få en sliten känsla men då kan ju kunden tala om det och insistera på att frisören ska utföra blekningen ändå. Men man kommer aldrig ifrån att en kund är en levande reklampelare som alla ser. Som frisör riskerar man att få dålig reklam om resultatet inte blir bra, även om kunden är nöjd med det slitna resultatet... 

    Sen om frisören gör fel efter kundens uttalade önskemål tycker jag är en annan sak på sätt och vis. Säger jag att jag vill permanenta stora lockar men kommer ut med afrokrull är det ju såklart frisören som utfört ett felaktigt arbete, det var inte det vi kom överens om. Om en frisör utför ett felaktigt arbete som inte motsvarar kundens önskemål ska man ju också som kund påpeka det direkt så att man antingen kan rätta till felet eller slippa undan betalningen. Man går ju i så fall inte ut som missnöjd kund efter att ha betalat och surar och börjar snacka bakom frisörens rygg. Det är ju inte ett dugg bättre än att frisören utfört ett felaktigt arbete. Tyvärr är det så många kunder gör. Kunder vågar inte påpeka att de inte är nöjda, utan betalar och går därifrån och beklagar sig inför andra istället och snackar skit bakom ryggen på frisören. 

    Och vad grundar du det på, att frisöryrket är lågstatusyrke? Jag är inte själv frisör, vilket jag gärna vill påpeka för andra. Men jag undrar lite ändå :P :) 
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:18:42 följande:
    Jag har aldrig varit med om att en frisör försökt pracka på mig en massa dyra frisörprodukter. Det händer till och med att de rekommenderar billiga produkter i Ica-hyllan :P Eller helt enkelt kommer med enkla råd som vanliga inpackningar, inte tvätta håret så ofta, inte använda fön och tänger osv för att skydda håret och inte slita på det... Eller att inte använda vissa typer av produkter för att håret inte ska bli fett osv...... För att nämna några exempel bara. Att frisörerna frågar handlar inte bara alltid om att de ska få sälja sina dyra produkter som de har i salongen, jag har faktiskt aldrig varit med om det. 

    Och olika smak, ja det kan ju hända att kunden och frisören har olika smak. Men det handlar inte bara om smak. En kund kanske vill göra någonting med sitt hår som inte passar dennes kvalitet på håret och då blir resultatet helt enkelt inte bra. Ska frisören inte upplysa kunden om det då? 
    Jo, för i det fallet är det relevant att upplysa kunden om det. Men när jag bara vill klippa topparna har jag ingen användning för att veta att mitt hår är torrt.
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:29:42 följande:
    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.
    Det är det här jag menar. Du väljer att sätta din åsikt om håret över din kunds önskningar. Tack för att du så tydligt exemplifierar exakt vad alla i tråden vänder sig emot. Att ni låter er åsikt ta över och inte lyssnar på vad vi kunder vill.

     
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:29:42 följande:
    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.
    Det var delvis detta jag menade med att en frisörs roll inte enbart är att klippa en kunds hår Glad
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-10-04 13:30:04 följande:
    Jo, för i det fallet är det relevant att upplysa kunden om det. Men när jag bara vill klippa topparna har jag ingen användning för att veta att mitt hår är torrt.
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
  • Anonym

    Ja, det gör jag! Och det är stor skillnad på att förstöra kundens hår och att ha åsikter på hur kunden sköter sitt hår? Det är ju inte alls det tråden handlar om. Om andra kunder ser en man/kvinna lämna min salong med ett hår som uppenbart är förstört kommer de förmodligen inte komma till mig. Så ja, jag nekar en kund att förstöra hennes hårkvalite. Då får du som sagt bleka det hemma.

  • Anonym

    Jag har varit till ett 20-tal frisörer. 2 av dessa har varit bra (men jag har tvingats sluta gå dit pga flytt).
    Mina kompisar och släktingar har ungefär samma erfarenhet. Frisörer verkar vara ganska kassa överlag faktiskt.

  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 

    Exakt! Det är det jag menar, hur skall man kunna göra alla nöjda när alla har så olika inställningar till yrket
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
    Ja, det kan vara värt att veta. OM kunden VILL veta. Kunden kanske inte bryr sig om att håret är torrt. Är det så svårt att fråga "Vill du att jag ska ge dig några tips om ditt hår medan jag klipper dig?"

    Skulle en frisör börja babbla på om att jag ska använda den och den stylingprodukten och det och det schampot skulle jag inte gå tillbaka eftersom jag varken använder stylingprodukter eller schampon, och inte vill ha en föreläsning jag inte har bett om. Ställer frisören frågan om att tipsa om produkter har jag möjlighet att tacka nej. Får jag då ingen föreläsning vet jag att frisören har någon form av social kompetens och då går jag tillbaka nästa gång om jag blir nöjd med klippningen.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
    Det är väl skillnad på att höra sig för (t.ex. fråga vad kunden använder för produkter) och fråga om man kan ge lite rekommendationer - och att vräka ur sig en massa kritik och otrevliga synpunkter som ingen har bett om?
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?