Bonanza skrev 2012-10-04 13:19:38 följande:
Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.
Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.
Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.
Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.
Men det är ju det många inte tycker att frisören får göra, säga vad h*n tycker. Det verkar som att många tycker att frisören bara ska göra vad kunden vill och uppfylla dennes önskemål angående håret utan att lägga in egna värderingar och utan att tala om för kunden att "det blir inte bra". Det är det jag delvis menar med kommunikation mellan frisör och kund. Att frisören ska tala om ifall denne tror att det blir dåligt och varför och hoppas att kunden förstår och kanske överväger ett annat val i samråd med frisören. Visst, kunden kanske vill att håret ska bli väldigt blekt och få en sliten känsla men då kan ju kunden tala om det och insistera på att frisören ska utföra blekningen ändå. Men man kommer aldrig ifrån att en kund är en levande reklampelare som alla ser. Som frisör riskerar man att få dålig reklam om resultatet inte blir bra, även om kunden är nöjd med det slitna resultatet...
Sen om frisören gör fel efter kundens uttalade önskemål tycker jag är en annan sak på sätt och vis. Säger jag att jag vill permanenta stora lockar men kommer ut med afrokrull är det ju såklart frisören som utfört ett felaktigt arbete, det var inte det vi kom överens om. Om en frisör utför ett felaktigt arbete som inte motsvarar kundens önskemål ska man ju också som kund påpeka det direkt så att man antingen kan rätta till felet eller slippa undan betalningen. Man går ju i så fall inte ut som missnöjd kund efter att ha betalat och surar och börjar snacka bakom frisörens rygg. Det är ju inte ett dugg bättre än att frisören utfört ett felaktigt arbete. Tyvärr är det så många kunder gör. Kunder vågar inte påpeka att de inte är nöjda, utan betalar och går därifrån och beklagar sig inför andra istället och snackar skit bakom ryggen på frisören.
Och vad grundar du det på, att frisöryrket är lågstatusyrke? Jag är inte själv frisör, vilket jag gärna vill påpeka för andra. Men jag undrar lite ändå :P :)