• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • MajaVira
    Anonym skrev 2012-10-04 11:45:42 följande:

Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
    Jag håller helt med! Efter moms, alla kostnader och skatt är det inte särskilt mycket pengar kvar.
  • ummabdilleh
    Anonym skrev 2012-10-04 11:35:23 följande:
    frisorer far inte bara timlon men aven provision for alla produkter de saljer, darfor ljuger de ofta for salja mkt produkter till kunden..man sj som person vet juu oftast om det de sager stammer eller inte
  • ummabdilleh
    MajaVira skrev 2012-10-04 11:48:14 följande:
    Jag håller helt med! Efter moms, alla kostnader och skatt är det inte särskilt mycket pengar kvar.

japp plus all skatt de betalar sina anstallda for..de betalar natsan dubbelt i skatt som deras lon ar, sen alla harkurser de skickar sina anstallda for for att forbattra dom i fargning, m.m
  • Anonym

Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.

• MaryCaroline

Alltså, nu vet jag ju inte vad det är för frisörer du TS eller ni andra pratar om. Men jag kan nog vara beredd på att hålla med om att de flesta frisörer frågar och kommenterar håret. Men det är ju för tusan deras jobb. Ibland frågar de för att de helt enkelt vill eller behöver veta saker innan de sätter saxen eller färgen i håret för att det ska bli så bra resultat som möjligt. Och att de kommenterar att håret är slitet, eller fett eller snett eller vad det nu handlar om kanske helt enkelt beror på något så enkelt att de tror att kunden inte själv vet om det... Många kunder vet faktiskt inte riktigt hur deras egna hår är eller ser ut. Många låter väldigt överraskade när de får veta vilken typ av hår de faktiskt har... Jag tycker nog det är helt rätt av en frisör att upplysa en kund om detta istället för att hålla käften om det... Är man som kund redan medveten om att man inte vill höra frisörens frågor eller kommentarer om sitt hår kan man ju upplysa frisören om det innan klippningen/färgningen börjar, men då får man kanske också räkna med att resultatet faktiskt inte blir lika bra...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:41:26 följande:
    Fast, en hel del av det som de säger kan ju vara bra för dig att veta. Om ditt hår är torrt, med det schampoo och balsam du använder nu, så kanske du behöver byta. Och kan då leta efter något annat. Är topparna väldigt slitna så kanske du behöver gå till frisören oftare, eller skydda ditt hår bättre vid styling. Att ditt hår är tunt är ju bra att veta när du väljer schampoo och stylingprodukter. Du tolkar det som kritik, men det behöver det ju inte vara. Jag kan förstå att det inte känns så roligt, jag gick själv inte tillbaka till en frisör som förvånat sa att "men du har ju alldeles spikrakt hår!". Men jag tycker faktiskt att de flesta frisörer har varit väldigt smidiga när de pratar om ens hår... Men nästa gång du hittat en ny frisör får du väl förekomma den - jag vet att jag har tunt, torrt hår med väldigt slitna toppar så det behöver du inte tala om för mig, jag tycker det är så jobbigt att höra det och känner mig kritiserad. Men kanske kan du fråga om stylingtips, eller sätt att förebygga kluvna hårtoppar och torrt hår o.s.v. Du får säkert produkttips då, men det betyder ju inte att du måste köpa. Det går ju att säga "tack, jag funderar på det och återkommer".
    Men man kanske inte vill veta det, eller redan vet? Jag får lätt slitna hårtoppar och jag vet att produkter med silikon maskerar det slitna men jag vill inte använda dessa produkter av olika anledningar. Jag behöver ingen lektion om detta varje gång jag klipper mig. Vill jag veta något särskilt så frågar jag. Vill jag ha håret klippt ber jag frisören klippa det, inte analysera det.
  • Kaupa Jaur

Håller med ts. Har inte heller begripit det där.

En gång jag jag och fick håret uppklippt bak, blev supernöjd. Sedan några månader senare gick jag till en annan frisör, en klassisk damsalong med permanentade tanter och bittra klimakteriekärringar till frisörer. Sätter mig i stolen och hoppar till när min frisör utbrister ÅH HERREGUD!! Jag undrade förstås vad som händer, och hon säger "Ska det här föreställa vara en uppklippning?! Men Gud, såhär kan det inte se ut, du ser inte klok ut, har du gått såhär hela tiden?! Jag vet inte VAAAAD jag ska kalla det här...." och så vidare i oändligheter. "Kom och titta!" sa hon plötsligt och alla kunder och frisörer kommer fram bakom mig medan frisören föreläser om hur dåligt klippt detta var.

Jag blev så arg att jag blev helt stum. Ångrar än idag att jag vackert betalade, skulle ha vägrat henne att påbörja sitt arbete och skrivit en arg insändare om det då hennes salong räknas ha fin status i hålan jag bor i.

• Anna74a

Jag kan tycka att det känns konstigt att frisörer ofta brukar börja fråga om andra saker än ens hår.
    Om ens liv och vart man jobbar osv, visst det är väl ett sätt att vara trevlig på men det kan kännas lite på gränsen många ggr.

• Severus

När du går till en läkare och om de frågar för mycket byter du till en annan.
    Berättar de att du levt ohälsosamt så byt!
    Vill de rekommendera kosttillskott eller t om läkemedel så måste du byta läkare, tänk på vilka bonusar de får!
    Om du är överviktig eller röker så är det en kränkning om en läkare kommenterar(läs kritiserar) det
    Glöm inte hur mycket de tjänar i timmen på dig!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
    Måste frisören säga något alls då? Det är inte lögn eller sanning som är de enda alternativen, man kan vara tyst också.

Går jag till läkaren för att undersöka min onda rygg vill jag ha en ärlig bedömning av den, för det är det jag efterfrågar. Går jag till frisören och frågar om min hårkvalitet är det en ärlig bedömning av den jag vill ha. Går jag till frisören och ber om en klippning är det - surprice! - en klippning jag vill ha. Frågar jag frisören om åsikter kring en viss frisyr tar jag för givet att frisyren nämner eventuella nackdelar med just den frisyren på mig.

Ska nog konsekvent börja svara undvikande/intetsägande på alla sådana frågor från frisörer, det spelar väl ingen roll när jag klippte mig senast bara frisören klipper som jag vill ha det IDAG. 
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?