• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • mamita64

Oj, jag har aldrig varit med om att någon frisör sagt något negativt om mitt hår. Eller ska jag ta  sånt som " oj vad det har vuxit sen sist "  och " ditt hår är verkligen väldigt tjockt" som negativt ?

Det enda som varit negativt är min frisörs reaktion på att jag slutat med schampo. Hon verkade lite sur och sa att man inte kan få rent hår utan schampo. Men det kan man ju och jag har inte använt nåt sen i mars. Frisören har såklart lärt sej på utbildningen att det ska tvättas med schampo. Önskar att nya intryck togs in också

• Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2012-10-04 12:51:52 följande:
    Jag ska VERKLIGEN börja uppskatta mina kunder märker jag, världens ljuvligaste personer. Jobbar också som frisör och hade aldrig orkat med så dålig attityd "de ska göra som jag säger och inget mer", tänker definitivt inte göra något som jag vet inte är bra för håret eller kommer se förjävligt ut. Det är fortfarande utbildad professionell personal, något som många kunder inte verkar förstå när de kommer insläntrande tio minuter för sent, eller vill bleka håret från svart till platina
    OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 12:51:52 följande:
    Jag ska VERKLIGEN börja uppskatta mina kunder märker jag, världens ljuvligaste personer. Jobbar också som frisör och hade aldrig orkat med så dålig attityd "de ska göra som jag säger och inget mer", tänker definitivt inte göra något som jag vet inte är bra för håret eller kommer se förjävligt ut. Det är fortfarande utbildad professionell personal, något som många kunder inte verkar förstå när de kommer insläntrande tio minuter för sent, eller vill bleka håret från svart till platina
    Men gud. Utbildning. Ja, de lär sig att klippa hår. Ni kan självklart säga att ni tror att det kommer förstöra håret totalt att bleka från svart till platina, men vill kunden (inte patienten) göra det så gör ni det ni har betalt för helt enkelt.

Dessutom har ni ju fel så ofta att ens förtroende för ert gedigna "kunnande" inte precis är på topp. Kan inte nämna hur många gånger dessa utbildade frisörer vill klippa upp mitt tunna skandinaviska hår för att det ska bli mer volym. Sorgligt.

• Pallas
    Anonym skrev 2012-10-04 12:39:30 följande: Klipp dig hos någon som du får positiva kommentarer av då? :) som inte ser hur håret egentligen mår.
    Min erfarenhet är att det inte finns några sådana. Jag får explicit be frisörer att inte skälla på mig för min usla hårkvalitet. Du ser inte skillnaden mellan att se hur håret mår och att basha kunden för det? Det kan ju förklara en del av mina erfarenheter av frisörer om det är en vedertagen inställning...
  • Anonym

Nej, Det har du helt rätt i, det behövs inte. Det är faktiskt sällan jag gör det heller, för precis som sagt innan så vet många (speciellt om man har långt hår) om det är torrt. Det är om det är väldigt torrt eller väldigt slitet jag säger något, eftersom det i sådana fall kan påverka slutresultatet på klippningen. Verkar inte kunden särskilt intresserad av kvalitet osv så fortsätter jag inte trycka på det. Men du har rätt, man blir nog ibland för inrutad i "sitt" tänk, dvs vad som är bäst för håret. Jag ska tänka på det i fortsättningen!

• Machapuchare
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.
    Men hur skall frisören veta vad du vill om du inte talar om det för denne? Det är ju trots allt bara en människa som arbetar med att klippa folks hår som står där, inget orakel. Om personen ifråga är bra på att klippa ditt hår så säg till denne: "Jag vill gärna fortsätta klippa mig hos dig för jag tycer att du gjort ett bra jobb men jag vill inte höra några mer kommentarer om min hårkvalité för då känner jag mig kritiserad och nedstämd".

Prata med varandra, gott folk. Oftast är det nyckeln till framgång!
  • Anonym

Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.

• MaryCaroline

Men gud... En riktig frisörs arbete är inte enbart att klippa eller färga hår eller göra som kunden säger att h*n ska göra... Det är en del av frisörens arbete att utvärdera kundens hår och vanor för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och försöka hjälpa kunden att få ett bättre hår då det behövs. Det handlar delvis om service, frisöryrket är serviceinriktat och att en frisör kommenterar eller frågar angående kundens hår har ingenting att göra med att h*n vill vara elak eller spydig på något sätt. Ska en kund tex färga håret måste ju frisören ibland fråga när kunden färgade håret senast eller vad kunden egentligen gjort med håret, det är inte alltid frisören kan avgöra det själv. Får frisören inte veta vad h*n behöver veta kanske resultatet inte blir det optimala. Om kunden vägrat svara, ja, vad gör man då? Är det då frisörens eller kundens fel att resultatet inte blir så bra?

Som kund kanske man faktiskt inte alltid heller vet vilken typ av hår man har. Alla vet inte om att de har fett hår eller torrt hår eller skadat hår eller slitet hår eller vilken typ av hår det nu är. Ska man som kund inte uppskatta att få veta det då och vad man ska göra åt saken? Det är en del av frisörens arbete. Tål man inte en frisörs arbete kanske man inte ska gå till en frisör överhuvudtaget eller så får man faktiskt säga till INNAN man sätter sig i stolen att man inte vill höra en utvärdering av sitt hår, utan helt enkelt bara få det klippt. Men då får man kanske också räkna med att det faktiskt inte blir lika bra...  

• Pallas
    Anonym skrev 2012-10-04 13:03:46 följande:
    Och till Pallas; jag var ironisk.
    Ah, sorry, jag fattade inte det. Skyller på feberdimmorna.
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:03:46 följande:
    Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.
    Klart du har rätt att säga nej, men det är ju idiotiskt eftersom du då förlorar absolut minst en kund och antagligen många fler. 

Nej, jag har inte full insikt i branschen. Vet bara att jag har varit hos 20+ frisörer och i princip aldrig stött på en duktig och kunnig sådan. Sedan är det ju knappast de smartaste i klassen som väljer att bli frisörer direkt heller. Även om undantag självklart finns. (Och ja, jag vet att det har blivit stort tryck på frisörutbildningar på sistone)
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?