Anonym skrev 2012-10-04 13:13:54 följande:
Fast nu får du ju lägga av. Du tror inte jag förlorar fler kunder på att bleka sönder ett hår på en kund som sedan berättar för sin omgivning vart hon varit och att håret blev förstört? Om du aldrig har stött på en bra frisör, du kan inte tänka dig att någonting av det kan bero på dig själv? Det är ju lätt att lägg fel hos andra. Och jag blir faktiskt uppriktigt lite ledsen, på min salong är vi 15+ frisörer som alla är utbildade och med höga betyg från gymnasiet, flera av oss även högskoleutbildade men som stannat kvar i frisöryrket för att vi trivs. Är man ointelligent som du säger så blir man förmodligen inte heller kvar i yrket särskilt länge, precis som i de flesta andra yrken.
Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.
Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.
Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.
Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.