• Bonanza

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Det mest patetiska är när de verkligen blir ledsna å hårets vägnar. Bara "åh, det här håret mår inte braaaa". Nej men altlså, det är inte en kattunge. Det är död materia. Dött från början!

Sedan kanske de tycker att det ser hemskt ut eller vad det nu är, men jag behöver ju bara vara nöjd själv. Jag skiter väl i ifall frisören tycker att jag borde kapa av en decimeter; jag har hellre långt och slitet hår än en frisyr som inte passar mitt ansikte. Frisörer har inte på något sätt att göra med vad jag gör med mitt hår. De ska göra som jag säger och inget mer. Om det sen blir fult så är det mitt problem, ingen annans.

Sedan att de flesta frisörer själva är sjukt fula i håret gör ju att man kanske inte tar deras åsikter på allvar heller.  

• Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 12:51:52 följande:
    Jag ska VERKLIGEN börja uppskatta mina kunder märker jag, världens ljuvligaste personer. Jobbar också som frisör och hade aldrig orkat med så dålig attityd "de ska göra som jag säger och inget mer", tänker definitivt inte göra något som jag vet inte är bra för håret eller kommer se förjävligt ut. Det är fortfarande utbildad professionell personal, något som många kunder inte verkar förstå när de kommer insläntrande tio minuter för sent, eller vill bleka håret från svart till platina
    Men gud. Utbildning. Ja, de lär sig att klippa hår. Ni kan självklart säga att ni tror att det kommer förstöra håret totalt att bleka från svart till platina, men vill kunden (inte patienten) göra det så gör ni det ni har betalt för helt enkelt.

Dessutom har ni ju fel så ofta att ens förtroende för ert gedigna "kunnande" inte precis är på topp. Kan inte nämna hur många gånger dessa utbildade frisörer vill klippa upp mitt tunna skandinaviska hår för att det ska bli mer volym. Sorgligt.

• Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:03:46 följande:
    Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.
    Klart du har rätt att säga nej, men det är ju idiotiskt eftersom du då förlorar absolut minst en kund och antagligen många fler. 

Nej, jag har inte full insikt i branschen. Vet bara att jag har varit hos 20+ frisörer och i princip aldrig stött på en duktig och kunnig sådan. Sedan är det ju knappast de smartaste i klassen som väljer att bli frisörer direkt heller. Även om undantag självklart finns. (Och ja, jag vet att det har blivit stort tryck på frisörutbildningar på sistone)
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:13:54 följande:
    Fast nu får du ju lägga av. Du tror inte jag förlorar fler kunder på att bleka sönder ett hår på en kund som sedan berättar för sin omgivning vart hon varit och att håret blev förstört? Om du aldrig har stött på en bra frisör, du kan inte tänka dig att någonting av det kan bero på dig själv? Det är ju lätt att lägg fel hos andra. Och jag blir faktiskt uppriktigt lite ledsen, på min salong är vi 15+ frisörer som alla är utbildade och med höga betyg från gymnasiet, flera av oss även högskoleutbildade men som stannat kvar i frisöryrket för att vi trivs. Är man ointelligent som du säger så blir man förmodligen inte heller kvar i yrket särskilt länge, precis som i de flesta andra yrken.
    Nej, inte om du först förvarnar tydligt och säger att du tror att det kommer bli dåligt, hur det kommer se ut och liknande. Dessutom behöver ju din uppfattning av "sönderblekt" inte på något sätt motsvara hennes. Hon kanske blir skitnöjd och rekommenderar dig till massor även om DU tycker att det ser illa ut. Det är ju det jag försöker säga: din smak gäller inte kunden. Du har ingenting att göra med hennes kvalitet på håret eller liknande. Faktiskt inte. Håret har inte en själ heller, det är död materia.

Nej, det beror inte på mig. Om jag säger "klipp inte upp något" och de klipper upp ändå så beror det inte på mig. Om jag säger att jag vill klippa en lugg som går nedanför ögonbrynen och de klipper en till halva pannan så är det inte mitt fel. Om jag säger "jag vet att det är slitet, men du får ändå inte klippa mer än 2 cm" och de klipper en decimeter så är det inte mitt fel. Osv osv osv.

Om jag däremot säger "jag vill se ut som Halle berry" och de klipper en sån frisyr och jag inte blir nöjd eftersom jag inte räknat med att jag de facto inte ser ut som Halle Berry, DÅ hade det varit mitt fel. Men så är inte fallet.

Och jag är ledsen om du blev ledsen på riktigt, men det är ett lågstatusyrke av en anledning.  
  • Bonanza
    Anonym skrev 2012-10-04 13:29:42 följande:
    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.
    Det är det här jag menar. Du väljer att sätta din åsikt om håret över din kunds önskningar. Tack för att du så tydligt exemplifierar exakt vad alla i tråden vänder sig emot. Att ni låter er åsikt ta över och inte lyssnar på vad vi kunder vill.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?