• Indianica

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Delvis handlar det nog om att de vill sälja på kunden sina produkter och att man ska klippa sig oftare

Har nog aldrig varit med om det själv dock...men jag brukar spontant be om produktråd och då kanske de säger lite finkänsligt att "ja, dina toppar är ju lite torra så då är nog detta schampoo bra" osv

• Indianica
    Anonym skrev 2012-10-04 16:10:57 följande:
    Inte hör man någon målare vägra att sätta upp tapeterna för att de är fula?
    Problemet finns även bland folk som säljer smink. Går jag in på Kicks och frågar efter ett rött läppstift anser jag inte att de har "rätt" att nästan vägra sälja mig ett rött läppstift eftersom jag enligt dem skulle passa bättre i ett rosa. Dte är inte kul att få långa skeptiska blickar, man kanske vill välja själv hur man ska se ut oavsett vad deras proffsögon säger
  • Indianica
    Themis skrev 2012-10-05 09:21:01 följande:
    Jag tycker det är jobbigt när frisören börjar kleta i stylingprodukter i håret utan att fråga, eftersom jag som regel inte tål dem.
    Jag brukar säga till innan när jag kommer ihåg det, men ibland fastar man med huvet i en skvallertidning och så, hoppsan! Drömmer

Och sen sälja produkter- lycka till.

Hår är död vävnad, vill man att det ska bli bättre så borde väl de viktigaste åtgärderna vara att sluta stajla och kema så förbannat, träna för att förnya sina celler, äta bättre och dricka mer vatten samt stimulera hårsäckarna som bildar håret?

Massage, kallvatten som avslutning på hårtvätten eller rentav lite duggregn på skalpen stimulerar också hårväxt, för blir det kallt ska vi bilda mer päls, precis som andra djur- de systemen finns kvar i oss, lite lite grand.

Och jag kommer för alltid att minnas vad min docent i organisk kemi vid universitetet sa, nämligen att om vanligt folk begrep vad det är i schampo så hade de vägrat använda det!
    Min dotter har lite lockigt hår och det blir jättelätt lite torrt och då ser håret nästan bara rakt, matt och lite risigt ut. Det som fungerar bäst på hennes hår är s.k naturschampoon som verkar fukta självfallet och gör håret vågigt och glansigt och så de här schampoona hos frisörer som innehåller lite olja, jag märker direkt stor skillnad om vi använder vanliga schampoon på henne, även om "vanliga" frisörschampon utan olja ofta går hyfsat bra. Men de där Bamseschampoona och allt vad det nu är som är så "barnvänligt" är rena döden för hennes hår. Så nog tycker jag det kan vara stor skillnad på olika schampoon, iaf om man har "problemhår".

• Indianica
    chrissandra skrev 2012-10-05 10:45:14 följande:
    Jag blir jätteförvånad när jag ser hur många som är missnöjda med hur de blir behandlade i frisörstolen. Jag trodde det var otroligt ovanligt.
    Missnöjd med en klippning har väl alla (nästan) blivit någon gång men att de upplever sig illa behandlade av frisören är förvånande. 
    Jag bor i norr och klipper mig rätt ofta och har aldrig varit med om något som ens liknar klagomål på frisyr, klipptid eller skötsel.

Det jobbigaste jag varit med om var faktiskt en frisör som gav mig för många komplimanger. Jag inser att det är ett lyxproblem jämfört med TS, men jag tycker inte jag är överdrivet snygg och vacker, så det var rent av jobbigt när komplimangerna haglade och jag undrade om hon överdrev eller bara var allmänt gränslös. Slutade faktiskt att gå dit efter tre år eftersom jag kände att komplimangerna dessutom "förvärrades", jag kände mig nästan lite objektifierad av frisörskan när hon satt och berömde varenda kvadratcentimeter av mig. Som någon annan skrev, det brukliga är att frisören är den snygga och själv känner man sig ju mindre snygg i sina blöta testar och som småbarnsmamma 30+ kändes det bara fel att kallas för "vacker ung tjej" allt för många gånger. Ok, om det sker efter klippningen, men inte under hela klipptiden. Dessutom sa hon att mitt hår inte var slitet alls och inte behövde klippas och det var inte kul att höra, kändes ju heldumt att hon verkade tycka att jag klippte mig i onödan
  • Indianica
    Anonym (Privat för salon) skrev 2012-10-05 13:24:36 följande:
    Jag håller med dig TS. Jag avskyr att gå till frissan. Man måste då jag har kort hår, och då ofta. Man gillar det INTE. Speciellt det där att man måste prata med en helt vilt främmande människa om sitt privata liv, vad jobbar du med, är du ledig idag, har du barn osv, osv. Jag vill inte dela med mig om något om mitt privata liv med hela salongen, jag är där för att bli klippt och få en fin frisyr! Jag har inte gått till en teraupeut för att prata om mitt liv. Fan vad jag hatar det.
    Jag har lärt mig lite om hur man hanterar frisörer. En viktig sak är att om man vill ha en tyst frisör, så ska man alltid direkt försjunka djupt i en tidning. Ibland ska frisören lägga sig i vad man läser, men då svarar man bara kort på det. De flesta frisörer fattar då att man vill ha en tyst frisör.
  • Indianica
    HannaS86 skrev 2012-10-05 14:00:26 följande:
    Bara läst ts men jag håller med. Det har iofs bara hänt mig hos två frisörer, de andra (minst 5 iaf) har varit bra och inte kommenterat. Jag blev irriterad av att de två kommenterade i stil med "OJ, vad slitet det är, när klippte du dig senast?!", "Ja du måste ju klippa dig betydligt oftare, det är jätteslitet här, ser du?" och sedan upprepa det några gånger under tiden de klipper. Jag kom inte dit för att få negativ kritik utan jag visste ju att det var slitet och det var därför jag ville klippa bort det slitna, det är väl inte så konstigt? Om jag vill ha tips angående mitt hår frågar jag. Om någon frisör läser det här som känner igen sig så kan det ju vara värt att istället för att börja raljera om kundens hår att bara ställa en liten fråga först "Vill du ha tips om hur du ska behandla ditt hår/styling/frisyr/vaddetnugäller?". På så vis slipper ni reaktioner som min :)

Jag klipper mig alltid på drop-insalonger nu för tiden eftersom de inte gör så som jag trivs med; Hej, hur vill du ha det? ok, klippklipp, snabbt klart och jag fick bort mina slitna hårtoppar utan en föreläsning om att jag måste inpacka mitt hår, klippa mig oftare osv".
    Hihi, ja, lustigt det där. Man går ju oftast till frisören för att man börjar bli mer eller mindre risig i håret, att då som frisör kommentera det tycker jag är överflödigt....det är deras jobb att ta hand om det risiga (jo, tack, jag vet att man ska förebygga det i största möjliga mån, men produkter etc är heller inga mirakelmetoder).
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?