Jag har inte läst hela tråden... Men jag håller på att utbilda mig till frisör (har bara sista provet kvar), och som nån annan skrev ang priserna, så nej det är inte dyrt, med tanke på alla omkostnader.
Sen att man ska behöva bli bemött så som TS skrev, det är INTE okej! Inte alls! jag brukar ofta få höra att jag är väldigt ödmjuk av mina kunder och det tror jag beror på 1. Jag lyssnar NOGA på hur dom vill ha det 2. presenterar mina förslag på frisyr/färg utifrån från deras utgångsläge.
Tex: är det en äldre dam som har tunt risigt hår, med lite längd på så skulle jag nog säga nåt i stil med(om jag fick fria händer)"Du, jag tror verkligen du skulle passa i en lite kortare frisyr, så håret ser tjockare ut samt ramar in ditt ansikte på ett fint sätt. Och sen blir det även lättare för Dig att styla det hemma." Den kunden vet säkerligen att hon har ett skatbo, så då nämner man det inte, utan lyfter fram det positiva man kan göra istället. Givetvis kan man inte trolla, men mitt jobb är ju att göra det bästa av utgångsläget. Sen förklarar jag alltid vad jag gör, och varför. Så kunden är med på vad som händer och känner sig trygg. Eller det är det jag inbillar mig i alla fall. ;)
Det med att vi frågar "när var du till frisören sist?"... Det har lite att göra med att vi försöker bedöma håret. Sen ang färg, så frågar vi vad ni har använt för färg (ica? frisör?blekning?) för att hår som är behandlade med olika preparat genom åren,reagerar på olika sätt på våra färg behandlingar. Tex: En kund kommer in, har långt svart hår, men vill bli ljusare. Har den här kunden varit svart många år, så är håret mättat på topparna, medan botten inte är lika mättad med färg, sen tidigare, då kunden kanske har färgat hela håret ist för bara botten. Eller så kanske det är nyfärgat svart, från blont... Så vi frågar för att kunna ge Er bästa resultat. =)
Vart ett långt inlägg, men hoppas det var till nån nytta! =) Och hoppas Du hittar en frisör som Du är nöjd med i framtiden! =)