Inlägg från: Anonym (torris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (torris)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Jag måste säga att jag förstår båda sidor. Mitt hår är väldigt svårskött: torrt, lockigt och trassligt och därför har jag fått höra en hel del. Att ge råd om hårvård är en del av frisörens arbete, men det är mycket viktigt hur det framförs. Kommentarer som: "Ditt hår är lite torrt och slitet, men den här inpackningen är jättebra" uppskattas, men kommentarer som "men gud, använder du inte balsam eller?" får mig att må dåligt. En bra frisör är konstruktiv och vänlig och respekterar hur jag väljer att sköta om mitt hår. Vissa frisörer känns lite som mobbare som ser ner på mig för att jag inte har lyckats få till det perfekta håret och så ska det inte kännas.

• Anonym (torris)

Jag förstår att frisörer inte vill bleka ett redan sönderblekt hår, men generellt sett tycker jag att det är fel av frisören att vägra göra det kunden ber om med hänvisning till att det inte passar kunden. Om jag t ex. kommer in med en bild på en kändis är det inget fel med att frisören varnar mig för att det kanske inte ser lika bra ut på mig pga hudton och ansiktsform, men om jag trots varningen ändå vill ha det håret är det inte frisörens problem. Några nämnde att kunden är frisörens levande reklampelare, men om jag får en frisyr som inte passar mig kommer ju omgivningen tycka "ful tjej, snygg frisyr" och inte tvärtom.

Jag har själv varit med om detta flera gånger. En gång ville jag klippa lugg, men frisören sa: "Nej, du har ingen panna, så det går inte". Jag försökte förklara att det finns ju många olika sorters lugg och föreslog att vi kunde diskutera vilken typ av lugg som skulle passa mig då jag hatar när allt hår är jämnlångt, men hon vägrade. Det tycker jag var fel.

Dessutom, tänk om kunden i fråga inte bryr sig om hur snyggt resultatet blir? Jag kanske är trött på att ha håret i vägen och vill klippa en frisyr som är så praktisk som möjligt. Jag tycker inte det är frisörens uppgift att göra alla så snygga som möjligt.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?