• Dragonball

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
    Haha, skojar du? Tror du att man klipper sig för att höra "sanningen" utan att ha bett om den? Du är frisör, inte läkare. Du har ett serviceyrke. Om någon inte frågar "Är mitt hår fult?" så säg inte det utan klipp bara så att det ser lite bättre ut. Att vara ärlig är inte samma sak som att trycka ner sina kunder i skorna så att de aldrig vill komma dit. 

    De flesta går väl och klipper sig när de tycker att håret börjar bli dassigt. Man vet väl redan att det inte är snyggt? Vad gör man annars där?  
  • Dragonball
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

    Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

    Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    Men de som klagar klagar ju på de enligt dem dåliga frisörerna, inte på de som varit bra! Och ja jag har jobbat inom serviceyrke i 12 år. Inte en chans att man behandlar kunden som att de är dumma i huvudet och att man är förmer även om man skulle tycka det.

    Ta inte åt dig kritiken om du inte känner igen dig. Är du en otrevlig skithög så kanske du borde ändra dig, men är du trevlig och serviceminded, varför skulle någon klaga på just dig?
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?