• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Tutilure

Jag undrar också hur man kan täcka för hela öppningen. Jag använde antingen solskyddsnät, parasoll eller en tunn filt på ena halvan av vagnen så att halva var öppen och luft kunde komma in.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Epic Fail
    CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren
    Exakt jag så ser många som gör så..
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:18:57 följande:
    Varför skulle jag syfta på dig?  
    För det var jag som hade skrivit ts och läst den artikeln.. Men misstolkade nog dig då. Sorry!
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:13:38 följande:
    Inavelsgraden måste vara hög i Sverige för det är många som går runt med helt täckta vagnar. 

Själv blev jag utskälld av en mamma när jag sa att hon skulle öppna upp till sin bebis. Juli 30+ ute. Bebisen låg i vinteråkpåse samtidigt som mamma gick runt i linne och kjol. 
    Coyote skrev 2012-04-19 20:41:01 följande:
    Häromveckan fikade jag med en kompis, in kommer en tjej med barnvagn, vinteråkpåse, fotsack och över suffletten och hela öppningen hade hon hängt sin vinterjacka så den täckte för allt. Hon gläntade lite på den då och då och tittade till bebisen, och när barnet vaknade så lyfte hon upp honom. Gissa vad den stackaren hade på sig? Fleecefodrad galonställ. Och sen beklagade hon sig för sin kompis att pojken var så himla gnällig och hon fattade inte varför.

Nää, vad KAN det bero på tror du? Du tycker det är för varmt inne med jacka och tjocktröja, men bäddar in hela ungen i hur mycket som helst. Hur tänkte du där?
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
  • Mariohn
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:23:26 följande:
    För det var jag som hade skrivit ts och läst den artikeln.. Men misstolkade nog dig då. Sorry!
    Haha ja nu ser jag ju att det kunde tolkas så. Det ser ju ut som om jag menade att du tydligen behövde läsa en artikel för att fatta...Men så menade jag inte. Förlåt! Jag menade att det är tragiskt att människor är så befriade från vanligt bondförnuft att det ens behöver skrivas en artikel ! {#emotions_dlg.flower}
  • Mariohn
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:26:15 följande:
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
    Barnet kan dö. Spädbarn är mer känsliga för värme än för kyla och det är fullt möjligt att barn slutar andas när deras föräldrar kokar soppa på dem i deras egna inälvor. 
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:26:50 följande:
    Haha ja nu ser jag ju att det kunde tolkas så. Det ser ju ut som om jag menade att du tydligen behövde läsa en artikel för att fatta...Men så menade jag inte. Förlåt! Jag menade att det är tragiskt att människor är så befriade från vanligt bondförnuft att det ens behöver skrivas en artikel ! {#emotions_dlg.flower}
    Haha ingen fara Lätt hänt att det blir missförstånd så när man skriver. Förlåt mig också {#emotions_dlg.flower}
  • skogsvitter
    CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren
    Håller med, det är ju tyvärr jättevanligt!! Och jag förstår det verkligen, verkligen inte... jag kan öht inte förstå hur man inte kan fatta att det blir en stekhet bastu där inne!
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:27:41 följande:
    Barnet kan dö. Spädbarn är mer känsliga för värme än för kyla och det är fullt möjligt att barn slutar andas när deras föräldrar kokar soppa på dem i deras egna inälvor. 
    Ja precis, det allra värsta är ju att de dör. Man har ju läst om folk som lämnar sina småbarn i bilar på sommaren med stängda fönster och de har dött. Så tragiskt!
  • Epic Fail
    skogsvitter skrev 2012-04-19 21:29:25 följande:
    Håller med, det är ju tyvärr jättevanligt!! Och jag förstår det verkligen, verkligen inte... jag kan öht inte förstå hur man inte kan fatta att det blir en stekhet bastu där inne!
    Man kan ju alltid hoppas att dessa föräldrar får sig en tankeställare om de läser artikeln. Tycker bvc och liknande borde prata mer om det där också.
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?