• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Natulcien
    Liiza skrev 2012-04-19 20:07:07 följande:
    .
    Eller så har vi gungat och gått fram och tillbaka på en skuggig fläck
    ...jaa, tänk om man hade haft en bebis som varit så lättsövd... Flört
  • CoolJen

2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren

• Liiza
    Natulcien skrev 2012-04-19 20:47:37 följande:
    ...jaa, tänk om man hade haft en bebis som varit så lättsövd... Flört
    heheh, nja, våra barn har inte varit speciellt lättsövda.. men deras mamma är enormt tjurig och vägrar ta ut dem i solen om det är för varmt
  • Liiza
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:13:38 följande:
    Inavelsgraden måste vara hög i Sverige för det är många som går runt med helt täckta vagnar. 

Själv blev jag utskälld av en mamma när jag sa att hon skulle öppna upp till sin bebis. Juli 30+ ute. Bebisen låg i vinteråkpåse samtidigt som mamma gick runt i linne och kjol. 
    Coyote skrev 2012-04-19 20:41:01 följande:
    Häromveckan fikade jag med en kompis, in kommer en tjej med barnvagn, vinteråkpåse, fotsack och över suffletten och hela öppningen hade hon hängt sin vinterjacka så den täckte för allt. Hon gläntade lite på den då och då och tittade till bebisen, och när barnet vaknade så lyfte hon upp honom. Gissa vad den stackaren hade på sig? Fleecefodrad galonställ. Och sen beklagade hon sig för sin kompis att pojken var så himla gnällig och hon fattade inte varför.

Nää, vad KAN det bero på tror du? Du tycker det är för varmt inne med jacka och tjocktröja, men bäddar in hela ungen i hur mycket som helst. Hur tänkte du där?
    Ja,, hur svårt kan det vara de är människor, små människor.. Det är ju faktist inte svårare än att föreställa sig hur man själv skulle vilja vara klädd etc...
    CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren
    Det kan jag verkligen hålla med om.. Jag har nästan funderat varför jag är den enda som inte täcker över hela vagnen... Jag trodde det var något som jag inte fattade..
  • Novelli

Never! Korkade människor finns det väldigt gott om. Det är väl bara att använda det sunda förnuftet. Alla vet väl hur jobbigt det kan vara i juli då värmen är som värst och luften står stilla. Det är ju svårt att få syre även utanför en vagn och hur är det inte i vagnen då? Lika illa är att använda vindskydd på en liggvagn såna dagar. Suck! Tror faktiskt att trenden med filt över vagnen kommit hit med folk från andra länder. Här är det totalförbjudet att plåga sina barn på alla sätt men i vissa länder är det ju till och med tillåtet med aga ännu.

• Natulcien
    CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    De som täcker över svarar nog inte i den här tråden... Flört
  • Natulcien
    Liiza skrev 2012-04-19 20:52:28 följande:
    heheh, nja, våra barn har inte varit speciellt lättsövda.. men deras mamma är enormt tjurig och vägrar ta ut dem i solen om det är för varmt
    Nej, om det är för varmt ska man verkligen inte ha en bebis i solen. Usch och fy. Det behöver man ju inte vara "tjurig" för att begripa...
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 20:05:02 följande:
    Folk är ju lite lätt dumma i huvudet. Som om man behöver läsa en artikel för att kunna räkna ut en sådan sak. Jag vill helt ärligt lappa till folk som inte begriper bättre. 
    Jaha och vem syftar du på nu? Inte mig hoppas jag!
    Jag kan i alla fall säga det att jag aldrig har gjort så utan att läsa en jäkla artikel. Därav min förvåning över att jag faktiskt ser folk på stan ha en filt över barnvagnen i sommarvärmen.
  • Mariohn
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:18:01 följande:
    Jaha och vem syftar du på nu? Inte mig hoppas jag!
    Jag kan i alla fall säga det att jag aldrig har gjort så utan att läsa en jäkla artikel. Därav min förvåning över att jag faktiskt ser folk på stan ha en filt över barnvagnen i sommarvärmen.
    Varför skulle jag syfta på dig?  
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?