• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Linda1976
    Mysanochmimer skrev 2012-04-18 22:10:42 följande:
    Parasoll måste jag säga att jag tyckte var helt värdelöst...

Hur vi än vände och vred så gjorde det inte sitt jobb så att säga  
    Då hade ni fel sort, haha
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Cornellia

Nej. Dom få gånger jag behövt täcka över barnvagnen har jag gjort det med en tunn sjal mellan suffletten och handtaget, så att det blir öppet på sidorna.

• Epic Fail
    La Lola skrev 2012-04-18 22:12:22 följande:
    Näpp.

Så knäpp skulle jag aldrig bli.
    Hehe bra svar Instämmer!
  • gullehjärtat

Ja ibland, en tunn filt.
    Men aldrig så det täcker hela öppningen utan bara så solen inte ligger rakt på ansiktet, och så har jag en lucka i sufletten att öppna så luften drar igenom.
    Men det är bara när jag är ute och går med vagnen, ska vagnen stå still letar jag upp en skuggig plats...

• Eris

Nej, men har använt solskydd som skyddar mot UV som man sätter på suffletten så att den blir längre, men det är fortfarande helt öppet på sidorna. När vi har haft vagnen ståendes med bebisen i så har vi självklart ställt den i skuggan ändå.

• lövet2

Nej. Däremot sätter jag myggnät över vagnen, och det skyddar en gnutta. Sedan vänder jag helt enkelt vagnen så solen inte ska lysa in vid en promenad, och jag parkerar vagnen i skuggan.

• Coyote

Nej. En gallerfilt mellan sufflett och handtag har jag dock använt mig av ibland, men det blir ju bara som ett tak, i stället parasoll. Också kunde jag låta en tunn sjal hänga ner en liten bit från suffletten eftersom den var värdelöst kort på vår vagn...

• eMund

Aftonbladets artiklar skrivs för att skrämmas. Då är det fler som läser. En vagn blir aldrig så varm på insidan. Tyget leder inte värme som tex plåten på en bil. Och tyget inte tätt som bilens plåt och glas skal.

Är man ändå rädd att vagnen blir för varm så lägg ner en termometern i den.

• Coyote

eMund, det är inte bara Aftonbladet som publicerat artikeln.

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?