• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Höghus

Jag tror helt enkelt det blivit någon slags "trend" att göra sådär. Det säljs ju tom käcka klämmor att sätta fast filten med och speciella "sufletttäckarfiltar" nu för tiden. Tror som många andra i tråden att folk helt enkelt inte fattar. De pälsar på sina ungar som det värsta, använder åkpåsar och "lock" på vagnen året runt och täpper till sufletten så att bebisen ej for luft...

• Natulcien
    Lumikki skrev 2012-04-20 08:10:59 följande:
    Jag tror helt enkelt det blivit någon slags "trend" att göra sådär. Det säljs ju tom käcka klämmor att sätta fast filten med och speciella "sufletttäckarfiltar" nu för tiden. Tror som många andra i tråden att folk helt enkelt inte fattar. De pälsar på sina ungar som det värsta, använder åkpåsar och "lock" på vagnen året runt och täpper till sufletten så att bebisen ej for luft...
    Va!?. Du menar att det t.o.m. säljs filtar att täcka över vagnen med!? Gud, så sjukt!
  • zigne

När mina barn var små (ja ända tills de började i skolan så kollade jag om de andades när de sov. Att täcka över ett spädbarn så man inte kan se det verkar ju så dumt så man baxnar!

• Dr Mupp
    Natulcien skrev 2012-04-20 08:23:10 följande:
    Va!?. Du menar att det t.o.m. säljs filtar att täcka över vagnen med!? Gud, så sjukt!
    Japp, jag har länkat till en suffletstäckar filt i tråden, helt sjukt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fru Ottlia Lovisa

Ja, vi lade en tunn sjal över vagnen. Den täckte inte helt, så det fanns möjlighet för luften att cirkulera. Sen fanns det ju en "vädringslucka" i suffletten också, så det fanns ingen risk för överhettning. Sen känner man ju med jämna mellanrum på sitt barn så att det har en bra temperatur.

Glöm inte att Aftonbladet är en skvaller- och sensationsjournalistiksbaserad tidning.

• Emmis
    Fru Ottlia Lovisa skrev 2012-04-20 09:09:35 följande:
    Glöm inte att Aftonbladet är en skvaller- och sensationsjournalistiksbaserad tidning.
    Flera tidningar har skrivit om det här.
  • Höghus

Vi föräldrar, svt, dn mm har också tagit upp det här. Men oavsett så är det här med att bebisar behöver luft och inte får bli för varma något föräldrar bör fatta själva.

• skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-04-20 09:02:27 följande:
    Japp, jag har länkat till en suffletstäckar filt i tråden, helt sjukt.
    Det finns fan inga gränser för vad pengabegär bidrar till idag... det är verkligen vidrigt!
  • zigne

Fattar man inte att en baby behöver syre för att överleva så undrar man ju hur det står till uppe i kontoret!

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?