• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Linda1976

Nej, det gjorde jag aldrig. Man får väl ändå tänka lite...
    Vi hade parasoll och ffa så ställde vi inte vagnen i solen... 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Epic Fail
    Linda1976 skrev 2012-04-18 22:01:43 följande:
    Nej, det gjorde jag aldrig. Man får väl ändå tänka lite...
    Vi hade parasoll och ffa så ställde vi inte vagnen i solen... 
    Ja jag håller med. Jag gör också så. Det är ju rent av farligt att täcka över vagnen. Undra om de som gör så är medvetna om riskerna verkligen?
  • Epic Fail
    Mysanochmimer skrev 2012-04-18 22:03:14 följande:
    Nej, skulle aldrig falla mig in.
    Med sonen, som föddes vid midsommar -10 när det var tokvarmt, försökte svärmor göra det.
    Men då var jag snabb att säga ifrån, med påbackning av svägerskan.  
    Ja precis, jag kan tänka mig att det blir snabbt som attan kokhett där inne som en bastu.
    Bra att ni sa ifrån.
  • Nr 3 på G

Oftast  finns det ju skugga nånstans, sen kan man ju vända vagnen så solen inte skiner rakt in i ansiktet om det nu är därför man täcker över, däremot har jag låtit en filt hänga ner en bit under promenaderna som en liten solskärm när jag har haft glömt parasollet.

• Epic Fail
    Nr 3 på G skrev 2012-04-18 22:06:55 följande:
    Oftast  finns det ju skugga nånstans, sen kan man ju vända vagnen så solen inte skiner rakt in i ansiktet om det nu är därför man täcker över, däremot har jag låtit en filt hänga ner en bit under promenaderna som en liten solskärm när jag har haft glömt parasollet.
    Ja det tror jag inte är så farligt att låta en tunn filt hänga ner bara en liten bit som skärm. Det farliga är ju när man täcker upp hela öppningen. Då kan man ju inte se barnet heller. Hoppas att de flesta barn protesterar om det blir för varmt. Jag tänker, hellre för kallt än för varmt. Många klär ju på sina barn flera lager kläder och glömmer ta av i affärer osv också.
  • La Lola

Näpp.

Så knäpp skulle jag aldrig bli.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stampan

Har inbyggd solskärm som man kan fälla ut så behöver inte använda filt och bra luftnings flärp på suffletten.

• Krake

Nej, om jag behövt solskydd har det varit en tygblöja, dvs mycket tunt bomullstyg. Men det är sällan jag behövt använda det. En liten solglimt är bara bra för ungen ju! Och parkerar man vagnen kan man ju oftast välja en skuggig plats.

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?