• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Mary Jo

Nej,men jag brukade ha en tunn sjal över som jag drog åt sidan och klämde fast med en klädnypa så att det kom luft in,så slapp hon få så mycket sol på sig när hon sov. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Lavish

Nja, jag brukade lägga en tunn bomullsjal som släpper igenom ordentligt med luft över för att skydda mot solen och värmen. Jag antog att det skulle bli svalare för honom om han var skyddad från solen.

• Novelli

Men jag pratar inte om att skydda mot solen. Detta jag såg var på en molning dag. Varför vägra sitt barn lite frisk luft?

Jag fattar inte vad man skyddar barnet mot med en tjock jacka en molning dag med 10 grader i luften?

• Zenobia
    Novelli skrev 2012-05-05 22:35:27 följande:

Men jag pratar inte om att skydda mot solen. Detta jag såg var på en molning dag. Varför vägra sitt barn lite frisk luft?

Jag fattar inte vad man skyddar barnet mot med en tjock jacka en molning dag med 10 grader i luften?

Ja hänger bara för när barnet sover, annars inte och då kan jag använda solskyddet fast det inte är sol också men det är mest för den nästan jämt är med.
  • infragilis
    Novelli skrev 2012-05-05 22:35:27 följande:

Ibland får jag för mig att föräldrar är rädda för att folk ska titta på deras barn... Obestämd
  • Novelli

Jag tror att folk som inte är vana att själva vara ute i friska luften gör så, alltså soffpotatisar. Alla som är ute mycket vet ju hur bra det är med frisk luft, även för bebisar.

• Nalle Puh73

Brukade hänga en tunn filt eller en gallerfilt över den sida som solen lös på om den kom från sidan. Då täcktes max 1/3 av öppningen. Sken solen rakt ner drog jag ner suffleten så pass att det blev skugga över ansiktet och sen öppnade jag nätet på andra sidan suffleten så luften kom in öven där. Vansinne att stänga igen hela öppningen ju.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Novelli
    Nalle Puh73 skrev 2012-05-06 15:42:45 följande:
    Brukade hänga en tunn filt eller en gallerfilt över den sida som solen lös på om den kom från sidan. Då täcktes max 1/3 av öppningen. Sken solen rakt ner drog jag ner suffleten så pass att det blev skugga över ansiktet och sen öppnade jag nätet på andra sidan suffleten så luften kom in öven där. Vansinne att stänga igen hela öppningen ju.
    Ja, man tycker ju att det vore risk för dem att få syrebrist... på riktigt!
  • Nalle Puh73
    Novelli skrev 2012-05-07 22:13:29 följande:
    Ja, man tycker ju att det vore risk för dem att få syrebrist... på riktigt!
    Ja och dessutom blir det ju stekhet där inne.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • infragilis

Härom dagen såg jag en svart vagn där suflettööppningen var förhängd med en tjock svart jacka. Hoppas barnet fortfarande andades när det togs upp.

• mikroE

Jag har aldrig sett någon täcka hela vagnen som på bilden men en hel del som haft en filt, sjal eller lakan över mitten men alltid med något hål i sidan så det kommer in luft. Jag har inga barn än men att täcka med lufthål skulle jag helt säkert göra men inte hela alltet, det säger ju sig självt att det måste bli kvavt därinne då.

• Pralina 81

Jag använder en tunn sjal som jag sätter fast i suffletten med ringar och knyter fast i handtaget. Då blir det bara som ett tak över som skyddar mot solen.

• K anna

Nej, jag har sytt ett litet "tält" av ett tunt vitt sun-block-tyg (SPF50+) som fästs mellan suffletten och handtaget. Sidorna är öppningsbara så jag viker upp dem som inte är riktade mot solen. Det känns ofta svalare i vagnen än i solen utanför.

• K anna

Och eftersom sun-block-tyget inte släpper igenom någon sol alls (i princip) kan barnet sova utan kläder om det är riktig varmt.

• Novelli
    infragilis skrev 2012-05-08 20:17:23 följande:
    Härom dagen såg jag en svart vagn där suflettööppningen var förhängd med en tjock svart jacka. Hoppas barnet fortfarande andades när det togs upp.
    Vi kanske såg samma. Flört Det kan inte vara bra helt enkelt.
  • Tant Prysselius

Har solskyddsnät till vagnen. Skulle aldrig lägga en filt över, blir ju som en bastu! Fattar verkligen inte hur man tänker när man gör så...

• Farfalla

Jag vet tom dom som avnänder fleecefilt mitt i sommaren och täcker över! :O

Själv har vi en uv-suflett (som är helt kanon) blir svalt, luftigt och du kan täcka den med hela vagnen om barnet sover! 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?