• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • LilaRos

Jag täcker över med en tunn filt ibland men då är det öppet på sidorna och ventilationshålet bak på sufletten

• yodi
    Eris skrev 2012-04-18 23:21:15 följande:
    Nej, men har använt solskydd som skyddar mot UV som man sätter på suffletten så att den blir längre, men det är fortfarande helt öppet på sidorna. När vi har haft vagnen ståendes med bebisen i så har vi självklart ställt den i skuggan ändå.
    samma här samt att jag öppnar suffletens "ventilations lucka" så det kan komma in luft det hållet med.
  • FlitigaLis

Jag täcker över med en tunn filt när han är vänd mot solen, men jag fäller upp den så fort jag svänger så solen inte kommer direkt på han. Han blir så arg av att få solen i ögonen.

Har också ventilationslucka som jag öppnar när det är varmt

• Emmis

Kul att se att alla säger nej här med tanke på hur många man ser på stan som faktiskt täcker helt... Inte bara Aftonbladet som skrivit om det där senaste veckan förövrigt.
    Nej, vi täckte aldrig och kommer inte göra det när nästa kommer lagom till sommaren. Vi har parasoll att sätta upp om det behövs.

• dontworrybehappy

Vadå är det många som kör vårrullemetoden på vagnen så att det inte kommer in någon luft? Hade Aftonbladet inget från ankdammen twitter eller någon politiker skandal att skriva om?

• Havsjungfrun

Nej, skulle aldrig falla mig in. Parasoll tycker jag också är värdelöst, bättre att vända på vagnen så att solen inte skiner rakt in. Denna gång har jag köpt ett insektsnät med inbyggt UV-skydd som kan användas till både babyskydd och barnvagn. Luftningsluckan är ju också suverän och används filtigt i sommarvärmen.

• hannis

Nej absolut inte! Jag använder parasoll eller vänder på vagnen.

• Duckan

Jag koppar Cornelias inlägg: Nej. Dom få gånger jag behövt täcka över barnvagnen har jag gjort det med en tunn sjal mellan suffletten och handtaget, så att det blir öppet på sidorna.

• happy 78

Nej men när det inte är varmt och blåser mkt har jag filt på men inte över hela öppningen

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?