• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Mariohn

Folk är ju lite lätt dumma i huvudet. Som om man behöver läsa en artikel för att kunna räkna ut en sådan sak. Jag vill helt ärligt lappa till folk som inte begriper bättre. 

• PojkMamma85
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:01:36 följande:
    Självklart inte, har solkeps istället på vagnen.

Här är en produkt som just främjar tänket att täcka för allt luftintag så att bebisen blir kokad i vagnen. www.syskonhuset.se/barnvagnstillbehor/290-bar... 
    typ på liknande sätt har jag filt över vagnen =)
  • Liiza
    Natulcien skrev 2012-04-19 19:59:13 följande:
    För att det finns små bebisar som inte kan sova i stillastående vagn...? Vi var tvungna att promenera för att sonen skulle kunna sova, och då gick det inte att undvika solgass rakt ner i vagnen på vissa ställen.
    Men, som sagt, filt använde vi aldrig, utan ett tunt, babylakan mellan suflett och handtag med luftinsläpp på sidorna.
    Ok.
    Vi reser mycket utomlands med våra barn, jag har aldrig täckt för luften till vagnen.. Parasoll har fungerat utmärkt för oss.
    Eller så har vi gungat och gått fram och tillbaka på en skuggig fläck
  • Liiza
    Mariohn skrev 2012-04-19 20:05:02 följande:
    Folk är ju lite lätt dumma i huvudet. Som om man behöver läsa en artikel för att kunna räkna ut en sådan sak. Jag vill helt ärligt lappa till folk som inte begriper bättre. 
    Jag såg en barnvagn senast idag som var helt täckt  av en tjock lurvig filt...
  • Mariohn
    Liiza skrev 2012-04-19 20:09:24 följande:
    Jag är inte förvånad. Föräldrarna är förmodligen syskon med varandra. 
  • Dr Mupp
    Mariohn skrev 2012-04-19 20:11:01 följande:
    Jag är inte förvånad. Föräldrarna är förmodligen syskon med varandra. 
    Inavelsgraden måste vara hög i Sverige för det är många som går runt med helt täckta vagnar. 

Själv blev jag utskälld av en mamma när jag sa att hon skulle öppna upp till sin bebis. Juli 30+ ute. Bebisen låg i vinteråkpåse samtidigt som mamma gick runt i linne och kjol. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mariohn
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:13:38 följande:
    Inavelsgraden måste vara hög i Sverige för det är många som går runt med helt täckta vagnar. 

Själv blev jag utskälld av en mamma när jag sa att hon skulle öppna upp till sin bebis. Juli 30+ ute. Bebisen låg i vinteråkpåse samtidigt som mamma gick runt i linne och kjol. 
    Jag säger ju att folk är dumma i huvudet. Jag skojar inte.
  • Sarah84
    Mariohn skrev 2012-04-19 20:05:02 följande:

Det är med de som med folk som packar ner sina ungar fullt påklädda i en tjock åkpåse mitt i sommarvärmen.

Hissen går inte ända upp tydligen. 
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Coyote
    Liiza skrev 2012-04-19 20:09:24 följande:
    Häromveckan fikade jag med en kompis, in kommer en tjej med barnvagn, vinteråkpåse, fotsack och över suffletten och hela öppningen hade hon hängt sin vinterjacka så den täckte för allt. Hon gläntade lite på den då och då och tittade till bebisen, och när barnet vaknade så lyfte hon upp honom. Gissa vad den stackaren hade på sig? Fleecefodrad galonställ. Och sen beklagade hon sig för sin kompis att pojken var så himla gnällig och hon fattade inte varför.

Nää, vad KAN det bero på tror du? Du tycker det är för varmt inne med jacka och tjocktröja, men bäddar in hela ungen i hur mycket som helst. Hur tänkte du där?
  • Natulcien
    La Lola skrev 2012-04-19 19:59:29 följande:
    Javisst, det funkar också.
    Men det är inte lika snyggt om du frågar mig.
    Kan så vara. Har inte funderat så mycket på det estetiska i det fallet...
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?