• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:26:15 följande:
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
    Jo, barn kan dö av att det blir för varmt, särskilt om föräldern tolkar gnället och skriket som att ungen bara "inte vill sova". Framför allt kan de bli uttorkade och må rejält dåligt av det.
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:32:04 följande:
    Man kan ju alltid hoppas att dessa föräldrar får sig en tankeställare om de läser artikeln. Tycker bvc och liknande borde prata mer om det där också.
    Den har publicerats i "Vi föräldrar" också nyligen, den når ju ut till många föräldrar, och finns ofta på bvc och liknande. Det stod till och med på framsidan, så har man tittat på tidningen så har man nog sett det, hoppas jag.
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:32:20 följande:
    Jo, barn kan dö av att det blir för varmt, särskilt om föräldern tolkar gnället och skriket som att ungen bara "inte vill sova". Framför allt kan de bli uttorkade och må rejält dåligt av det.
    Ja det värsta är ju att de dör. Tänkte mer på innan om de faller i koma eller börja krampa eller liknande innan så att säga..
  • Dr Mupp
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:26:15 följande:
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 

Vi såg en vagn med uppdragen sufflet och fördragen fotsack och tänkte att det måste vara varmt i vagnen. 45 minuter senare såg vi samma vagn. Då stod den brevid en ambulans och personalen höll på med bebisen. I vagnen låg en åkpåse också. Bebisen hade med största sannolikhet fått värmeslag. 

Det är därför jag reagerar så starkt på heltäckta vagnar. Jag kan inte få bort den där bilden av personalen som håller på med bebisen som blivit överhettad. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:33:14 följande:
    Den har publicerats i "Vi föräldrar" också nyligen, den når ju ut till många föräldrar, och finns ofta på bvc och liknande. Det stod till och med på framsidan, så har man tittat på tidningen så har man nog sett det, hoppas jag.
    Okej vad bra. Det här kanske är ett fenomen som har dykt upp mer på senare tid eller gjordes det så "förr" också lika mycket som idag tro?
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:36:24 följande:
    Okej vad bra. Det här kanske är ett fenomen som har dykt upp mer på senare tid eller gjordes det så "förr" också lika mycket som idag tro?
    Jag upplever att det blivit mer och mer vanligt faktiskt. Av någon anledning verkar det som att unga mammor är lite överrepresenterade här, särskilt när det kommer till tjocka fleecefiltar över vagnarna.
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 

Vi såg en vagn med uppdragen sufflet och fördragen fotsack och tänkte att det måste vara varmt i vagnen. 45 minuter senare såg vi samma vagn. Då stod den brevid en ambulans och personalen höll på med bebisen. I vagnen låg en åkpåse också. Bebisen hade med största sannolikhet fått värmeslag. 

Det är därför jag reagerar så starkt på heltäckta vagnar. Jag kan inte få bort den där bilden av personalen som håller på med bebisen som blivit överhettad. 
    Fy vad hemskt! Fruktansvärt! Hur kan man inte förstå att det blir för varmt? Förvånad Vet du hur det gick sedan för bebisen?
  • Dr Mupp
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:38:56 följande:
    Fy vad hemskt! Fruktansvärt! Hur kan man inte förstå att det blir för varmt? Förvånad Vet du hur det gick sedan för bebisen?
    Jag vet inte, jag hoppas den klarade sig. Vi gick ju bara förbi ambulansen så vi såg aldrig riktigt vad som hände.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:

Fy vad hemskt!!
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:38:41 följande:
    Jag upplever att det blivit mer och mer vanligt faktiskt. Av någon anledning verkar det som att unga mammor är lite överrepresenterade här, särskilt när det kommer till tjocka fleecefiltar över vagnarna.
    Okej det kan ju vara så. Jag är själv en (ganska) ung mamma så jag har inte tänkt så mycket på hur det var innan jag själv fick barn.
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?