• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • YokohamaNr2

Absolut inte med filt, det verkar ju en aning tanklöst, men däremot med en tunn sarong när vi har varit i solen. Men då har jag bara hängt den övertill i sufletten så att halva är öppen, eller så att en av sidorna är öppna. Lite sunt förnuft kan ju inte vara fel

• Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:01:36 följande:
    Självklart inte, har solkeps istället på vagnen.

Här är en produkt som just främjar tänket att täcka för allt luftintag så att bebisen blir kokad i vagnen. www.syskonhuset.se/barnvagnstillbehor/290-bar... 
    Såg den nu Förvånad. Hade aldrig kunnat använda en sån!
  • WhiteAngels

Tunn filt ja pga bland annat synskadat barn som är ljuskänsligt,men det blåste ju lixom in bakom filten

• WhiteAngels

Undrar om folk verkligen röstat ärligt,med tanke på att man sett måååånga som gjort så..

• Wry

Nej. En tunn sjal som täckte delvis, men inte helt, hade vi som solskydd. Samt ett parasoll.

• Sarah84
    Fru Ottlia Lovisa skrev 2012-04-20 09:09:35 följande:
    Glöm inte att Aftonbladet är en skvaller- och sensationsjournalistiksbaserad tidning.

Men de flesta borde kunna tänka själva.. Man behöver ju inte vara ett geni för att fatta att det är farligt att täcka för med en filt.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Mellanmjölkens land

I år är det inte aktuell eftersom barnet skulle rycka undan en eventuell filt på ca 2 sekunder...

Förra året hängde vi för en tunn filt de få gånger vi använde vagnen och solen sken in i den. Röstade ibland eftersom antalet tillfällen som det inträffade kan räknas på fingrarna. Vi hade en vagnvägrare och omjag lyckades få barnet att sova i vagnen ville jag inte att det skulle vakna av solen efter 2 min.

• Novelli

Varför ser man så ofta att folk använder om så bara tunna filtar över öppningen när solen inte lyser in?

Jag såg häromdagen en vagn stå vänd från solen med en tjock vinterjacka över öppningen och barnet som sov däri.

Jag undrar bara vad föräldrar tror att det skyddar mot? Ljud kanske? Det gör det förstås inte utan det skyddar bara barnet från att få frisk luft.

• Höghus

Jag undrar också varför det är så viktigt att skydda barn från frisk luft. Det verkar jätteviktigt. Skulle säga att 60-70% av alla liggvagnar är övertäckta med filt.

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?