• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:40:58 följande:
    Jag vet inte, jag hoppas den klarade sig. Vi gick ju bara förbi ambulansen så vi såg aldrig riktigt vad som hände.
    Ja hoppas verkligen det gick bra!
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:42:54 följande:
    Okej det kan ju vara så. Jag är själv en (ganska) ung mamma så jag har inte tänkt så mycket på hur det var innan jag själv fick barn.
    Jag har jobbat på förskola i många år och då ser man både det ena och det andra, så innan jag själv fick barn så visste jag hur jag såg på den saken.
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:49:53 följande:
    Jag har jobbat på förskola i många år och då ser man både det ena och det andra, så innan jag själv fick barn så visste jag hur jag såg på den saken.
    Okej. Undrar bara vad det beror på? Man tycker ju föräldrautbildningen, bvc, barnmorskor m.m borde bli bättre på att upplysa folk.
  • skogsvitter
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:54:24 följande:
    Okej. Undrar bara vad det beror på? Man tycker ju föräldrautbildningen, bvc, barnmorskor m.m borde bli bättre på att upplysa folk.
    Sådant går på rutin och de informerar aldrig om vad man kan anse som "rätt" saker tyvärr. Det är samma smörja år ut och år in med inga eller mycket få förändringar i informationen till föräldrarna. Det är ju därför man tex har börjat påtala uppifrån att det kanske behövs en massiv informationskampanj angående PSD, jag menar det har ökat markant de senaste åren och alla bara står och rullar tummarna typ... man måste ju ut med detta till föräldrarna! Ut med riskerna och vad man bör tänka på som nybliven föräldrar.
  • Epic Fail
    skogsvitter skrev 2012-04-19 22:19:19 följande:
    Sådant går på rutin och de informerar aldrig om vad man kan anse som "rätt" saker tyvärr. Det är samma smörja år ut och år in med inga eller mycket få förändringar i informationen till föräldrarna. Det är ju därför man tex har börjat påtala uppifrån att det kanske behövs en massiv informationskampanj angående PSD, jag menar det har ökat markant de senaste åren och alla bara står och rullar tummarna typ... man måste ju ut med detta till föräldrarna! Ut med riskerna och vad man bör tänka på som nybliven föräldrar.
    Håller med dig! Såna här saker är ju oerhört viktigt att det kommer ut och att folk verkligen förstår vad olika saker kan leda till.
  • Kaos85

Jag hade filt över vagnen, men inte helt över utan den var halvvägs nere om ni förstår vad jag menar, för att skydda mot det starkaste ljuset, men oftast hade jag den där lilla paraplygrejjen eller vände vagnen :)
    Man tycker väl att de flesta borde förstå att man inte täcker vagnen med filt, alla vet väl hur det blir i ett tält.. 

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • Emmis
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 
    Man tycker ju att folk borde köra när händerna i vagnen ibland och känna hur varmt det blir? Nu hade vi en ganska stor tjej på sommaren sist (ett halvår cirka) så hon använde mycket sittvagn. Men sov ute i liggdelen ibland och det kändes ju bara man stack ner handen hur varmt det blev utan att vi då täckt någonting alls.

Har själv svårt för värme, får närmast panik om det är varmt ute och inte finns tillräckligt med skugga, så jag har svårt att se ens de här som säger att "men vi har bara en tunn filt och lämnar öppet på sidorna". Är det varmt ute och inte särskilt blåsigt blir det ändå riktigt dålig cirkulation på luften nere i vagnen. Förstår inte hur man kan täcka överhuvudtaget när det faktiskt går att vända vagnen medan man går och finns parasoll.
  • iikiwiberries

Aldrig! Har även hört att bara suffletten uppe kan göra det riktigt varmt och därför är parasoll bättre. sen tycker jag att luften borde få komma in också. så nej, jag gör aldrig så.

• zigne

Mina barn är vuxna och på min tid så satte man vagnen i skuggan. När man promenerade i solen så vände man vagnen så barnet var skyddat från solen. Man kunde tex dra vagnen efter sig. Eventuellt kunde man kanske lägga ett tyg över den uppfällda sufletten men aldrig över barnet i vagnen. (ca 20 år sedan)

• iikiwiberries
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 

Vi såg en vagn med uppdragen sufflet och fördragen fotsack och tänkte att det måste vara varmt i vagnen. 45 minuter senare såg vi samma vagn. Då stod den brevid en ambulans och personalen höll på med bebisen. I vagnen låg en åkpåse också. Bebisen hade med största sannolikhet fått värmeslag. 

Det är därför jag reagerar så starkt på heltäckta vagnar. Jag kan inte få bort den där bilden av personalen som håller på med bebisen som blivit överhettad. 
    oj va hemskt!
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?