• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Helle333
    Epic Fail skrev 2012-04-18 21:02:54 följande:
    Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article146945...
    Jag har försökt få tag i olika butiker som är återförsäljare till den barnvagn vi har för att se hur mycket ett sådant parasoll kostar, så nej jag täcker inte över med en filt. Det enda jag täckt över med är myggnätet
  • Natulcien

Filt? Nej, det verkar ju osedvanligt korkat.
    När solen gassade som mest så tog vi ett tunt babylakan och spände fast mellan sufletten och fotändan med stort luftintag på sidorna. Funkade ypperligt.

• Natulcien
    Emmis skrev 2012-04-19 07:54:53 följande:
    Kul att se att alla säger nej här med tanke på hur många man ser på stan som faktiskt täcker helt... Inte bara Aftonbladet som skrivit om det där senaste veckan förövrigt.
    Nej, vi täckte aldrig och kommer inte göra det när nästa kommer lagom till sommaren. Vi har parasoll att sätta upp om det behövs.
    De som använder filt svarar nog inte alls i en tråd som handlar om faran med det... Flört
  • Sarah84

Nej, det skulle aldrig falla mig in. Vem vill medvetet koka ihjäl sina barn?
    Är ju rena dödsfällan nästan om det är solsken & värme ute. 

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Liiza

Men varför täcker man för ?

Vi ställer vagnen i skugga, och sätter på myggnätet.
    Ju mer luft, ju bättre!

• Natulcien
    Liiza skrev 2012-04-19 19:55:40 följande:
    Men varför täcker man för ?

Vi ställer vagnen i skugga, och sätter på myggnätet.
    Ju mer luft, ju bättre!
    För att det finns små bebisar som inte kan sova i stillastående vagn...? Vi var tvungna att promenera för att sonen skulle kunna sova, och då gick det inte att undvika solgass rakt ner i vagnen på vissa ställen.
    Men, som sagt, filt använde vi aldrig, utan ett tunt, babylakan mellan suflett och handtag med luftinsläpp på sidorna.
  • La Lola
    Natulcien skrev 2012-04-19 19:56:09 följande:
    Fast det känns ju som en redigt onödig pryl, när ett tunt babylakan och klädnypor funkar lika bra... Flört
    Javisst, det funkar också.
    Men det är inte lika snyggt om du frågar mig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PojkMamma85

jag har alltid haft en virkad filt med många lufthål eller enn linnefilt som då ligger över sufletten, sen över halva vagnen (sidan solen är på? Så att barnet ligger i skugga) men jag ser det hela tiden då de är helt öppet på andra sidan där solen inte är, svårt att förklara. 

Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?