• Novelli

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Never! Korkade människor finns det väldigt gott om. Det är väl bara att använda det sunda förnuftet. Alla vet väl hur jobbigt det kan vara i juli då värmen är som värst och luften står stilla. Det är ju svårt att få syre även utanför en vagn och hur är det inte i vagnen då? Lika illa är att använda vindskydd på en liggvagn såna dagar. Suck! Tror faktiskt att trenden med filt över vagnen kommit hit med folk från andra länder. Här är det totalförbjudet att plåga sina barn på alla sätt men i vissa länder är det ju till och med tillåtet med aga ännu.

• Novelli

Varför ser man så ofta att folk använder om så bara tunna filtar över öppningen när solen inte lyser in?

Jag såg häromdagen en vagn stå vänd från solen med en tjock vinterjacka över öppningen och barnet som sov däri.

Jag undrar bara vad föräldrar tror att det skyddar mot? Ljud kanske? Det gör det förstås inte utan det skyddar bara barnet från att få frisk luft.

• Novelli

Men jag pratar inte om att skydda mot solen. Detta jag såg var på en molning dag. Varför vägra sitt barn lite frisk luft?

Jag fattar inte vad man skyddar barnet mot med en tjock jacka en molning dag med 10 grader i luften?

• Novelli

Jag tror att folk som inte är vana att själva vara ute i friska luften gör så, alltså soffpotatisar. Alla som är ute mycket vet ju hur bra det är med frisk luft, även för bebisar.

• Novelli
    Nalle Puh73 skrev 2012-05-06 15:42:45 följande:
    Brukade hänga en tunn filt eller en gallerfilt över den sida som solen lös på om den kom från sidan. Då täcktes max 1/3 av öppningen. Sken solen rakt ner drog jag ner suffleten så pass att det blev skugga över ansiktet och sen öppnade jag nätet på andra sidan suffleten så luften kom in öven där. Vansinne att stänga igen hela öppningen ju.
    Ja, man tycker ju att det vore risk för dem att få syrebrist... på riktigt!
  • Novelli
    infragilis skrev 2012-05-08 20:17:23 följande:
    Härom dagen såg jag en svart vagn där suflettööppningen var förhängd med en tjock svart jacka. Hoppas barnet fortfarande andades när det togs upp.
    Vi kanske såg samma. Flört Det kan inte vara bra helt enkelt.
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?