• Coyote

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Nej. En gallerfilt mellan sufflett och handtag har jag dock använt mig av ibland, men det blir ju bara som ett tak, i stället parasoll. Också kunde jag låta en tunn sjal hänga ner en liten bit från suffletten eftersom den var värdelöst kort på vår vagn...

• Coyote

eMund, det är inte bara Aftonbladet som publicerat artikeln.

• Coyote
    Liiza skrev 2012-04-19 20:09:24 följande:
    Jag såg en barnvagn senast idag som var helt täckt  av en tjock lurvig filt...
    Häromveckan fikade jag med en kompis, in kommer en tjej med barnvagn, vinteråkpåse, fotsack och över suffletten och hela öppningen hade hon hängt sin vinterjacka så den täckte för allt. Hon gläntade lite på den då och då och tittade till bebisen, och när barnet vaknade så lyfte hon upp honom. Gissa vad den stackaren hade på sig? Fleecefodrad galonställ. Och sen beklagade hon sig för sin kompis att pojken var så himla gnällig och hon fattade inte varför.

Nää, vad KAN det bero på tror du? Du tycker det är för varmt inne med jacka och tjocktröja, men bäddar in hela ungen i hur mycket som helst. Hur tänkte du där?
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:26:15 följande:
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
    Jo, barn kan dö av att det blir för varmt, särskilt om föräldern tolkar gnället och skriket som att ungen bara "inte vill sova". Framför allt kan de bli uttorkade och må rejält dåligt av det.
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:32:04 följande:
    Man kan ju alltid hoppas att dessa föräldrar får sig en tankeställare om de läser artikeln. Tycker bvc och liknande borde prata mer om det där också.
    Den har publicerats i "Vi föräldrar" också nyligen, den når ju ut till många föräldrar, och finns ofta på bvc och liknande. Det stod till och med på framsidan, så har man tittat på tidningen så har man nog sett det, hoppas jag.
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:36:24 följande:
    Okej vad bra. Det här kanske är ett fenomen som har dykt upp mer på senare tid eller gjordes det så "förr" också lika mycket som idag tro?
    Jag upplever att det blivit mer och mer vanligt faktiskt. Av någon anledning verkar det som att unga mammor är lite överrepresenterade här, särskilt när det kommer till tjocka fleecefiltar över vagnarna.
  • Coyote
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:42:54 följande:
    Okej det kan ju vara så. Jag är själv en (ganska) ung mamma så jag har inte tänkt så mycket på hur det var innan jag själv fick barn.
    Jag har jobbat på förskola i många år och då ser man både det ena och det andra, så innan jag själv fick barn så visste jag hur jag såg på den saken.
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?