• skogsvitter

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren
    Håller med, det är ju tyvärr jättevanligt!! Och jag förstår det verkligen, verkligen inte... jag kan öht inte förstå hur man inte kan fatta att det blir en stekhet bastu där inne!
  • skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 

Vi såg en vagn med uppdragen sufflet och fördragen fotsack och tänkte att det måste vara varmt i vagnen. 45 minuter senare såg vi samma vagn. Då stod den brevid en ambulans och personalen höll på med bebisen. I vagnen låg en åkpåse också. Bebisen hade med största sannolikhet fått värmeslag. 

Det är därför jag reagerar så starkt på heltäckta vagnar. Jag kan inte få bort den där bilden av personalen som håller på med bebisen som blivit överhettad. 
    Fy vad hemskt!!
  • skogsvitter
    Epic Fail skrev 2012-04-19 21:54:24 följande:
    Okej. Undrar bara vad det beror på? Man tycker ju föräldrautbildningen, bvc, barnmorskor m.m borde bli bättre på att upplysa folk.
    Sådant går på rutin och de informerar aldrig om vad man kan anse som "rätt" saker tyvärr. Det är samma smörja år ut och år in med inga eller mycket få förändringar i informationen till föräldrarna. Det är ju därför man tex har börjat påtala uppifrån att det kanske behövs en massiv informationskampanj angående PSD, jag menar det har ökat markant de senaste åren och alla bara står och rullar tummarna typ... man måste ju ut med detta till föräldrarna! Ut med riskerna och vad man bör tänka på som nybliven föräldrar.
  • skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-04-20 09:02:27 följande:
    Japp, jag har länkat till en suffletstäckar filt i tråden, helt sjukt.
    Det finns fan inga gränser för vad pengabegär bidrar till idag... det är verkligen vidrigt!
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?