• Anonym (sanningen)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Efter att själv har träffat och läst många historier på internet så har jag förstått att det är MÅNGA som verkligen inte förstår varför varför deras barn blir omhändertagna av socialtjänsten. Socialtjänsten är "the bad guy" som "gör allt för att förstöra deras liv". Eftersom dessa mammor inte förstår själva vad som är fel och berättar historier för andra som är helt felvinklade får många en bild av att socialtjänsten är något hemskt, farligt, obehagligt och skadligt osv. Eftersom de inte förstår vad de gör fel gör detta också att de inte förändrar det som är problemet utan fortsätter med "problembeteendet".

I den här tråden berättar vi de riktiga historierna kring omhändertaganden, sanningen om vad som gick snett och varför, och mammornas historier som är tvärtemot "det riktiga"

Jag kan berätta om två kvinnor. Den första som jag kallar A är en kvinna som levt i en våldsrelation med en man som är mycket deprimerad och självmordsbenägen. De har haft mycket kontakt med socialtjänsten eftersom de båda går på bidrag och pga våldet (en dysfunktionell relation). En dag, vid ett socmöte, tar mannen barnet i sin famn och hotar med att döda han själv och barnet, polis måste inkallas och de lyckas ta barnet från mannen. Barnet blir omhändertagen och placerad hos en annan familj, socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet. Hon träffar mannen i smyg hon inte får ha kontakt med men socialtjänsten har sett detta, hon har anmält familjen som barnet bort hos för att hon en gång såg att mamman i familjen torkade barnets mun när h*n hade ätit fast h*n grät, A ansåg detta som barnmisshandel. A gör ALLT som hon inte borde göra för att få tillbaka barnet och hon förstår verkligen inte vad hon gör för fel. Hon skyller allt på socialtjänsten som är "dumma i huvudet".

Den andra kvinnan, som jag kallar B, är helt obenägen att ta hand om sitt barn. Barnet kan leka flera timmar själv medan hon sover, har ingen struktur alls i vardagen och kan inte hålla i pengar, efter två veckor (får bidrag) är pengarna slut och de äter inte alls någon näringsrik mat eftersom hon inte har "råd" med det. Hon kan lämna barnet till någon hon känt några dagar och låter personen passa h*n medan hon gör annat. Barnet kan inte prata trots att h*n är nästan 3 år. Säger endast några få ord och pratar med bebisspråk eftersom mamman inte alls stimulerar barnet/pratar med barnet. Kvinnan flyttar ofta runt och barnet har ingen stabil tillvaro. Hon klarar inte av att lämna barnet på dagis (eftersom hon inte orkar gå upp) och h*n träffar aldrig andra barn. Ändå blir hon HELT chockad när barnet blir omhändertaget efter orosanmälan och förstår inte vad som är fel.

Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:34
    Uppdatering om kvinna B:
    Mamman kan knappt ge sitt barn ordentlig mat eftersom hon slösar bort alla pengar och de äter väldigt ensidig och näringsfattig kost. Hennes hem ser stökigt/sunkig ut. Hon har ingen ordentlig säng (varken till sig själv eller barnet, de sover i soffan), inget matbord, kläder kan ligga i stora högar över hela lägenheten (mer kläder än golv syns) och det diskas/städas sällan. Det hon har i "möbelväg" är: soffa, soffbord, 1 bokhylla, tv och tv-bänk). Hon lägger hellre pengar på kläder eller skönhetsprodukter till sig själv än att köpa leksaker eller kläder till barnet som endast har 2 BEBIS leksaker hemma. Barnet går omkring i alldeles för små kläder och det syns, byxor som ska vara långa är under knät tex för det är från när barnet var yngre. Hon älskar sitt barn, men hon kan verkligen inte ge barnet vad det behöver i resterande "kategorier". Man märker att mammans och barnets relation är väldigt skadad, barn kan absolut vara sociala små varelser, men barnet blir ofta fäst vid stabila personer som är mer som "riktiga mammor ska vara" och det är det barnet behöver.

Kvinnan gör INGET för att förbättra sitt barns talförmåga och jag är övertygad om att barnet skulle kunna prata som andra barn i den åldern om mamman bara PRATADE med barnet, vilket hon väldigt sällan gör/är väldigt ointresserad av. Och pratar hon med barnet pratar hon ofta själv bebisspråk. Föreslog att hon skulle börja läsa böcker för barnet, men det orkade hon inte (som med allt annat). Jag har också reagerat på att barnet ser ut att få "panik" över att kolla mamman i ögonen, vilket jag tror kan ha och göra med anknytningen, har läst någonstans om det där och när jag såg barnet tänkte jag direkt på det. Tillägger även att jag INTE jobbar inom socialtjänsten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:52
    Uppdatering om kvinna A:
    Kvinnan bodde på skyddat boende 1 år. Personalen där och socialtjänsten såg henne med sin "ex man" på stan flera gånger. Mamman har, vad jag anser, fått mycket god hjälp för att förändra sin situation... men man når liksom inte in till henne. Hennes "plan" är/var att fortsätta med mannen men att spela att hon har ett fixat liv inför soc och att hon har 0 kontakt med honom för att få tillbaka sitt barn, och sedan tänkte hon ta barnet med mannen utomlands så ingen kan blanda sig i.

• Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version
  • Anonym (Inte alltid rätt)
    Froken Lokens skrev 2016-08-22 14:21:07 följande:
    Det där låter som "råttan i pizzan", en påhittad historia. Vem skulle ha gjort orosanmälan?

Nope det är helt sant. 
    Fadern. 

• Anonym (Visst)
    Anonym (Fia) skrev 2016-08-22 11:07:02 följande:

Skulle barnet va omhändertaget för det inte hade eget rum?

Nä, soc anmälde mig för egenmäktigt förfarande
  • Anonym (Men vakna)
    Haerd94 skrev 2016-08-22 13:36:29 följande:

Jag vill bara säga att ja de finns folk som anmäler bara för att. Vi har en äldre dam, som anmält nästan alla barnen till soc vid vårat område. Hon bråkar med ALLLT&ALLA. Hon har gått så långt att hon anmält en granne för våldtäckt mot hennes dotter samt misshandel mot henne. Hon har anmält mig o många mer till jordbruksverket.

Soc tog hennes barn, hon får inte ha hundar. Men ändå så har hon det. Hon har anmält varenda jävel som bor här och bråkar man med henne så är det falska anmälningar på en gång. Jag är gravid och är så rädd för att hon ska anmäla i framtiden när bebis är född. Denna kvinna har flera polisanmälningar på sig (upp till 70) men hon har fripass hela tiden. Hon får bo kvar i sin lägenhet trots allt hon utsätter ALLA grannar för. För några år sen hoppase hon in i min mammas bil med sin dotter och tvingade min mamma att skjussa henne.

Aldrig har jag vart i konflikt med denna kvinnan men är ändå så rädd då jag vet vad som väntar mig, och hon kommwr gång på gång undan med alla falska anmälningar.

Ja, EN tant. Om det görs 5 anmälningar om samma person är det ju skillnad.
  • Anonym (Men vakna)
    Anonym (Inte alltid rätt) skrev 2016-08-22 14:13:56 följande:

Ska inte försvara dåliga föräldrar, för det finns det gott om, men socialen kan verkligen göra bort sig ordentligt. 

En väninna till mig fick en orosanmälan från socialen. Man var tydligen väldigt bekymrade över det faktum att sonen hade räknat upp namn på män som brukade vistas dagligen i min vänninas lägenhet. 
    Socialen kom på hembesök och nästan insinuerade att min vännina var en promiskuös kvinna. Hon visste ju att så inte var fallet och frågade socialtanten vilka dessa män skulle vara och fick följande till svar: James, John, Percy, Thomas etc etc. 

Min väninna undrade om hon skulle berätta hur de just gjort bort sig eller om de ville se det själva och så tog hon fram rollistan för Thomas Tåget. 
    Så var mötet avslutat fortare än det hade börjat. 

VAR gjorde de bort sig?
    Om de får in en anm. och sedan får höra en massa namn ifrån sonen så är det väl bara rätt att göra hembesök? Vad hade hänt om soc INTE reagerat på sånt?
    Och de lät det ju vara när de förstod hur det låg till. De gjorde HELT RÄTT tycker jag.
    De måste ta det säkra före det osäkra. Och här tog de reda på hur det faktiskt låg till. Hade de inte gjort det så hade verkliga missförhållanden ju inte upptäckts av dem.
  • Anonym (En förbannad förälder)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 23:02:22 följande:
    Det har ju skrivits att soc "hittat på" och "lagt till och dragit av". Och det tror jag inte att man gör utan att det skett ett misstag. Man gör alltså inte sånt medvetet, som många tycks tro.

Och ett LVU SKA inte gå att få igenom utan juridiskt hållbara grunder. I en utredning konsulterar man läkare och psykologer för att basera sin rekommendation/sitt beslut på. Det är ju inga chansningar, utan professionella bedömningar.

Sen tar man inte till tvångsåtgärder om föräldrar är samarbetsvilliga och pålitliga i sitt samtycke till öppna insatser. Det får man inte, om inte barnet verkligen råkar illa ut hos vårdnadshavaren. Och då SKA man ju LVU:a.

Ett akut LVU, alltså utan juridiskt beslut före, görs ju bara om det är ytterst allvarligt och soc är säkra på att rätten kommer hålla med om beslutet. Och en eller flera anklagelser som inte ser ut att överensstämma med det verkliga läget när soc besöker ett barn leder INTE till tvångsomhändertagning. Till synes tomma anklagelser kan starta en utredning, men inte ett akut LVU. Då måste det finnas konkreta bevis om missförhållanden.

OM något av detta går fel, så är det givetvis beklagligt, men det är inte så ofta som ni verkar tro som barn omhändertas felaktigt. Och det beror inte på "soc" utan på en eller ett fåtal tjänstemän som inte agerat i enlighet med socialtjänstens riktlinjer.
    Jag håller inte med att soc alltid följer alla dem reglerna inför ett LVU och inte heller när dem skall ta bort LVU.
    Dem kan till och med förvränga eller tiga i sina ansökningar när dem vill ta bort LVU på en ung person.

Detta är en av dem skräck exempel jag har i mina händer just nu där resultatet vart ödestigert tyvär.
    Att Soc ville ta bort LVU va att den som bestämmer i den komunen hade en åsikt att det är inte ekonomiskt fördelaktigt att LVUa unga trots att föräldrarna ville det att LVUn skulle fortsätta när hon vart 18 år och till och med LVMa henne, men soc teg om dem problemen när dem ansökte att ta bort LVUn.

Så det hela handlar det om en tärningspel har du tur så blir det bra och har du otur så blir det dåligt!

• Anonym (Jullan)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-22 23:08:43 följande:
    VAR gjorde de bort sig?
    Om de får in en anm. och sedan får höra en massa namn ifrån sonen så är det väl bara rätt att göra hembesök? Vad hade hänt om soc INTE reagerat på sånt?
    Och de lät det ju vara när de förstod hur det låg till. De gjorde HELT RÄTT tycker jag.
    De måste ta det säkra före det osäkra. Och här tog de reda på hur det faktiskt låg till. Hade de inte gjort det så hade verkliga missförhållanden ju inte upptäckts av dem.
    Ok, så du tycker inte att man får ha manliga besökare.
    Noterat.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-22 10:56:10 följande:
    Jag står fast vid att något ÄR fel om folk anmäler till soc och barnet omhändertas. Får man 5 anmälningar, och tre av dessa dessutom inte är anonyma så står nånting inte rätt till. Blir ett barn anmält så pratar de ju med barnet innan de ingriper. Och tyder samtalet på ALLVARLIGA missförhållanden så kan de LVUa barnet direkt, annars kan de inte göra det. Då startas bara utredning.

[ . . . ]

Nja, jag skulle nog omformulera det där. Om man får 5 anmälningar så finns det förmodligen någon form av social avvikelse, men det behöver inte betyda att allt inte står rätt till eller att barn blir försummade.

Personer med till exempel funktionsnedsättningar kan "kännas" avvikande och väcka spekulationer / rykten "på bygden". Samma sak om det finns en historia av till exempel missbruk / kriminalitet, även om detta inte pågår längre. Folk är fördomsfulla och prat bland grannar kan uppstå, cirkulera och växa utan grund.

En sak som pekar på det är att hon skriver att de blivit anklagade för drogmissbruk, men att de snabbt kunde bevisa genom prover att detta var helt utan grund.
  • Anonym (Hmm)
    HalvaMamman skrev 2017-07-28 14:22:11 följande:

En mammas berättelse ..

www.simplesite.com/pages/v4bridge.aspx&href=%2Fbuilder%2Fpages%2FSubscriptionCheckout.aspx%3Fcnvt%3D1%26ofr%3Dhyop34fds%26OrderScreen%3D1%26CheckoutSource%3DV4NewTopBanner&returnurl=https%3A%2F%2Fv4.simplesite.com%2Findex.html%23%2Fpages%2F436012272&logouturl=https%3A%2F%2Fv4.simplesite.com%3A443%2F%23%2Flogout

Huh?? Sidan finns inte. Skaffa en riktig länk.
  • Anonym (Nja)

Nu sla jag vara sådär lite skönt irriterande och svara på något som skrevs för ett år sedan.

Det beror givetvis lite på omständigheter men så svårt är det inte att dra på sig en orosanmälan (ang hur en person kan få på sig fem st ).

Det är lite snöbollseffekt på det där. Det kan räcka med att du berättar för någon ytligt bekant att du har fått en och så vips har du en till. Har du ett placerat barn krävs det ännu mindre,då ligger du i underläge redan innan personen hunnit bilda sig en uppfattning om dig, och jäklar vad folk kam bli på alerten då och inbilla sig lite allt möjligt...ja så måste det förstås vara...eftersom ungen hennes är placerad. Varför skiter folk i regel i, alt utgår de ifrån att du ljuger och att det i verkligheten måste ha hänt något riktigt hemskt.

Jag har fått fyra st orosanmälan på detta sätt. Inget gick längre än en förhandsbedömning.

Barnet var placerat för att jag ville det. Om det var något de störde sig på var det ev en viss ambivalens,för jag visste väl inte riktigt hur jag skulle ha det av anledningar jag inte behöver gå in på.

Men när människor får höra att ens barn är placerat så får dem plötsligt en fantasi som skulle kunna få en science fiction författare att bli grön av avund. Ser att man beställer hem kebab en gång på en månad HERREGUD UNGEN FÅR INGEN HEMLAGAD MAT. Barnet går ej på dagis än eftersom man precis flyttat isär från pappan och flyttat tillbaka till sin hemstad...en månad tidigare.DET ÄR JU SÅ SYND OM BARNET SOM INTE HAR DAGIS.

Herregud vad jag läst historier, av allt från läkare till en sur granne. Hade det inte varit för att en orosanmälan ändå är allvarlig bara i sin natur av at vara vad den är så hade jag nog pinkat i brallorna varje gång, av skratt.

Sedan kan det i vissa fall vara svårt att veta vad som kom först, hönan eller ägget...dvs,har dem upomärksammat något och sedan ytterligare info om placerat barn blir den utlösande faktorn? Eller är själva placeringen en utlösande faktor för att de ska få livlig fantasi?sådant där går givetvis att spekulera i och det kan ha varit både det ena och de andra. Vad som däremot är solklart är att det kommit in en orosanmälan väldigt kort tid efter att informationen nått personen ifråga. Här pratar vi om dagar, max en vecka...inte månader.

Ang trådstarten. Jag fattar inte det svart/vita tänket. Det är väll inget " vi mot dem där borta i andra trådar" Soc är väl för fan ingen liten Gud gubbe som sitter på ett litet moln och pekar med en pinne. Soc är inte en, det är många många individer och här ska du få höra något i tressant. Under pågående tid en utredning pågår och under den tid ett barn är placerat så kan det ske rätt många byten av handläggare på ärendet. Och det är inte nödvändigtvis så att de alla är riktigt överens heller. Det har jag sett från första parkett och det kan vara väldigt förvirrande för en förälder som redan känner sig maktlös och förvirrad.

Det sägs att för varje negativ upplevelse så behöver man fem positiva för att få upp balansen igen.

Det behövs inte så mycket för att en person, med eller utan insikt om sin föräldraförmåga, ska bli helt åt skogen hispig och nojjig för det räcker faktiskt med att några få har varit nedlåtande och kränkande. Det går inte att argumentera här och säga att förälderna bara vill se det negativa för det är inte riktigt så människor fungerar. Även de utan insikt kan känna sig utsatta och helt utom sig av förtvivlan och det är mer troligt att de lyssnar och anstränger sig om de inte känner sig kränkta och hotade. Att veta hur man ska hantera föräldrarna borde lite vara en grundregel för har man inte dem med sig så blir det ju lite svårt att få dem att lyssna.

Och när det gäller 5-1 regeln ovan så vete sjutton alltså, det är lite gränsfall.

• Anonym (Nja)

Vill tillägga att när jag skrev gränsfall ovan så menade jag inte bara soc secr. Vet inte om det är den kultur vi lever i eller vad, men just detta att vara omedvetet nedlåtande märks väldigt tydligt i det yrket....och på familjeliv bland kissnödiga småbarnsmorsor med duktigfeber, fenomenet existerar överallt och vi är duktiga på att vara så himla duktiga i detta land.

• Joccie77

Har du förlorat ditt barn? Har du blivit våldtagen och mordhotad? Uppenbarligen inte eftersom du väljer att helgonförklara Soc, vilket är det sämsta du kan göra. Hoppas du får uppleva liknande men det är hemskt att om du måste förvaret förstå VERKLIGHETEN som är den dem drabbade av Soc barocka och lögnaktiga historier!

• Anonym (Soctant)

Jag jobbar på soc och det som inte tas upp i denna tråd är de fallen där ungdomar hamnar helt snett och föräldrarna är DESPERATA efter ett LVU på grund av att ungdomen rymmer å rymmer från varenda placering. Oftast får vi höra att vi inte gör nånting, eller det motsatta... att vi omhändertar barn på fel grunder.

Jag skulle vilja säga att inget av det stämmer. Men det är svårt att se utifrån. Vi gör jättemycket. Många söker sig också själva till oss.

I de flesta ärenden jag har haft så är människor imponerande samarbetsvilliga och ofta medvetna om sina problem trots att de är ledsna och oroliga för att de blivit anmälda. Vi försöker jobba tillsammans med familjerna så långt det går. Ibland måste man såklart gå in med tvång (LVU) när det är riktigt allvarligt och stor risk att barnet kommer att skadas. Men oftast får man till insatser och stöd på frivillig väg.

Jag är imponerad av det jag ser varje dag. Både arbetet som görs från vår sida och öppenheten och samarbetsförmågan som de flesta som kommer till oss har. I de allra flesta fall får man till jättebra lösningar. Men inte alltid... och det är de fallen ni läser om i tidningen eller på familjeliv.

Att placera och omhänderta kostar enorma summor och det är inget man bara gör på helt lösa grunder.

• Anonym (?)

Ny i tråden så har inte läst hela.

Vill dock säga att det verkar vara stor skillnad på kvalitet på handläggarna. Jag är gift med en man vars exfru har diagnos schizofreni  (barnen bor v.v) och det regnar in orosanmälningar mest hela tiden, och Soc har gjort tre utredningar, varav den sista alldeles nyss. De 2 första utredningarna var inte bra genomförda. Den första fattade de nog inte hur allvarligt läget var. Det var två väldigt unga personal som skulle träffa föräldrarna, de trodde nog det skulle vara ett enkelt fall men när man då sitter där med en mamma som snackar om artificiell intelligens och att hon och barnen styrs utifrån osv, då visste de inte vad de skulle göra. De sa "vi har en modell att gå efter" och allt det här konstiga snacket passade inte in. Inget speciellt hände mer än att de uppmanad henne att ta sin medicin. De valde att inte kontakta läkaren trots att de har lov till det tex. 

Nästa utredning, annan handläggare, som verkade vimsig och förvirrad, blandade ihop namn och skrev saker i protokollen som blev helt fel (vissa saker förstod man sen berodde på att hon inte lyssnat/hört fel/dragit egna slutsatser) . Den första utredningen var inte speciellt välskriven den heller. Jag och min man som jobbar med det skriftliga språket varenda dag blev lätt förfärade över att dessa anteckningar kan ligga som underlag för beslut, när de är så dåliga?  

Nu vid den tredje utredningen var det en handläggare med lite drag i, hon har gjort saker på ett mycket bättre sätt, ställer bättre frågor, driver på mer och har verkligen varit stabil och pålitlig. Underlaget är bättre skrivet, även om det finns brister även här men jämfört med de tidigare så är det en annan nivå. 

Har ofta hört att Soc vinklar det de skriver, jag har inte trott på det men nu när jag kan läsa i alla dessa tre utredningar så syns det ganska tydligt när de utelämnar väldigt viktiga saker, speciellt i utredning 2 (som verkade så trött och förvirrad, har för mig hon blev sjukskriven sen). De utelämnar saker som de väljer att anse som oviktiga medan man som förälder kanske tyckte det var en av de viktigaste punkterna. Tex poängterade min man att han tyckte de skulle kontakta hennes läkare under utredningen och de gjorde inte det men det stod ingenstans att de hade tagit det beslutet. Då ringde han och sa att han ville att detta skulle stå med, de tyckte inte det var relevant medan han ansåg det var otroligt relevant att de valde bort en viktig informationskanal och att han ville det skulle stå att de valde bort det trots att han önskat att de skulle ta kontakt.

Andra småsaker som kan irritera är tex när min man ringt och föreslagit något de kunde ta upp med mamman, som de tyckte var bra, sen i protokollet stod det att "de tagit beslut" att göra si eller så. Inget om att det var på min mans förslag utan det lät som om det var Soc som kom på den briljanta idén själva, liksom för att ställa sig i lite bättre dager. 
    Men de är väl rädda för att bli granskade, rädda för att göra fel. 

Den här sista utredaren iaf, så önskar man att alla var. 

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version