• Anonym (sanningen)

    De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

    Efter att själv har träffat och läst många historier på internet så har jag förstått att det är MÅNGA som verkligen inte förstår varför varför deras barn blir omhändertagna av socialtjänsten. Socialtjänsten är "the bad guy" som "gör allt för att förstöra deras liv". Eftersom dessa mammor inte förstår själva vad som är fel och berättar historier för andra som är helt felvinklade får många en bild av att socialtjänsten är något hemskt, farligt, obehagligt och skadligt osv. Eftersom de inte förstår vad de gör fel gör detta också att de inte förändrar det som är problemet utan fortsätter med "problembeteendet".

    I den här tråden berättar vi de riktiga historierna kring omhändertaganden, sanningen om vad som gick snett och varför, och mammornas historier som är tvärtemot "det riktiga"

    Jag kan berätta om två kvinnor. Den första som jag kallar A är en kvinna som levt i en våldsrelation med en man som är mycket deprimerad och självmordsbenägen. De har haft mycket kontakt med socialtjänsten eftersom de båda går på bidrag och pga våldet (en dysfunktionell relation). En dag, vid ett socmöte, tar mannen barnet i sin famn och hotar med att döda han själv och barnet, polis måste inkallas och de lyckas ta barnet från mannen. Barnet blir omhändertagen och placerad hos en annan familj, socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet. Hon träffar mannen i smyg hon inte får ha kontakt med men socialtjänsten har sett detta, hon har anmält familjen som barnet bort hos för att hon en gång såg att mamman i familjen torkade barnets mun när h*n hade ätit fast h*n grät, A ansåg detta som barnmisshandel. A gör ALLT som hon inte borde göra för att få tillbaka barnet och hon förstår verkligen inte vad hon gör för fel. Hon skyller allt på socialtjänsten som är "dumma i huvudet".

    Den andra kvinnan, som jag kallar B, är helt obenägen att ta hand om sitt barn. Barnet kan leka flera timmar själv medan hon sover, har ingen struktur alls i vardagen och kan inte hålla i pengar, efter två veckor (får bidrag) är pengarna slut och de äter inte alls någon näringsrik mat eftersom hon inte har "råd" med det. Hon kan lämna barnet till någon hon känt några dagar och låter personen passa h*n medan hon gör annat. Barnet kan inte prata trots att h*n är nästan 3 år. Säger endast några få ord och pratar med bebisspråk eftersom mamman inte alls stimulerar barnet/pratar med barnet. Kvinnan flyttar ofta runt och barnet har ingen stabil tillvaro. Hon klarar inte av att lämna barnet på dagis (eftersom hon inte orkar gå upp) och h*n träffar aldrig andra barn. Ändå blir hon HELT chockad när barnet blir omhändertaget efter orosanmälan och förstår inte vad som är fel.

    Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:34
    Uppdatering om kvinna B:
    Mamman kan knappt ge sitt barn ordentlig mat eftersom hon slösar bort alla pengar och de äter väldigt ensidig och näringsfattig kost. Hennes hem ser stökigt/sunkig ut. Hon har ingen ordentlig säng (varken till sig själv eller barnet, de sover i soffan), inget matbord, kläder kan ligga i stora högar över hela lägenheten (mer kläder än golv syns) och det diskas/städas sällan. Det hon har i "möbelväg" är: soffa, soffbord, 1 bokhylla, tv och tv-bänk). Hon lägger hellre pengar på kläder eller skönhetsprodukter till sig själv än att köpa leksaker eller kläder till barnet som endast har 2 BEBIS leksaker hemma. Barnet går omkring i alldeles för små kläder och det syns, byxor som ska vara långa är under knät tex för det är från när barnet var yngre. Hon älskar sitt barn, men hon kan verkligen inte ge barnet vad det behöver i resterande "kategorier". Man märker att mammans och barnets relation är väldigt skadad, barn kan absolut vara sociala små varelser, men barnet blir ofta fäst vid stabila personer som är mer som "riktiga mammor ska vara" och det är det barnet behöver.

    Kvinnan gör INGET för att förbättra sitt barns talförmåga och jag är övertygad om att barnet skulle kunna prata som andra barn i den åldern om mamman bara PRATADE med barnet, vilket hon väldigt sällan gör/är väldigt ointresserad av. Och pratar hon med barnet pratar hon ofta själv bebisspråk. Föreslog att hon skulle börja läsa böcker för barnet, men det orkade hon inte (som med allt annat). Jag har också reagerat på att barnet ser ut att få "panik" över att kolla mamman i ögonen, vilket jag tror kan ha och göra med anknytningen, har läst någonstans om det där och när jag såg barnet tänkte jag direkt på det. Tillägger även att jag INTE jobbar inom socialtjänsten.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:52
    Uppdatering om kvinna A:
    Kvinnan bodde på skyddat boende 1 år. Personalen där och socialtjänsten såg henne med sin "ex man" på stan flera gånger. Mamman har, vad jag anser, fått mycket god hjälp för att förändra sin situation... men man når liksom inte in till henne. Hennes "plan" är/var att fortsätta med mannen men att spela att hon har ett fixat liv inför soc och att hon har 0 kontakt med honom för att få tillbaka sitt barn, och sedan tänkte hon ta barnet med mannen utomlands så ingen kan blanda sig i.

  • Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version
  • qawd
    RÅ 1993 ref. 72

    Begränsning av föräldrars umgängesrätt enligt 14 § lagen (199052) med särskilda bestämmelser om vård av unga har ansetts kunna ske också genom en inskränkning i föräldrarnas rätt att kontakta barnet per telefon.


    A-M.P:s söner P. och J-Å. bereddes på ansökan av Stadsdelsnämnden Högsbo i Göteborgs kommun och genom beslut av Länsrätten i Göteborgs och Bohus län den 17 mars 1989 vård enligt 1 § första stycket och andra stycket punkt 1. lagen (1980:621) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Härefter begränsade stadsdelsnämnden i beslut den 19 juni 1990 med stöd av 16 § nämnda lag, vilken paragraf motsvaras av 14 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, telefonkontakten mellan A-M.P. och J-Å. till att avse två tillfällen per vecka och inte senare än kl. 17.00. Vidare begränsade nämnden i beslut den 3 juli 1990 A-M.P:s rätt till umgänge med sönerna till två och en halv timme per tillfälle var fjortonde dag.


    I besvär yrkade A-M.P. att stadsdelsnämndens båda beslut skulle upphävas.


    Länsrätten i Göteborgs och Bohus län (1990-10-03, ordförande Grönwall) yttrade: P. och J-Å.P. omhändertogs den 8 februari 1989. J-Å. placerades i familjehem den 7 mars 1989 och P. den 18 april 1989. - J-Å. var vid omhändertagandet känslomässigt störd och han var den av barnen som farit mest illa. Av psykolog- och läkarutlåtanden framgår att störningen kan visa sig allvarligare, när han blir större och kommer att mera vistas tillsammans med andra barn. Han är i starkt behov av stöd från vuxna, som kan hjälpa honom att möta omvärlden och sätta gränser för vad som är tillåtet och inte. J-Å. anses behöva barnpsykiatriska behandlingsinsatser under mycket lång tid och de har inga utsikter till framgång, om han inte vistas i familjehemmet. - P. är utvecklingsstörd och har i hemmet hos sin mor i stort sett helt saknat utvecklingsstimulans. Han har överbeskyddats och av modern behandlats som ett spädbarn. Han har därför kommit att stå stilla i utvecklingen, saknat språk, haft svårt att koordinera sina rörelser, inte kunnat äta själv och han har måst bära blöja. Eftersom P. har en njurskada, är han benägen för att få urinvägsinfektioner. - Barnens mor A-M.P. får anses ha en stark vilja att själv ta hand om sina barn men saknar i många hänseenden insikt om vad som erfordras av henne som förälder för att sörja för deras säkerhet och hälsa. Enligt vad som framkommit i målet har inte heller den kraftiga och långvariga insats som gjorts från samhällets sida medfört att hennes förmåga som vårdnadshavare nämnvärt utvecklats. - Sedan J-Å. kom till familjehemmet har han enligt utredningen i målet gjort mycket stora framsteg i sin utveckling. Han har på mindre än ett år lärt sig leka med andra barn utan konflikter. Han har klarat barngrupp i deltidsförskola och han har även kunnat följa med familjen bort. Han har börjat visa att han känner trygghet och hans aggressivitet har så småningen avtagit. - Då det gäller P. rör han sig numera obehindrat, har utvecklat sitt språk väsentligt, kan klä på sig själv och behöver inte längre bära blöja. Det sistnämnda har även haft till följd att hans urinvägsinfektioner betydligt förbättrats. - Mor och barn har alltsedan barnens placering på familjehem haft ett fungerande umgänge var fjortonde dag. De har träffats i något av familjehemmen efter A-M.P:s önskemål. Detta fungerade bra fram till mars månad 1990 A-M.P. har därefter ansett att hon haft rätt att träffa barnen när och så ofta hon själv önskat. Telefonsamtalen har även ökat väsentligt i antal. Dessa ändrade förhållanden tillsammans med begäran om hemtagning av barnen, som sannolikt kommit till barnens kännedom, synes djupt ha stört dem. J-Å. har enligt uppgift fått täta aggressionsutbrott, fått ont i magen och inte kunnat sova. Han har också visat större oro i förskolan. Den positiva utvecklingen har således hejdats och en tillbakagång har skett. - P. regredierar varje gång A-M.P. kommer på besök till den nivå han befann sig på vid omhändertagandet. Då umgänget fungerade utan anmärkning förekom även en tillbakagång men då kom han emellertid allt snabbare tillbaka till sin nuvarande utvecklingsnivå. - Enligt utlåtande av dr G.H., BUP-mottagningen Västra Frölunda, kan mor och barn inte vinna något på ett tätare sammanträffande. Den nu löpande kontakten är ett fungerande maximum. Modern skulle inte bli mera till freds med en utökad kontakt. För barnens del kan man inte tala om något behov av en utökad kontakt med modern - tvärtom är det fråga om vad de kan "tåla" med hänsyn till att hon är så negativ till placering och fosterföräldrarna. - Av 14 § LVU framgår bl. a. att socialnämnden har ett ansvar för att den unges behov av umgänge med föräldrar eller andra som har vårdnaden om honom så långt som möjligt tillgodoses. Om det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med vård enligt lagen, får socialnämnden enligt punkt 1 besluta hur den unges umgänge med förälder eller andra som har vårdnaden om honom skall utövas. - Socialmyndigheten har således att göra en avvägning av vilket intresse som väger tyngst, umgänget mellan föräldrar och barn eller ändamålet med vården enligt LVU. Enligt förarbetena till LVU gäller såsom huvudprincip att det i händelse av intressekonflikt alltid är barnets behov som skall tillgodoses i första hand. Av utredningen i målet får anses klart framgå att såväl P. som J-Å. har behov av en lång tids vistelse i goda familjehem för att deras skador skall kunna botas. Utredningen har också visat att båda under vistelsen i familjehemmet gjort stora framsteg men att en avstanning och återgång skett sedan konflikten med begäran om hemtagning och ökat umgänge uppkommit. Med hänsyn till anförda omständigheter finner länsrätten att stadsdelsnämndens beslut om inskränkning av umgängesrätten mellan A-M.P. och barnen P. och J-Å. skall bestå. Detta gäller även i fråga om begränsningen av telefonkontakterna med J-Å., då telefonkontakter enligt tillämpad praxis likställs med umgänge enligt 14 § andra stycket 1. LVU.


    Länsrätten ändrar inte de överklagade besluten. - Domen gäller i denna del omedelbart.


    A-M.P. överklagade länsrättens dom och yrkade att varje form av begränsning av rätten till umgänge skulle upphöra.


    Kammarrätten i Göteborg (1991-01-11, Rydin, Carlstoft, referent, Setterberg) delade såvitt här är i fråga länsrättens bedömning och avslog överklagandet.


    I besvär hos Regeringsrätten fullföljde A-M.P. sin talan. Prövningstillstånd meddelades.


    Regeringsrätten (1993-06-28, Wahlgren, Tottie, Bouvin, Werner) yttrade: I 14 § LVU föreskrivs bl. a. att socialnämnden har ett ansvar för att den unges behov av umgänge med föräldrar eller andra som har vårdnaden om honom så långt möjligt tillgodoses. Om det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med vården enligt lagen får socialnämnden besluta hur den unges umgänge med föräldrarna eller andra som har vårdnaden om honom skall utövas. Socialnämnden skall minst en gång var tredje månad överväga om ett sådant beslut fortfarande behövs.


    Socialnämnden har med stöd av denna bestämmelse befogenhet att begränsa eller helt avskära föräldrarnas möjlighet att träffa sitt barn medan det är föremål för vård enligt LVU. I förarbetena till 16 § i lagen (1980:621) med särskilda bestämmelser om vård av unga som var likalydande med de två första styckena av 14 § i 1990 års LVU anförs (se prop. 1979/80:1 del A s. 601 f.) att omständigheterna kan vara sådana att föräldrarna under den tid som vården pågår inte bör träffa den unge. Det kan finnas risk för att föräldrarna obehörigen griper in i vården. Det framhålls dock (a. prop. s. 602) att bestämmelsen bör tillämpas restriktivt. I samband med tillkomsten av tredje stycket i 14 § i 1990 års LVU framhölls att det får ligga i nämndens ansvar att följa vården och se till att ett beslut i fråga om umgängesrestriktioner inte består längre än nödvändigt (se prop. 1989/90:28 s. 72 ff.).


    Även om bestämmelsen i 14 § LVU således bör tillämpas restriktivt finner Regeringsrätten att en begränsning av föräldrarnas umgängesrätt, om en sådan anses påkallad, kan ske även genom en inskränkning i föräldrarnas rätt att kontakta barnet per telefon. Denna bedömning överensstämmer med vad Regeringsrätten uttalade i rättsfallet RÅ 1971 S 283.


    På grund av vad nu anförts och då stadsdelsnämnden enligt vad som framgår av omständigheterna haft fog för sitt beslut att begränsa umgängesrätten på sätt som skett skall överklagandet avslås.


    Regeringsrätten fastställer kammarrättens dom såvitt här är i fråga.


    Föredraget 1993-06-08, föredragande Larsson,


    målnummer 498-1991 och 499-1991

  • qawd
    HFD 2011 ref. 50

    Förutsättningar för upphävande av ett pågående omedelbart omhändertagande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga.


    Socialnämnden i Gävle kommun beslutade den 30 januari 2011 att omedelbart omhänderta Josef, född 2009, med stöd av 6 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, då det var sannolikt att han behövde beredas vård enligt LVU och rättens beslut om vård inte kunde avvaktas med hänsyn till risken för hans hälsa och utveckling. Beslutet underställdes förvaltningsrättens prövning den 1 februari 2011.


    Barnets ställföreträdare medgav det omedelbara omhändertagandet, då det av vad som framkommit hittills var sannolikt att Josef behövde beredas vård enligt LVU.


    Barnets moder S.I. motsatte sig det omedelbara omhändertagandet. Hon anförde bl.a. följande. Den hittillsvarande utredningen kunde inte anses visa att det förelåg sannolika skäl för att Josef behövde beredas vård med stöd av LVU. Den 29 januari 2011 åkte S.I. till Stockholm och ordnade därvid barnvakt för Josef. Hennes avsikt var att komma tillbaka till Gävle den 30 januari 2011 med tåg. Dock tvingades hon på grund av olyckliga omständigheter stanna i Stockholm. Barnvakten skulle fylla 16 år i mars 2011 och hade känt Josef sedan han var en månad gammal och träffade honom ofta tillsammans med S.I. S.I. ansåg att ett dygnslångt barnvaktspass låg inom hennes förmåga och var medveten om att hon hade full uppbackning när hon anlitade henne som barnvakt. Utredningen ger inte stöd för att S.I. brister eller kan befaras brista i omsorgen om Josef.


    Förvaltningsrätten i Falun (2011-02-08, ordförande Karlsson Helghe) yttrade: Enligt 6 § LVU får socialnämnden besluta att den som är under 20 år omedelbart ska omhändertas, om 1. det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag, och 2. rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till bl.a. risken för den unges hälsa eller utveckling. Om socialnämndens beslut om omhändertagande inte kan avvaktas, får - enligt samma lagrum - nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden har förordnat besluta om omhändertagande. - Av socialnämndens utredning framgår att S.I. lördagen den 29 januari 2011 reste till Stockholm. Den 30 januari kontaktades den sociala beredskapen av polisen i Stockholm, som berättade att S.I. gripits och befann sig på polisstation för förhör och att Josef befann sig i en lägenhet med en femtonårig flicka som barnvakt. S.I. misstänktes för snatteri, häleri och skadegörelse. Josef var sjuk och hade feber. Barnvakten kunde inte hantera detta och fick kontakta en annan person för stöd. Josef hade under natten sovit mycket dåligt; som längst 19 minuter i sträck. I kontakt med polis den 30 januari kl. 19.20 informerades socialtjänsten om att beslut om frisläppande kunde ske tidigast om cirka en timme. Inget nätverk finns kring Josef som kan sörja för hans akuta behov av omsorg. - Socialtjänsten har vid två tillfällen under hösten 2010 genomfört en skyddsbedömning med anledning av oro för Josef. S.I. är tidigare dömd för brott, och dömdes senast i juni 2010 för misshandel. - Med hänsyn till den hittillsvarande utredningen finner förvaltningsrätten att det är sannolikt att Josef kan beredas vård med stöd av LVU. Vidare finner förvaltningsrätten att rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till risken för Josefs hälsa eller utveckling. Beslutet om omhändertagande enligt 6 § LVU ska därför bestå. - Förvaltningsrätten fastställer det omedelbara omhändertagandet av Josef.


    S.I. överklagade förvaltningsrättens beslut och yrkade att kammarrätten skulle upphäva det överklagade beslutet. Hon åberopade i huvudsak vad som anförts i förvaltningsrätten.


    Socialnämnden bestred bifall till överklagandet och anförde följande. Socialtjänsten bedömer att det finns en omedelbar samt påtaglig risk för att Josefs hälsa och utveckling kan skadas om han ställs under vårdnadshavarens ansvar innan förvaltningsdomstolen avgjort frågan om Josef ska beredas vård med stöd av 1 och 2 §§ LVU. S.I. brister avseende grundläggande omsorg gällande förmåga att skapa en trygg, säker, stabil och förutsägbar hemmiljö för Josef. Socialtjänsten har allvarlig oro för att Josef redan visar symptom på att ha tagit skada av hennes bristande omsorgsförmåga. Det som ytterst oroar är moderns bristande förmåga att skydda Josef mot olika faror. Det finns även allvarlig oro över att modern inte sätter Josefs behov före sina egna. Hon har på ett mycket oansvarigt sätt upplåtit sin lägenhet till kriminella och till personer med egen social problematik och misstänkt missbruksproblematik. S.I. har tidigare lämnat Josef i andras omsorg och rest bort på fest. Hon sviktar i förmåga då hon väljer att resa bort trots att sonen är sjuk. Josef har upplevt både trauma och våld genom att befinna sig i lägenheten där misshandel av modern ägt rum. Han har även upplevt trauma genom mammans brister utifrån att hon hotat två personer med kniv i samband med misshandeln. S.I. har efter ca två månader utsatt Josef för trauma igen genom att låta pojkvännen som misshandlade henne återigen komma in i bostaden. Att S.I. lämnat över ansvaret på en 15-årig barnvakt och dessutom över ett dygn får ses som omdömeslöst. Josef är nu placerad i jourhem. Planeringen för vården är en samplacering under minst sex månader för att kunna arbeta med anknytningen mellan mor och son.


    Barnets ställföreträdare bestred bifall till överklagandet. Till stöd för sin inställning anförde han följande. Barnvakten har uppenbarligen inte tillräcklig erfarenhet av vård av sjukt barn. Dessutom greps S.I. misstänkt för flera brott. Frihetsberövandet innebar att hon själv inte kunde bestämma när hon kunde återkomma och ta hand om Josef vilket i sig är en omsorgsbrist. Därutöver framgår att S.I. umgåtts med en person som misshandlat henne i Josefs närvaro samt att samme person senare bestulit henne på hennes nycklar till lägenheten. Sammantaget visar dessa omständigheter att hemmiljön kan vara skadlig för Josef.


    S.I. anförde följande. Hon har inte upplåtit sin lägenhet till kriminella. Vid två tillfällen har hon haft fyra gäster i sin lägenhet. Deras bakgrund saknar relevans i detta sammanhang och innebär inte att Josef vistats i en kriminell miljö. Misshandeln var en enstaka händelse. Josef har inte bevittnat den incidenten. Hon har nu helt brutit kontakten med den före detta pojkvännen. Josef är en social person som känner sig trygg även med andra än med henne.


    Kammarrätten i Sundsvall (2011-02-24, Lowén, Eberstein, Mellstrand, referent) yttrade: Innebörden av 6 § LVU framgår av förvaltningsrättens beslut. - Enligt 9 § tredje stycket LVU ska socialnämnden besluta att ett omhändertagande genast ska upphöra om det inte längre finns skäl för omhändertagandet. Ett sådant beslut får meddelas också av den rätt som prövar en fråga om vård med stöd av lagen. - Det som framgår av handlingarna i målet visar inte annat än att det inte längre föreligger någon sådan risk för Josefs hälsa eller utveckling som innebär att beslut om omhändertagande inte kan avvaktas. Mot denna bakgrund och med hänsyn till vad som upplysts om planerna att samplacera modern och barnet anser kammarrätten att det nu inte finns fog för ett omedelbart omhändertagande. Beslutet ska därför upphävas. Kammarrättens beslut i denna del ska gälla omedelbart. - Kammarrätten ändrar förvaltningsrättens beslut och upphäver det omedelbara omhändertagandet. Beslutet gäller i denna del omedelbart.


    Socialnämnden överklagade kammarrättens beslut och yrkade att Högsta förvaltningsdomstolen skulle undanröja beslutet och fastställa förvaltningsrättens beslut om omedelbart omhändertagande. Nämnden anförde bl.a. följande. S.I. brister i förmåga att skapa en trygg, säker, stabil och förutsägbar uppväxtmiljö för Josef. Hon har inte säkerställt att Josef tas om hand av trygga personer vid hennes frånvaro, hon har släppt in personer i sitt hem som kan utsätta henne eller Josef för risk att skadas eller vara med om skrämmande händelser och hon har av oförstånd lekt farliga lekar med Josef. S.I. har också svårigheter med impulskontroll och svårt att behålla fokus på Josef vid påverkan från omgivningen. Det finns hos socialtjänsten en oro för hur hon reagerar när inte socialtjänsten är närvarande. Det finns också brister i samspelet och anknytningen mellan Josef och hans mamma. Josef uppvisar ett distanslöst beteende. - Sedan Josef placerades i ett jourhem den 30 januari 2011 har nämnden gjort bedömningen att S.I:s umgänge med honom måste vara övervakat för att nämnden ska kunna garantera Josef skydd och omsorg. Av samma skäl har nämnden bedömt att Josef inte kan bo ensam med sin mamma under utredningstiden. Det är av största vikt att Josef är skyddad fram till dess att han och hans mamma kan erbjudas en samplacering, vilken kan komma till stånd under förutsättning att det bedöms möjligt och att S.I. samtycker till att placeras. Hon har tidigare varit ambivalent i fråga om vård och insatser. Hon har samtyckt till frivilliga insatser men sedan inte medverkat och uppgett att hon inte behöver stöd.


    S.I. bestred bifall till överklagandet och anförde bl.a. följande. Omhändertagandet grundades huvudsakligen på den omständigheten att hon anlitat en barnvakt som socialnämnden ansåg inte hade uppnått erforderlig ålder för en sådan uppgift. Barnvakten var femton år gammal men skulle fylla sexton inom kort. Det omedelbara omhändertagandet kan möjligen ha varit befogat medan socialnämnden ännu svävade i ovisshet om när S.I. skulle komma hem. När beslutet underställdes förvaltningsrätten fanns dock inte längre någon omedelbar fara för Josef. De omsorgsbrister som lagts henne till last är diffust angivna. I rättsfallet HFD 2011 ref. 5 har Högsta förvaltningsdomstolen betonat vikten av att en etablerad vårdkedja inte bryts. Lika viktigt är det naturligtvis att inte genom ett omedelbart omhändertagande i onödan och för säkerhets skull skapa en första länk till en sådan kedja. Man ska inte underskatta det trauma som ett omedelbart omhändertagande innebär för ett barn, vilket Högsta förvaltningsdomstolen betonat i HFD 2011 ref. 13. Där sägs att avbrott i relationer som är viktiga för barnet och uppbrott från dess invanda miljö i sig kan innebära en risk för skada.


    Barnets ställföreträdare medgav bifall till överklagandet.


    Högsta förvaltningsdomstolen beslutade den 25 februari 2011 om inhibition av kammarrättens beslut.


    Förvaltningsrätten i Falun meddelade dom den 15 april 2011 med beslut att Josef skulle beredas vård med stöd av 1 och 2 §§ LVU.


    Högsta förvaltningsdomstolen (2011-06-16, Billum, Brickman, Jermsten, Ståhl, Nymansson) yttrade: Skälen för avgörandet.


    Enligt 6 § första stycket LVU får socialnämnden besluta att den som är under 20 år omedelbart ska omhändertas om det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av lagen och rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till risken för den unges hälsa eller utveckling eller till att den fortsatta utredningen allvarligt kan försvåras eller vidare åtgärder hindras. Av 8 § framgår att om förvaltningsrätten fastställt ett beslut om omedelbart omhändertagande socialnämnden inom fyra veckor från det att omhändertagandet verkställdes ska ansöka hos förvaltningsrätten om att den unge ska beredas vård enligt LVU.


    Den som är under 18 år ska enligt 1 § andra stycket LVU beredas vård om någon av de situationer som anges i 2 eller 3 § föreligger och det kan antas att behövlig vård inte kan ges den unge med samtycke av den eller dem som har vårdnaden om honom eller henne. I 2 § stadgas att vård ska beslutas om det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet.


    I 1 § femte stycket LVU föreskrivs att vad som är bäst för den unge ska vara avgörande vid beslut enligt lagen.


    Den utredning som fanns tillgänglig vid underinstansernas prövning av frågan om omedelbart omhändertagande av Josef framgår av förvaltningsrättens och kammarrättens beslut.


    Högsta förvaltningsdomstolen instämmer i förvaltningsrättens bedömning att det på grundval av den då föreliggande utredningen var sannolikt att Josef behövde beredas vård med stöd av LVU och att omständigheterna var sådana att rättens beslut om vård inte kunde avvaktas.


    Det är uppenbart att den befarade risken för den unges hälsa eller utveckling minskar i och med att ett omedelbart omhändertagande genomförs. Den akuta situationen föreligger inte längre. Bedömningen av om ett verkställt omedelbart omhändertagande ska bestå i avvaktan på rättens beslut i vårdfrågan måste därför vila på delvis annan grund. Härvid bör bl.a. beaktas att reglerna om omedelbart omhändertagande även har till syfte att göra det möjligt för socialnämnden att närmare utreda om det finns skäl för vård enligt LVU, även om detta inte varit det avgörande skälet för att beslutet fattades. Utredningen ska klarlägga om förhållandena i den unges hem är sådana att det finns risk att hans eller hennes hälsa eller utveckling skadas och vilka åtgärder som i så fall bör komma i fråga. Vårdnadshavarens inställning till dessa åtgärder måste också utredas. Härtill kommer att avbrott i pågående vård i sig kan vara skadliga för ett barn. LVU innehåller bestämmelser som är direkt avsedda att förebygga avbrott i vårdkedjan och lagstiftaren har i olika sammanhang gett uttryck åt åsikten att avbrott i vården av ett barn bör undvikas (se HFD 2011 ref. 5).


    Kammarrätten meddelade sitt beslut den 24 februari 2011, tre dagar innan socialnämnden skulle ge in ansökan om beredande av vård enligt LVU till förvaltningsrätten. Josef hade då vistats i jourhemmet i 25 dagar. Såväl socialnämnden som barnets företrädare ansåg att omhändertagandet skulle bestå. Modern hade såvitt framgår inte samtyckt till vårdplanen. Kammarrätten motiverade beslutet med att det inte längre bedömdes föreligga någon sådan risk för Josefs hälsa eller utveckling som innebar att beslut om omhändertagande inte kunde avvaktas.


    Ett beslut om att upphäva ett pågående omedelbart omhändertagande måste i likhet med andra beslut enligt LVU vara betingat av barnets bästa. Även om kammarrätten vid sin prövning av ett beslut om omedelbart omhändertagande gör bedömningen att det numera saknas skäl för en sådan åtgärd måste konsekvenserna för barnet av ett upphävande beaktas. En förutsättning för ett beslut om upphävande bör därför enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening vara att det framstår som mycket osannolikt att barnet inom kort kan komma att behöva omhändertas på nytt för att beredas vård enligt LVU. De förhållanden som förelåg i målet i kammarrätten talade inte för en sådan slutsats. Kammarrätten borde därför inte ha upphävt det omedelbara omhändertagandet.


    Sedan förvaltningsrätten den 15 april 2011 beslutat om beredande av vård har frågan om omedelbart omhändertagande förfallit. Målet föranleder därför ingen vidare åtgärd utan ska avskrivas.


    Högsta förvaltningsdomstolens avgörande. Högsta förvaltningsdomstolen avskriver målet.


    Föredraget 2011-06-01, föredragande Mattsson, målnummer 1224-11

  • Anonym (Rättsrötan grasserar)

    Death by Wall of Text. 

    Vill du få sagt något eller var det mer ett test av copy - paste?

  • qawd

    Jag vill folja tradens amne...ge RIKTGA exempel pa varfor barn har omhandertagits

  • blomma41

    Jag tycker att de dära sagda orden för Barnets Bästa är konstigt uttryck, Vem vet barnets Bästa? Tänk om den som ljuger om allting gör detta för att sära på barnet och modern pga svartsjuka? När det gäller städning, betalning av hyra o el o mat? Och läkartider för barnet...och att detta inte stämmer alls men att Soc väljer att gå enbart på dessa lögner och efter 6år ännu går på detta trotsa att allt är motbevisat. Vad gör man då? Man får en falsk stämpel som förälder för Soc klarar inte erkänna att de gjort fel. Stackars barn som under dessa år bett om att få komma hem. Detta är fruktansvärt. Så soc är för mej moralkärringar som inte kan lära sej att lyssna på båda parter.

  • Dr Mupp
    blomma41 skrev 2015-04-23 16:07:06 följande:

    Jag tycker att de dära sagda orden för Barnets Bästa är konstigt uttryck, Vem vet barnets Bästa? Tänk om den som ljuger om allting gör detta för att sära på barnet och modern pga svartsjuka? När det gäller städning, betalning av hyra o el o mat? Och läkartider för barnet...och att detta inte stämmer alls men att Soc väljer att gå enbart på dessa lögner och efter 6år ännu går på detta trotsa att allt är motbevisat. Vad gör man då? Man får en falsk stämpel som förälder för Soc klarar inte erkänna att de gjort fel. Stackars barn som under dessa år bett om att få komma hem. Detta är fruktansvärt. Så soc är för mej moralkärringar som inte kan lära sej att lyssna på båda parter.


    Soc går inte bara ord. Soc tar kontakt med förskola, skola, BVC mm allt för att få en så riktig bild som möjligt. Det går inte att ljuga ihop om att en familj aldrig duschar, barnen inte får kläder efter årstid och inte kontaktar läkare, inte får mat och misshandlas. En kontroll på förskolan och BVC skulle lätt slå hål på den lögnen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • blomma41

    Ok förstår dej, men nu gällde det under mammaledigheten, då finns inte förskolan eller skolan inblandad. Utan pappan hittade på allting om mej som mamma inför socialen, och efter polisanmälan mot de 2 handläggare som var då och pappan så såg jag aldrig mera de handläggarna och de påstod att de Köpte pappans historia..och sedan har de bara spätt på med saker om mej, vilket inte är sant.

  • Anonym (Putte)
    blomma41 skrev 2015-04-23 09:37:39 följande:

    Hur kan man uttrycka sej som du Putte,? Jag är bara helt ärlig med min egna historia om soc, en vanlig 3 barnsmamma som har blivit Utsatt för lögner falskhet och jag undrar varför Soc bara går på den enes berättlese men Inte den andres? Det är väl inget du kan svara på Putte, eller är duen sochandläggare? Sluta prata illa om den som lägger in ett inlägg här Putte eller känner du mej? Jag skulle själv aldrig sitta o dumförklara en människa som du gör mot mej.


    Vad pratar du om? Jag har inte läst tråden, jag läste bara TS rubrik och ts första inlägg och det är det jag svarade på! jag har inte läst dina!!!!!!!

    Läs gärna mitt inlägg igen innan du dömer!!!!! Du är inte den enda i Sverige som råkat ut för soc galenskaper!!!


Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version