• Anonym (12345)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 13:07:21 följande:
    Det säger sig själv för en normalt funtad person att om flera olika personer anmäler en, så finns det något fel. Att du själv inte inser detta, och samarbetar (som man gör om man inte har nåt att dölja) tyder bara ännu mer på att ditt barn behövde tas om hand.

Sen tar soc inte ett barn så akut utan riktigt allvarliga anklagelser. Och om soc omhändertar INNAN en utredning så måste det även fastslås i rätten i efterhand att omhändertagandet var rätt. Och om tom rätten fastslår det, så är det ju väldigt uppenbart att soc inte är ute och cyklar.
    Vakna själv! Din tilltro till myndigheter tycks inte ha någon gräns. Det är direkt felaktigt att resonera som du gör.

Är det som TS skriver att anmälarna är nära vänner behöver det absolut inte ligga något i det. Det är så häxjakter kommer igång. Någon tror sig ha sett något och talar med grannarna. De tycker sig också se saker och sedan är det igång. Det är fruktansvärt svårt att hävda sig mot om man blir utsatt. Det här fenomenet är vanligare i mindre samhällen än större, men kan uppstå överallt.

Dessutom har det ju kommit fram flera fall där soc har agerat fel på sista tiden. Både Uppdrag granskning och Malou har tagit upp olika fall.

Jag säger inte ett ord om ifall det här omhändertagandet var rätt eller fel, det vet jag inget om, men ditt sätt att se på det är helt fel.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 14:02:02 följande:
    1. Det var inte TS jag citerade.
    2. Jag utbildar mig själv inom socialt arbete, så jag har antagligen mer information än dig
    3. OM det inte ligger något i anmälningarna så KAN soc inte omhänderta/förlänga LVU. Det går inte. Omöjligt.
    4. Rätten beslutar om LVU, inte soc. Soc bara ansöker. Så då är det fel instans man blir arg på om det beslutats felaktigt. Det är rätten som avgör. Ingen annan.
    5. Vet du hur ofta det händer att soc har för lite att gå på rent juridiskt och LÄGGER NER fall istället? Och hur ofta dessa individer återkommer på soc's bord?
    Men kära nån. . .

1) Det vet jag mycket väl, varför skriver du ens om det?

2) Du har ingen aning om hur stora mina kunskaper på området är. Du förutsätter en massa och tror dig veta. Det var just den egenskapen hos dig som jag anmärkte på från början och här kom ett exempel till.

3) Nu är du bara naiv. Det går och det förekommer. Soc gör bevisligen fel ibland, agerar för hastigt (under för mycket stress eller vad det nu beror på).

4) Självklart vet jag vem som beslutar, men utredningen som till stor del ligger till grund för beslutet är framtagen av socialen.

5) Det här är ett helt annat problem som inte har med den här diskussionen att göra. Håll dig till ämnet och diskutera sakligt, tack. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 18:01:23 följande:
    1. För att _du_ nämnde TS, men jag citerade en annan person.
    2. Och inte du om mina.
    3. Givetvis begås fel, men jag tror inte för mitt liv att de gör det med vilje eller på pin kiv. De riskerar fängelse om de begår tjänstefel. De har nog inte "hittat på" saker, utan möjligen inte varit kritiska nog i vad de fått för uppgifter av folk. Och DET erkänner jag är ett problem: då de inte är kritiska och verkligen reflekterar över vilka källor som är pålitliga och vad som är relevant.
    4. En kompetent person inom rättsväsendet ska väl se att en utredning saknar pålitlig/giltig grund om så är fallet?
    5. Nej, det är inte helt annat. Det jag vill visa på är att soc inte nappar på minsta lilla och får till ett LVU hipp som happ. Det är LITE svårare än så. Krävs juridisk bevisning och hållbara uppgifter.
    1) Ett rent skrivfel i så fall, jag vet vem du citerade.

2) Och? Jag har heller inte kommenterat det och lagt mig på nivån "du kan inte vara påläst". Jag har kommenterat ditt sakfel i att en person inte kan få många anmälningar utan grund. Det kan man faktiskt, så det var fel oavsett dina kunskaper i övrigt. (Jag skulle aldrig sjunka till den nivån).

3) Ingen har pratat om vilje eller pin kiv. Nu slingar du dig. Du sa att det var omöjligt. Det är det inte.

4) Rena plattityden! Självklart ska en kompetent person det och för det allra mesta blir det rätt. Men inte alltid, det var det du påstod från början. Det är fel.

5) Jag har aldrig påstått att de "nappar på minsta lilla". Du börjar skriva om annat eftersom du märker att du har fel. Ingen har sagt att det inte kan bli fel åt det hållet, så den diskussionen finns bara i ditt huvud.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 23:02:22 följande:
    Det har ju skrivits att soc "hittat på" och "lagt till och dragit av". Och det tror jag inte att man gör utan att det skett ett misstag. Man gör alltså inte sånt medvetet, som många tycks tro.

Och ett LVU SKA inte gå att få igenom utan juridiskt hållbara grunder. I en utredning konsulterar man läkare och psykologer för att basera sin rekommendation/sitt beslut på. Det är ju inga chansningar, utan professionella bedömningar.

Sen tar man inte till tvångsåtgärder om föräldrar är samarbetsvilliga och pålitliga i sitt samtycke till öppna insatser. Det får man inte, om inte barnet verkligen råkar illa ut hos vårdnadshavaren. Och då SKA man ju LVU:a.

Ett akut LVU, alltså utan juridiskt beslut före, görs ju bara om det är ytterst allvarligt och soc är säkra på att rätten kommer hålla med om beslutet. Och en eller flera anklagelser som inte ser ut att överensstämma med det verkliga läget när soc besöker ett barn leder INTE till tvångsomhändertagning. Till synes tomma anklagelser kan starta en utredning, men inte ett akut LVU. Då måste det finnas konkreta bevis om missförhållanden.

OM något av detta går fel, så är det givetvis beklagligt, men det är inte så ofta som ni verkar tro som barn omhändertas felaktigt. Och det beror inte på "soc" utan på en eller ett fåtal tjänstemän som inte agerat i enlighet med socialtjänstens riktlinjer.

Fast nu är du sjumilakliv från vad som diskuterades. Du gick in i tråden med att påstå att "Det säger sig själv för en normalt funtad person att om flera olika personer anmäler en, så finns det något fel.".

Det var det jag vände mig emot och menade att det är absolut inte sant. "Häxjakter" och ryktesspridning som flera tror på kan faktiskt uppstå helt utan grund. Du hade helt enkelt fel där.

Du hävdade också att socialen inte kan omhänderta om det inte ligger något i anmälningarna, vilket också är felaktigt. Precis som att det finns personer som blir oskyldigt dömda i tingsrätten så kan man få barnen LVUade felaktigt.

Det är dessa två påståenden från dig jag invänt mot, att du börjar skriva om en massa annat är onödigt (även om jag förstår att du vill prata bort det).

Du har helt enkelt fel på de här två påståendena, även om du nu vill vinkla till det med att prata om ifall det är medvetet eller inte. Det var inte det du sa från början. Sluta slingra!

• Anonym (12345)
    Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-22 10:56:10 följande:
    Jag står fast vid att något ÄR fel om folk anmäler till soc och barnet omhändertas. Får man 5 anmälningar, och tre av dessa dessutom inte är anonyma så står nånting inte rätt till. Blir ett barn anmält så pratar de ju med barnet innan de ingriper. Och tyder samtalet på ALLVARLIGA missförhållanden så kan de LVUa barnet direkt, annars kan de inte göra det. Då startas bara utredning.

[ . . . ]

Nja, jag skulle nog omformulera det där. Om man får 5 anmälningar så finns det förmodligen någon form av social avvikelse, men det behöver inte betyda att allt inte står rätt till eller att barn blir försummade.

Personer med till exempel funktionsnedsättningar kan "kännas" avvikande och väcka spekulationer / rykten "på bygden". Samma sak om det finns en historia av till exempel missbruk / kriminalitet, även om detta inte pågår längre. Folk är fördomsfulla och prat bland grannar kan uppstå, cirkulera och växa utan grund.

En sak som pekar på det är att hon skriver att de blivit anklagade för drogmissbruk, men att de snabbt kunde bevisa genom prover att detta var helt utan grund.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version