De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version
Anonym (Men vakna) skrev 2016-08-21 23:02:22 följande:
Det har ju skrivits att soc "hittat på" och "lagt till och dragit av". Och det tror jag inte att man gör utan att det skett ett misstag. Man gör alltså inte sånt medvetet, som många tycks tro.Och ett LVU SKA inte gå att få igenom utan juridiskt hållbara grunder. I en utredning konsulterar man läkare och psykologer för att basera sin rekommendation/sitt beslut på. Det är ju inga chansningar, utan professionella bedömningar.
Sen tar man inte till tvångsåtgärder om föräldrar är samarbetsvilliga och pålitliga i sitt samtycke till öppna insatser. Det får man inte, om inte barnet verkligen råkar illa ut hos vårdnadshavaren. Och då SKA man ju LVU:a.
Ett akut LVU, alltså utan juridiskt beslut före, görs ju bara om det är ytterst allvarligt och soc är säkra på att rätten kommer hålla med om beslutet. Och en eller flera anklagelser som inte ser ut att överensstämma med det verkliga läget när soc besöker ett barn leder INTE till tvångsomhändertagning. Till synes tomma anklagelser kan starta en utredning, men inte ett akut LVU. Då måste det finnas konkreta bevis om missförhållanden.
OM något av detta går fel, så är det givetvis beklagligt, men det är inte så ofta som ni verkar tro som barn omhändertas felaktigt. Och det beror inte på "soc" utan på en eller ett fåtal tjänstemän som inte agerat i enlighet med socialtjänstens riktlinjer.
Dem kan till och med förvränga eller tiga i sina ansökningar när dem vill ta bort LVU på en ung person.
Detta är en av dem skräck exempel jag har i mina händer just nu där resultatet vart ödestigert tyvär.
Att Soc ville ta bort LVU va att den som bestämmer i den komunen hade en åsikt att det är inte ekonomiskt fördelaktigt att LVUa unga trots att föräldrarna ville det att LVUn skulle fortsätta när hon vart 18 år och till och med LVMa henne, men soc teg om dem problemen när dem ansökte att ta bort LVUn.
Så det hela handlar det om en tärningspel har du tur så blir det bra och har du otur så blir det dåligt!