• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Sessia

Hej!

Jag har själv pco och jag fick göra både vaginalt ultraljud och blodprov. När jag var på vul så sa t.o.m. barnmorskan att jag med största sannolikhet hade pco. Klassiska pco äggstockar. Men läkaren skickade mig på provtagning för att bekräfta diagnosen, mycket riktigt så fick jag ett telefonsamtal senare. Då var jag 18 år och hade inte fått mens ett och ett halvt år efter att jag tagit ut min p-stav.

När det senare tog slut med min dåvarande pojkvän så började jag med p-piller igen. Tyvärr har jag inte hittat rätt sort och kan bara ära p-piller ett par månader, sen blöder jag oavbrutet tills jag slutar med dom. Därför måste jag ta avbrott med jämna mellanrum.

När jag träffade min nuvarande pojkvän så hade jag oavbruten blödning och slutade med p-piller efter ett par veckor. När vi hade varit tillsammans i två månader så gick jag på ett vul för att "kolla läget". Då hade jag ägglossning. Eftersom vi bara hade varit tillsammans i två månader så skyddade vi oss den ägglossningen. Jag fick mens.

Två månader efter det så plussade jag. Jag som inte trodde att jag kunde bli gravid blev helt plötsligt spontangravid vid första tillfället!

När våran son var ett år och två dagar fick jag min första mens efter graviditeten. Så det tog tid. Den mensen fick jag i oktober 2011.

Den 5:e januari plussade jag igen. Tyvärr fick jag, den 9:e februari, göra en skrapning då fostret dog i ett väldigt tidigt skede, om det ens funnits något foster.

Jag vet alltså att jag kan bli gravid och min kille är det ABSOLUT inget fel på då han gjort mig gravid två gånger av mina fyra ägglossningar. Alltså 50% av dom (och ja, han är mallig och har t.o.m. räknat statistik) Problemet är ju att jag bara har haft fyra ägglossningar på 2,5 år.

En vecka efter min skrapning gick jag till gyn för att få hjälp och läkaren gav mig pergotime och gulkroppshormoner för att framkalla ägglossning.

Alltså kan man få hjälp även om man blivit gravid snabbt. Om man talar om för dom att man har pco och försöker bli gravid så tror jag att dom hjälper till. Men jag tror också att det beror mycket på läkaren.

Fast jag har ju extremt glest mellan ägglossningarna. Jag vet inte om detta var till någon hjälp, men så är det för mig. :)

• Emmmsan

Tack för ditt svar! Det är alltid intressant att läsa om andras historier. Det verkar ju i alla fall inte vara helt omöjligt att få hjälp. Skulle i alla fall vilja få komma på en undersökning för att se hur det står till med min PCO/PCOS och om det finns någon chans att jag kan bli gravid utan några hjälpmedel. Just nu känns det lite hopplöst då kroppen inte alls verkar fungera som den ska. Men vi ska ta en liten "paus" nu under mars så jag väntar med att göra något till april. Då har jag varit utan p-piller i 5 månader och har jag fortfarande inte fått någon mens då så har jag inte haft det på fyra månader (om nu inte den minimala blödningen i januari var det, men det tror jag inte) så då tycker jag att jag i alla fall borde få komma på en undersökning.

• frk lorelei

Jag har också PCO och fick det också bara berättat för mig vid ett VUL som gjordes för att jag hade ont i en äggstock. Då sa läkaren också att jag hade "typiska pco-äggstockar". Jag har aldrig haft regelbunden mens och jag har gått MYCKET hos gyn pga många andra besvär (för det räcker ju inte med ett liksom...)men ingen har sagt något förut. Då sa läkaren direkt till mig att jag skulle höra av mig när det var dags att fundera på barn eftersom det var tydligt att det var så här med mig, så behövde vi inte försöka ett år utan resultat, som ju annars är det vanliga. 

Ca 1 år senare var vi igång med utredningar och ca 2,5 år senare gjorde vi en IVF som resulterade i en helt underbar liten kille som nu är 2 år. Nu är det dags att försöka få ett syskon till honom och jag tänker inte ens försöka på egen hand. Sen han föddes har jag kanske haft mens 4-7 gånger och visst, vissa månader har det var 2 månader i rad och jag börjar hoppas men det blir aldrig någon regelbundenhet i det här, det är bara acceptera. 

Något blodprov för att säkerställa att jag har PCO vet jag inte om det gjordes nångång, men å andra sidan så tog de så många blodprov under den här tiden, så kanske var ett av dem ett sånt också.  

• Treasures

Hej på er!

Här är en till i samma situation....Vi har en dotter som nu är 2 år och 4 mån, innan vi fick henne kämpade vi i nästan två år varav ett med hormonbehandling. Det krävdes trippeldos Pergotime, Metformin och akupunktur innan jag fick ÄL och blev gravid. Fick inte tillbaka nån mens efter avslutad amning så efter fyra månader var jag till gyn och fick Provera och Metformin. Efter det vakande kroppen till och under 2011 hade jag mens nästan varje månad, mer och mer regelbunden. Vi försökte inte aktivt bli gravida men använde inget skydd då vi gärna vill ha fler barn och eftersom det tog sån tid första gången så sa vi att blir det så blir det. I slutet av december visade de sig att jag var gravid men i mitten av januari fick vi veta att det inte fanns nåt levande foster och jag skrapades.

Nu har det gått drygt sex veckor sedan detta och jag har ännu inte fått nån mens, tror inte jag haft ÄL heller och är inte gravid igen. Allt känns rätt hopplöst och jag känner inte alls att jag litar på min kropp, dels pga PCO'n och sen att jag fick missfall. Vill helst lyckas på egen hand igen, men samtidigt så vill jag inte att det ska gå jättelång tid utan att jag ens har ÄL så det lutar mot att vi kommer att kontakta IVF-kliniken ganska snart för att få lite rådgivning och se om det blir Pergotime igen eller om vi provar nåt annat.

I vårt landsting får man ingen hjälp att bli gravid då man redan har ett barn tillsammans, utan då får man vända sig privat till IVF-kliniken. Det var dock inga problem att få komma till gyn när inte mensen ville komma efter graviditeten och amningen. Utan de tyckte det lät helt rimligt att jag ville få veta hur mina äggstockar såg ut och hur man bäst kunde hålla PCO'n i schak utan att använda p-piller.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hur går det för er här i tråden? Jag fick mens bara några dagar efter jag skrev sist så om drygt en vecka börjar jag ÄL-testa och så ska vi mysa massor för att maxa chanserna om jag får ÄL på egen hand nu. Vill då oerhört gärna bli gravid snart igen.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan

Här går det lite segt just nu. Mensen verkar ha bestämt sig för att hålla sig borta . Tänkte att jag skulle ta och ringa en privat gyn här i stan om den inte har dykt upp i slutet på den här månaden då är det 2,5 månad sedan jag hade mens.
    Även om dom inte vill ge mig Pergotime eller så med tanke på att det inte gått så lång tid så skulle jag i alla fall vilja få en ordentlig undersökning angående PCO:n och kanske få ett utlåtande om det över huvud taget är någon idé att vi försöker på egen hand.

• Treasures

Emmmsan - Vad jobbbigt att mensen inte vill komma, eller det har den kanske gjort nu? Hoppas du får nån hjälp snart i alla fall.

Jag har sannolikt ägglossning nu, fick positivt ÄL-test igår och har både igår och idag haft ont så nu myser vi allt vi kan och hoppas på en decemberbebis. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hallå! Hur har det gått för er sista tiden. Jag fick ÄL, men också mens...nya tag mao...

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Hej! Hoppar gärna in här jag med :) jag har en dotter som är dryga 2 år och som kom till med hjälp av pergotime. Vill gärna få till ett syskon nu men tror inte vi klarar det på egen hand den här gången heller. Min mens kom lite tätare de första månaderna efter amningen men har nu glesat ut sig mer och mer för varje gång. Den här gången fick jag spottings på dag 50 och blödningen kom inte förrän dag 64... har nu kontaktat en privat klinik och fått en första telefontid nästa vecka. Hoppas få komma igång med pergo så snart som möjligt men är lite rädd att inte få samma hjälp som med första barnet?

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-04-21 13:57:26 följande:
    Hej! Hoppar gärna in här jag med :) jag har en dotter som är dryga 2 år och som kom till med hjälp av pergotime. Vill gärna få till ett syskon nu men tror inte vi klarar det på egen hand den här gången heller. Min mens kom lite tätare de första månaderna efter amningen men har nu glesat ut sig mer och mer för varje gång. Den här gången fick jag spottings på dag 50 och blödningen kom inte förrän dag 64... har nu kontaktat en privat klinik och fått en första telefontid nästa vecka. Hoppas få komma igång med pergo så snart som möjligt men är lite rädd att inte få samma hjälp som med första barnet?

Välkommen hit! Vad roligt med fler som vill ha syskon till sin guldklimp. Lite dött här men hoppas det blir mer aktivitet om vi blir fler! Lycka till och hoppas ni får den hjälp som behövs snart!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.