• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Vad skönt att ni fått tid så snart. Jag funderar på att ringa och se till att vi får hjälp till hösten om det inte tar sug naturligt innan dess. Idag är en sån dag då allt känns hopplöst.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Jaha, så fick jag en väldigt oväntad spontan ÄL på dag 12 i denna cykeln. Det innebär att jag kommer hinna få mens innan läkartiden och därmed kan jag inte börja med pergo förrän tidigast näst-nästa cykel. Med mina hopplöst långa cykler kommer det ju dröja en evighet...

maria7701: hoppas att testerna visar på något som kan hjälpa er vidare! Hur länge har ni försökt nu och hur gammal är ditt barn?

Treasures: orkar du verkligen vänta ända till hösten innan du söker hjälp? Om du redan nu tycker att det känns hopplöst är det väl bättre att få hjälp så snart som möjligt? 

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-04-28 13:00:17 följande:
    Jaha, så fick jag en väldigt oväntad spontan ÄL på dag 12 i denna cykeln. Det innebär att jag kommer hinna få mens innan läkartiden och därmed kan jag inte börja med pergo förrän tidigast näst-nästa cykel. Med mina hopplöst långa cykler kommer det ju dröja en evighet...

maria7701: hoppas att testerna visar på något som kan hjälpa er vidare! Hur länge har ni försökt nu och hur gammal är ditt barn?

Treasures: orkar du verkligen vänta ända till hösten innan du söker hjälp? Om du redan nu tycker att det känns hopplöst är det väl bättre att få hjälp så snart som möjligt? 

Men du kan ju få Porvera eller liknande för att få mens och börja tidigare om det strular.

Nej, jag tänkte ringa om drygt en vecka beroende på hur det gått denna gång, sen tror jag inte att vi får tid innan hösten.... 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan

Hur går det för er?
    Här kan vi inte riktigt hålla oss till det där med att vi skulle vänta med att försöka bli gravida så just nu skjuter vi skarpt kan man säga
    Kändes som jag hade äl för några dagar sedan, det stack och hade sig på vänster sida i livmoders-regionen. Men jag vet inte, är ju på dag 49 i menscykeln så det känns ju som att det är ganska liten chans att det skulle vara det så här sent i cykeln.

• miracle maker

Vad kul att ni försöker igen Håller tummarna för att ni får ert plus innan ni hinner ändra er igen! Har ni någon hjälp på traven eller kör ni på helt på egen hand? 

Själv fick jag en oväntad ÄL för 10 dagar sedan så vi gjorde ett försök. BIM på lördag men har haft ljusbruna flytningar i flera dagar och ikväll börjar molvärken komma så det känns som om kroppen börjar ladda för mens

Har läkartid nästa vecka så hoppas på fler ÄL med hjälp av lite pergo.  

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-08 20:15:52 följande:
    Vad kul att ni försöker igen Håller tummarna för att ni får ert plus innan ni hinner ändra er igen! Har ni någon hjälp på traven eller kör ni på helt på egen hand? 

Själv fick jag en oväntad ÄL för 10 dagar sedan så vi gjorde ett försök. BIM på lördag men har haft ljusbruna flytningar i flera dagar och ikväll börjar molvärken komma så det känns som om kroppen börjar ladda för mens

Har läkartid nästa vecka så hoppas på fler ÄL med hjälp av lite pergo.  
    Brukar du ha så innan mens? Enda gången jag haft det var då jag var gravid Flört. Håller en tumme för att det kanske är så för dig med!

Jag hade BIM i går, testade negativt i lördags men har ännu inte fått nån mens. Tvivlar nu på att jag ens haft ÄL och är skitdeppig. Ska kanske testa imorgon igen och sedan ringa IVF-kliniken och be om råd. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan

Vad spännande treasures. håller tummarna för att du är gravid.

Vi kör helt på egen hand än så länge. Känner just nu att jag kan ge det en chans. Men om inte mensen har dykr upp inom några veckor (och jag inte blir gravid) så tänker jag nog ta kontakt med en privat gyn.

Om det nu var en äl jag kände av för några dagar sedan så har jag bim någon gång i slutet av nästa vecka.

• Emmmsan

Håller tummarna för dig också miracle maker. Ljusbruna flytningar behöver inte betyda att det är kört.

• Treasures
    Emmmsan skrev 2012-05-08 23:28:37 följande:
    Vad spännande treasures. håller tummarna för att du är gravid.

Vi kör helt på egen hand än så länge. Känner just nu att jag kan ge det en chans. Men om inte mensen har dykr upp inom några veckor (och jag inte blir gravid) så tänker jag nog ta kontakt med en privat gyn.

Om det nu var en äl jag kände av för några dagar sedan så har jag bim någon gång i slutet av nästa vecka.

Minus idag med, så jag har nog inte haft nån ÄL, åtminstone inte när jag trodde. Har ringt IVF-kliniken idag så nu hoppas vi på att få komma dit inom kort.

Hoppas på bättre lycka för er andra! 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • maria7701

Vi fick bra nyheter idag: alle undersökningar (blod, spermaanalys, hydrosonografi) var bra! Så det är "bara" PCO, och Pergotime som inte funkar för mig. Och jag fick oväntat ÄL den här veckan (det var mer än 6 månader sen jag fick det), så jag känner mig så glad idag! Kanske, kanske.... men när jag inte blir gravid nu, ska vi börja med hormonsprutar i 2 veckor, jag fick recept för det idag också.
    De sa också att kvinnor med PCO är har mycket lång fruktsamma, för att de (be)hålla ägg i äggstockarna, de är inte förspillt (they are not wasted). Så efter ålder 40 kan kvinnor med PCO fortfarande har många barn, och är cyklar helt regelbunda igen. Inte bra nyheter när du är yngre, men ändå, liten positiva nyheter känns bra tycker jag.
    Jag är nu 34, vart dotter är 3 och vi har försökt för 1,5 år nu.
    Jag sägga lycka till till allihopa här! (och jag ber om ursäkt för min daliga svenska)

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.