• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-09 20:38:48 följande:

Minus idag med, så jag har nog inte haft nån ÄL, åtminstone inte när jag trodde. Har ringt IVF-kliniken idag så nu hoppas vi på att få komma dit inom kort.

Hoppas på bättre lycka för er andra! 

Vad tråkigt minus här med, men har läkartid nästa vecka så det känns ändå lite hoppfullt. Hoppas ni får en tid snabbt, det tar så mycket engeri att hålla på att oroa sig, hoppas, misströsta och så börja om igen, gång på gång. Även om man vet att det är värt det i slutändan.

Får hoppas det går bättre för dig, Emmmsan! Håller alla tummar och tår för dig.
  • Emmmsan

Va tråkigt med minus Treasures och Miracle maker! Håller tummarna för att det är er tur nästa månad!

Vi får väll se om det var äl jag kände av i fredags, har haft lite mensvärk idag så det känns som att jag ska få mens när som helst och då lär det ju inte ha varit äl. Känns ändå som att det borde vara ganska liten chans att man får äl så här sent i cykeln. Men men det återstår att se.

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-10 11:53:10 följande:

Vad tråkigt minus här med, men har läkartid nästa vecka så det känns ändå lite hoppfullt. Hoppas ni får en tid snabbt, det tar så mycket engeri att hålla på att oroa sig, hoppas, misströsta och så börja om igen, gång på gång. Även om man vet att det är värt det i slutändan.

Får hoppas det går bättre för dig, Emmmsan! Håller alla tummar och tår för dig.

Äsch vad tråkigt, men visst känns det rätt bra ändå bara att få ÄL på egen hand.

Ja jag hoppas också att vi snart får tid. Har hamnat mitt i en mkt stressig och jobbig situation på jobbet och jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet....men det känns iaf som att det får mig att tänka mindre på att bli gravid, och om vi dessutom får lite hjälp på traven så kanske det stressar mig mindre.
    maria7701 skrev 2012-05-10 11:50:00 följande:
    Vi fick bra nyheter idag: alle undersökningar (blod, spermaanalys, hydrosonografi) var bra! Så det är "bara" PCO, och Pergotime som inte funkar för mig. Och jag fick oväntat ÄL den här veckan (det var mer än 6 månader sen jag fick det), så jag känner mig så glad idag! Kanske, kanske.... men när jag inte blir gravid nu, ska vi börja med hormonsprutar i 2 veckor, jag fick recept för det idag också.
    De sa också att kvinnor med PCO är har mycket lång fruktsamma, för att de (be)hålla ägg i äggstockarna, de är inte förspillt (they are not wasted). Så efter ålder 40 kan kvinnor med PCO fortfarande har många barn, och är cyklar helt regelbunda igen. Inte bra nyheter när du är yngre, men ändå, liten positiva nyheter känns bra tycker jag.
    Jag är nu 34, vart dotter är 3 och vi har försökt för 1,5 år nu.
    Jag sägga lycka till till allihopa här! (och jag ber om ursäkt för min daliga svenska)
    Härligt med bra besked, hoppas sprutorna fungerar nu om du inte redan är gravid vill säga!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • maria7701

ÄL kan hända mycket sen i cyckeln. Min mor blev gravid av mig utan att hon hade mens för 5 månader innan det - det hände ungefär 2 veckor innan BIM så det kan vara, Emmmsan!
    Jag håller med att det kostar så mycket energi, det här process av hoppas, oroa sig, osv, som du sägar, miracle maker. När jag blev gravid av min dotter kände jag att det var värt det förstås, men oj, vad hade det varit jobbigt (1 ar och 9 månader). Och den här gången tycker jag att det är ännu jobbigare. Men nu när vi har hjälp från kliniken har jag åtminstone mer energi. De är mycket positiva. Gynekologen sa igär: "det blir barn!" (men ni måsta ha talamod), jo, det vet vi... Hoppas ni ska ha en tid snart hos gynekologen och kommer att få samma upplevelse.
    Håller tummarna för alla!

• miracle maker

Hur har det gått Emmmsan? Börjar närma sig BIM nu väl? Och även för dig Maria? Hoppas på positiva besked!

Nu har jag äntligen varit hos läkaren. Fick Provera och Pergo utskrivet och det känns jättebra. Hon trodde att min egen ÄL fungerar då slemhinnan såg tjock ut men kruxet är ju att cyklerna är så långa och att det är hopplöst att veta när man ev. har ÄL. Nu får jag iaf lite mer kontroll över cykeln så då är det bara att hoppas att kroppen sköter sitt sen också

• Emmmsan

Nja vet ärligt talat inte riktigt hur det går. Idag är det 14 dagar sedan jag fick för mig att jag hade äl. Har under veckan till och från känt av ilningar och molvärk i magen men nu har jag inte kännt något på några dagar. Velar fram och tillbaka hur jag ska göra. Ena stunden vill jag inget hellre än att ta ett gravtest men så tänker jag att nää det kan väll inte vara något. Tvivlar på att det var äl jag kände av för två veckor sedan (skulle lika gärna kunna ha haft det den här veckan) sedan känns det som att det vore allderles för bra för att vara sant om det skulle ta sig på första försöket

Va spännande miracle maker att du fått

pergo och provera. Håller tummarna för att det kommer att hjälpa dig att få ditt plus.

• Treasures

Härligt med pergo miraclemaker! Fick du mens efter den ÄL du hade på dag 11? Då var ju den cykeln kort iaf. Emmsan - vågat testa än? Hoppas det är nåt! Vi har varit bortresta över långhelgen och dagen innan vi åkte fick jag mens. En vecka senare än sist. Det var dock skönt att den kom efter två negativa gravtest, så nu får vi börja om. Hoppas på få tid på IVF-kliniken snart, men vi kommer iaf ge gärnet själva tills dess.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-20 11:45:59 följande:
    Härligt med pergo miraclemaker! Fick du mens efter den ÄL du hade på dag 11? Då var ju den cykeln kort iaf. Emmsan - vågat testa än? Hoppas det är nåt! Vi har varit bortresta över långhelgen och dagen innan vi åkte fick jag mens. En vecka senare än sist. Det var dock skönt att den kom efter två negativa gravtest, så nu får vi börja om. Hoppas på få tid på IVF-kliniken snart, men vi kommer iaf ge gärnet själva tills dess.

Japp, mensen kom på dag 24 så det var den kortaste cykel jag någonsin haft. Denna cykel ska jag testa provera så den bör ju också bli normallång. Sen kör jag igång med pergo Hoppas du också får tid snart! Siktar ni på att göra IVF direkt eller testa något annan behandling först?
  • maria7701

Emmmsan, har du redan testat?? Oj, så spännande.
    Ska ni börja direkt med pergo miracle maker? Lycka till!
    Mycket spännande här också. Har kännt riktiga gravidssymptomer: har haft liten blödning, trött, kramp, kissa ofta, och ingen mens än. Ser även annorlunda ut i ansiktet, på något sätt.  Kan testa den här veckan men är liten rädd att göra det för tidigt så jag väntar några dagar till. Kan förstås vara att det är bara mens som kommer men vi ska se. Jag har roat mig mycket med googlar gravidsymptomer i alla fall
    Lycka till alla!

• Emmmsan

Precis som jag misstänkte var det nog ingen ägglossning jag kände av för lite mer än två veckor sedan. Har fortfarande inte fått min mens (dag 63 i menscykeln nu) och här om dagen gjorde jag ett gravtest som var så negativt som det kan bli.

Undrar om man skulle ta och samla mod till sig och ringa och höra sig för om man kan få någon hjälp med detta. Nu har det ju 6 månader sedan jag slutade med p-piller och det blir ju som sagt bara längre och längre mellan mens så någon sorts hjälp borde jag ju kunna få.

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.