• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Miracle maker - jag känner igen känslan av att bara vilja ge upp. Jag tänker ofta att vi bara ska släppa det och se vad som händer, men klarar inte riktigt det heller. Vill ju inget hellre än att gå ett till barn. Just nu går mina tankar kring att om vi inte lyckats denna gång och inte hinner få tid för att få Pergotime innan sommarstängningen så ska vi ta paus under sommaren. Bara mysa när vi känner för det och skippa ÄL-test och sånt. Får se hur det går med det om det blir så. Jag fick ju positivt äl-test dag 17, vi har sexat dag 13, 16, 17 och 18...hoppas så att det fungerat men har ingen bra känsla än iaf. Minns i.te exakt, men tror att jag inte känt nåt alls innan jag plussat de två gångerna jag varit gravid. Nu har jag redan molvärk och känner mig irriterad. Så har det ibland varit innan mens och långt innan, har ju 12 dagar kvar....

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-03 11:16:54 följande:
    Miracle maker - jag känner igen känslan av att bara vilja ge upp. Jag tänker ofta att vi bara ska släppa det och se vad som händer, men klarar inte riktigt det heller. Vill ju inget hellre än att gå ett till barn. Just nu går mina tankar kring att om vi inte lyckats denna gång och inte hinner få tid för att få Pergotime innan sommarstängningen så ska vi ta paus under sommaren. Bara mysa när vi känner för det och skippa ÄL-test och sånt. Får se hur det går med det om det blir så. Jag fick ju positivt äl-test dag 17, vi har sexat dag 13, 16, 17 och 18...hoppas så att det fungerat men har ingen bra känsla än iaf. Minns i.te exakt, men tror att jag inte känt nåt alls innan jag plussat de två gångerna jag varit gravid. Nu har jag redan molvärk och känner mig irriterad. Så har det ibland varit innan mens och långt innan, har ju 12 dagar kvar....

Du har fortfarande så långt kvar till BIM så ta inte ut något negativt i förskott! Jag hoppas det är er tur nu så du slipper köra igång med behandlingar.

Konstigt det där, att det ska vara så svårt att få till det. När man ser bilder av hur en befruktning går till så är det ju alltid en väldig kapplöpning fram till ägget och en febril kamp om vilken lycklig simmare som ska hinna ta sig igenom först  Varför händer det då inget trots att man ger dem så många chanser?! Blir galen.

Avslutade min Provera-kur igår och inväntar mens nu. Ska äta pergo dag 3-7 den här gången. När jag blev gravid med dottern åt jag dag 5-9, har det någon betydelse?  
  • TheBlueOcean

Hej, kände mig så hemma i den här tråden så jag skaffade en användare för att kunna skriva. Det kändes nästan som att läsa om mig själv ibland.

Jag fick min diagnos PCOS i juni 2010 blott 18 år. Jag och min dåvarande pojkvän (nu man) ville så gärna ha barn men läkaren som jag träffade sa att jag skulle inprincip ha 0 % chans att bli gravid själv om blodproverna bekräftade PCOS:en, vilket de gjorde. Det förstörde mig totalt. Jag hade sett mig själv i framtiden som mamma till flera barn och nu kanske det inte skulle gå utan kostnader och psykiskt "krångel". Så direkt när vi fick det beskedet bestämde vi oss för att sluta med skydd så vi så snabbt som möjligt skulle få hjälp (ett år måste man ha försökt här uppe om man vill ha hjälp via sjukhuset). 

Jag hade haft njursten i juni/juli och skulle på en njurröntgen för att kolla att den hade passerat ut som den skulle och då fick man absolut inte vara gravid så för säkerhets skull gjorde jag ett graviditetstest den 12 aug, Gissa min chock när det visade 2 streck. Graviditeten fortsatte och tv veckor efter BF fick vi den 2 maj 2011 vår efterlängtade bebis som visade sig vara en liten Tindra.

Nu vill vi skaffa ett syskon till henne och min mens har varit helt åt skogen sen förlossningen så jag har gått på provera i 4 månader och ska vara utan den 2 månader nu för att se om mensen hoppar i rätt spår. Vi kommer försöka bli gravida tills i oktober när vi kan få hjälp och förhoppningsvis kommer det ett streck till innan det.

Hur har det gått för er andra?

Styrkekramar till er!!             

• miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-07 00:49:52 följande:

Hej, kände mig så hemma i den här tråden så jag skaffade en användare för att kunna skriva. Det kändes nästan som att läsa om mig själv ibland.        

Välkommen! Väldigt skönt att kunna prata av sig och dela erfarenheter med andra som är i samma sits.

Själv är jag inne på dag 3 efter avslutad Provera-kur och fortfarande ingen mens i sikte. Blir snart tokig på denna ständiga väntan!!

Maria -hur har det gått för dig? Har mensen dykt upp än?

Treasures -har du börjat känna av några symtom ännu? 

Hoppas på ett plus här i tråden snart så att vi alla får lite välbehövt hopp!        

• TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-07 14:22:52 följande:
    Välkommen! Väldigt skönt att kunna prata av sig och dela erfarenheter med andra som är i samma sits.
    Ja det är det verkligen. Tills jag hittade detta så kände jag mig ensam och som att jag inte kunnat prata med någon. Jag var väldigt öppen om min PCOS i början men fick skit när det visade sig att jag blev gravid själv.

Läkaren hade ju sagt till mig att jag hade i princip 0% chans så det var ju vad jag sa till dem jag pratade med men sen när jag blev gravid efter 2 månader så var jag en bitch och hade lurat min man för att bli gravid och ja en massa skit fick jag ta emot av hans syster. Då blev det att jag slöt mig istället och pratade inte med någon om det alls.
  • Treasures

Hej!

Vad roligt att vi blir fler här, välkommen ni nya!
    Blir så irriterad på läkare som säger att man inte har nån chans att bli gravid på egen hand då man har PCO. När vi gjorde vår utredning innan vi fick dotra så står det i papperna vi fick hem om resultaten att min infertilitet är absolut, dvs att chansen att lyckas själv är minimal. Men vi har ju bevisat åtminstone för oss själv att vi kan själva med. Och så har det ju varit för flera av er med.

Nu är jag på BIM -8, känner inte så mkt tror jag, försöker att inte känna efter iaf. Och det går faktiskt ganska bra denna gång för jag har så otroligt mkt att göra på jobbet så det finns ingen tid att anlysera. Är trött, men sover för lite, har ömma bröst (som alltid efter ÄL), molvärk till och från och just nu ett jäkla magknip, men det kommer nog från tarmarna.
    Idag ringde de från IVF-kliniken, och vi ska få komma dit på tisdag. Perfekt eftersom jag har BIM på fredag samma vecka....och då kommer jag ju förhoppningsvis kunna börja med Pergotime på en gång om jag får det utskrivet om mensen kommer. Hoppas dock såklart att det inte ska behövas nu utan att det blir ett plus istället.

Hoppas mensen dyker upp nu miracle maker så du får börja med pergon!     

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Jag fick min mens nu idag efter avslutad provera kur men jag får inte hjälp med pergo innan oktober :(
    Så nu är det bara hoppas att det tar sig själv igen eller att tiden går fort. 

Tindra 2011-05-02
  • Meja2011

Hej på er:)

Min läkare sa också till mig att jag inte heller skulle kunna bli gravid:/ tog rätt hårt:( plus att en annan läkare sa när jag pratade om Ivf, art det kunde jag glömma så tjock som jag var:( jag grät och grät under det samtalet, hade då BMI på 32, gränsen går vid 30. Meeeenn ändå sitter jag här med min snart 7 månaders dotter :)

Vet inte om jag sa det, men fick klartecken från läkaren( dock en ny för gamla har gått i pension, oj vad ledsen jag är;) ) så i juli kickar vi igång:)

Men helt plötsligt vart jag jätte nervös:/ Meja vart ju till på första kuren, tänk om det blir så nu med?! Är vi redo för barn så tätt? Gahh men ändå vet jag, det är det här vi vill:)

• vinkan24

Jag fick reda på att jag ha pco i förgår. Ha trott att jag varit gravid. Hon gjorde bara ultraljud. Och när jag säger att är du säker att jag inte är gravid ( gynokologen missade min dotter på ett ultraljud i vecka 11) sa att min mens skulle komma vilken dag som helst. Så säger hon ja i så fall är du bara  vecka 3-4. Och det är konstigt att du kunnat få två barn. :( Jag fick provera som jag ska ta. och sen börja med diane i tre månader. Känns konstigt att börja med p-piller när man vill bli gravid. Min mens ha alltid legat mellan 30-47 dagar. Nu är den uppe i 87 dagar. Ha haft ont i äggstockarna där jag hade äggblåsor och även hugg i magen. Jag undra om ni vet om det finns en möjlighet att nåt av dom äggen kan växa så det bli en ägglossning? Eller om det kunnat bli en graviditet och att ett ägg redan hae lossnat? Hon förklarade bara lite snabbt vad pco var o sa att det stå mycket på internet. Hade så mycket frågor när jag gick! :(

• Treasures

Tindra 2011 - kan ni inte vända er privat då det är syskon ni vill ha? Där vi bor får man ingen hjälp av landstinget då man redan har barn, utan all behandling sker privat och då finns inga tvång att man ska ha försökt ett år.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.