• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Ja det kommer ju alltid fler tåg eller vad man säger även om man helst varit gravid redan nu. Min granne ska ha bebis i mitten av augusti och om vi inte fått MA i januari så hade vår bebis haft bf en vecka senare. Det hade ju varit ett otroligt sammanträffande och så kul eftersom våra "stora tjejer" är jämngamla och bästisar. Hon har haft oturen att få flera missfall efter ivf så jag är i vilket fall riktigt glad . Lite extra tråkigt vat det dock när jag berättade om att jag nog höll på förlora vårt frö och hon berättade att de äntligen var gravida igen.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Vill önska er en glad midsommar:)

Idag började jag med första tabletten provera:) känns pirrigt nu;)

• Meja2011
    Treasures skrev 2012-06-23 07:15:48 följande:
    Vad kul Meja! Hoppas det går lika bra denna gång!
    Ja det får vi hoppas=)

Är det snart dax för ÄL för din del? 
    Meja 11-11-23
  • Meja2011

Måste fråga en sak, alldeles för länge sen jag åt dessa så minns inte exakt=/

Ska ju äta provera nu i 10 dagar, invänta mensen, och på 5:e blödningsdagen börja med pergotime i 5 dagar, sen invänta äl, min fråga är, NÄR kan jag börja med provera igen om jag inte är gravid? Borde ju kunna detta vid det här laget=/ men har totalt glömt bort 

Meja 11-11-23
  • miracle maker

Har en dålig dag idag... känns som om hjärtat snart brister av längtan efter en liten bebis. När vi sitter vid matbordet, mannen, dottern och jag, så känns det tomt, någon saknas för att vi ska vara en hel familj. Blir inte bättre av att precis alla man träffar, nya bekantskaper såväl som personer som står oss nära, frågar om vi inte ska ha en till snart. Och igår var det dottern som sa: "mamma, jag vill att du ska ge mig en riktig bebis..." Hennes favoritlek är annars att ta hand om dockor och gosedjur som hon säger är hennes lillasyster eller lillebror.

Jag är idag på dag 13 men har ännu inga äl-känningar. Vi gjorde ett misslyckat försök på dag 10 och har sen gjort två heminsemineringar med medicinspruta dag 11 & 13. Det förbättrar ju inte direkt oddsen för oss, men jag hoppas fortfarande på att vi ska hinna få till ett riktigt försök innan ÄL. Mannen har gjort uppehåll med sin medicinering efter att jag bröt ihop igår så det är i alla fall en liten ljusglimt i tillvaron.

Hur har ni andra det?    

• Treasures
    Meja2011 skrev 2012-06-24 11:13:25 följande:
    Ja det får vi hoppas=)

Är det snart dax för ÄL för din del? 
    Nja, är bara på dag 9 än men man vet ju inte vad som händer nu efter Pergotime. Har inte haft några biverkningar, sist fick jag sömnsvårigheter minns jag. Däremot var min mens en dag kortare än den brukar vara, dag 6 var helt blödningsfri, annars har jag alltid lite ljusbruna flytningar då. Sen tycker jag att jag redan för någon dag sedan börjat få de flytningar som jag brukar ha dagarna innan ägglossning och är även sugen på sex hela tiden. Tog ett ÄL-test idag, men det var iaf negativt. På tisdag är det iaf dags för VUL, då får man ju iaf veta om det händer nåt därinne.
    Ursäkta den kanske lite väldetaljerade informationen.
    Meja2011 skrev 2012-06-24 11:25:05 följande:
    Måste fråga en sak, alldeles för länge sen jag åt dessa så minns inte exakt=/

Ska ju äta provera nu i 10 dagar, invänta mensen, och på 5:e blödningsdagen börja med pergotime i 5 dagar, sen invänta äl, min fråga är, NÄR kan jag börja med provera igen om jag inte är gravid? Borde ju kunna detta vid det här laget=/ men har totalt glömt bort 

Om du får ÄL, men inte blir gravid så kommer du ju få en egen mens så då behövs ju inte Proveran. Får du ingen ÄL (kommer du göra VUL eller ta blodprov för att kolla det?), så var iaf det jag gjorde om och om igen när vi kämpade sist att ta ett gravtest på dag 35 och sedan börja med Primolut-nor. Blev ju väldigt långt mellan försöken vi gjorde, men det var vad de sa till oss.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-06-24 14:56:04 följande:
    Har en dålig dag idag... känns som om hjärtat snart brister av längtan efter en liten bebis. När vi sitter vid matbordet, mannen, dottern och jag, så känns det tomt, någon saknas för att vi ska vara en hel familj. Blir inte bättre av att precis alla man träffar, nya bekantskaper såväl som personer som står oss nära, frågar om vi inte ska ha en till snart. Och igår var det dottern som sa: "mamma, jag vill att du ska ge mig en riktig bebis..." Hennes favoritlek är annars att ta hand om dockor och gosedjur som hon säger är hennes lillasyster eller lillebror.

Jag är idag på dag 13 men har ännu inga äl-känningar. Vi gjorde ett misslyckat försök på dag 10 och har sen gjort två heminsemineringar med medicinspruta dag 11 & 13. Det förbättrar ju inte direkt oddsen för oss, men jag hoppas fortfarande på att vi ska hinna få till ett riktigt försök innan ÄL. Mannen har gjort uppehåll med sin medicinering efter att jag bröt ihop igår så det är i alla fall en liten ljusglimt i tillvaron.

Hur har ni andra det?    

Usch vad jag lider med dig, har samma känslor jag med till och från men jag försöker uppmuntra mig genom att tänka att vi har ju iaf redan fått den finaste gåvan av alla, vår underbara dotter. Men självklart vill man ju att hon ska få ett syskon en dag, jag tror det är jätteviktigt med syskon. Vår tjej pratar tack och lov inte än om att hon vill ha ett syskon/bebis, men jag tror att det kommer i augusti när grannarna som vi träffar i stort sett dagligen får sitt andra barn. Hon är nog annars rätt nöjd med att inte behöva dela "MIN mamma" med fler. Hon blir sotis om jag håller i andra barn och är riktigt mammig.

Hur gjorde du med ÄL-testen? Vad påhittigt av er att göra heminsemineringar då det inte funkar som vanligt. Det måste ju öka chanserna lite iaf. Vad är det för medicin han äter?
    Jag tycker det är nog jobbigt/svårt att få till det även med en man som inte har problem med lusten. Igår satt vi och mös i soffan och började väl med nåt slags förspel, men innan vi hann nåt längre vakande lilltjejen och gick inte att söva om i sin säng utan hon sov mellan oss hela natten. Hon var dock ovanligt nöjd i morse med att vara uppe och leka själv så då hann vi med en snabbis...nu är det ju lite tidigt för det viktiga ÄL-sexandet för oss än, men det gäller ju att passa på då man verkligen har lust med. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011
    Treasures skrev 2012-06-24 20:09:20 följande:
    Nja, är bara på dag 9 än men man vet ju inte vad som händer nu efter Pergotime. Har inte haft några biverkningar, sist fick jag sömnsvårigheter minns jag. Däremot var min mens en dag kortare än den brukar vara, dag 6 var helt blödningsfri, annars har jag alltid lite ljusbruna flytningar då. Sen tycker jag att jag redan för någon dag sedan börjat få de flytningar som jag brukar ha dagarna innan ägglossning och är även sugen på sex hela tiden. Tog ett ÄL-test idag, men det var iaf negativt. På tisdag är det iaf dags för VUL, då får man ju iaf veta om det händer nåt därinne.
    Ursäkta den kanske lite väldetaljerade informationen.

Om du får ÄL, men inte blir gravid så kommer du ju få en egen mens så då behövs ju inte Proveran. Får du ingen ÄL (kommer du göra VUL eller ta blodprov för att kolla det?), så var iaf det jag gjorde om och om igen när vi kämpade sist att ta ett gravtest på dag 35 och sedan börja med Primolut-nor. Blev ju väldigt långt mellan försöken vi gjorde, men det var vad de sa till oss.
    Aha, då läste jag lite fort=/ hehe det är ingen fara, värre har jag läst;)
    Skönt att du får vul iaf, det "behöver"/får inte jag=/

Ja min hjärna funkade inte när jag skrev frågan, har vatt med om att jag inte ägglossat ett antal gånger, så tänkte om det händer, när ska man börja igen. Men det ska inte hände nu=) det ska bli ett fint plus på stickan. Som sagt jag ska inte in på vul, utan jag ska köra ensam tills augusti om inget hänt då. 
    Meja 11-11-23
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.