• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean

Fick det förut men fick så många biverkningar av det helst skulle jag vilja gå ner 20-30 kilo men jag lyckas gå ner 5-10 sen går jag inte ner ner utan jag går upp kilona istället.

• miracle maker
    Treasures skrev 2012-07-05 08:06:02 följande:
    Miracle maker - Hoppas din känsla är rätt, ÄL-testen är ju inte 100% säkra, du kan ju ha missat LH-peaken om den var kort. Ont i brösten låter ju verkligen bra, för mig är det bröstvårtorna som börjar ömma direkt efter ÄL och gör det fram tills mensen kommer, sen slutar de göra ont på en gång. Hur länge tänker du väntar innan du tar ett gravtest om mensen inte kommer?

Jag väntar nog till dag 32 någonting innan jag testar. Har kommit på att om jag inte får mens av mig själv utan måste börja om med  provera så kommer nästa ev. äl-period troligtvis infalla samtidigt som jag är bortrest en vecka med jobbet! Får total panik, vill INTE missa nästa chans, särskilt inte med tanke på hur lång tid det tar mellan varje försök. Men ska försöka att inte oroa mig i onödan innan jag vet.
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-07-05 20:24:24 följande:
    Jag väntar nog till dag 32 någonting innan jag testar. Har kommit på att om jag inte får mens av mig själv utan måste börja om med  provera så kommer nästa ev. äl-period troligtvis infalla samtidigt som jag är bortrest en vecka med jobbet! Får total panik, vill INTE missa nästa chans, särskilt inte med tanke på hur lång tid det tar mellan varje försök. Men ska försöka att inte oroa mig i onödan innan jag vet.
    Men om det skulle bli så oturligt så kanske det är bättre att du väntar en vecka med att börja med Proveran så du hinner komma hem innan ev ÄL är på G. Vore ju taskigt om ni inte kan göra ett riktigt försök....
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-07-05 21:34:58 följande:
    Men om det skulle bli så oturligt så kanske det är bättre att du väntar en vecka med att börja med Proveran så du hinner komma hem innan ev ÄL är på G. Vore ju taskigt om ni inte kan göra ett riktigt försök....

Smart... att jag inte tänkte på det själv
  • Meja2011

Åhh vad är det här:/ sen i tisdags har jag haft brun/röda "flytningar" har ökat och minskat i både färg och styrka, men inget jag kan kalla mens:/ nu avtar det. Hur ska jag göra nu då?

• TheBlueOcean

Kunde inte hålla fingrarna i styr och testade igår viket gav ett negativt svar men bim är den 9-10 men ska testa igen den 12:e.

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-07-06 11:23:32 följande:

Smart... att jag inte tänkte på det själv

Man tänker ofta inte så klart när det gäller en själv...Flört
    Meja2011 skrev 2012-07-07 03:40:18 följande:
    Åhh vad är det här:/ sen i tisdags har jag haft brun/röda "flytningar" har ökat och minskat i både färg och styrka, men inget jag kan kalla mens:/ nu avtar det. Hur ska jag göra nu då?

Vad drygt....men då har du kanske inte mer att blöda ut och kan räkna det som mens och börja med Pergon...slemhinnan borde ju börja byggas upp på nytt nu och vara fin och fräsch för ett ägg att fästa.
    Tindra2011 skrev 2012-07-07 13:00:10 följande:
    Kunde inte hålla fingrarna i styr och testade igår viket gav ett negativt svar men bim är den 9-10 men ska testa igen den 12:e.
    Då är ju inte hoppet ute....fick du utsalg på ÄL-testen denna gång?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan

Är inne och läser här med jämna mellanrum. Tyvärr har jag inte så mycket att rapportera om just nu. Ingen mens och inga tecken på något annat. Har väll helt enkelt helt gett upp tanken om att vi ska lyckas bli gravida på egen hand så nu går jag bara och väntar på att få börja med primolut och pergo.

• Emmmsan
    Tindra2011 skrev 2012-07-07 13:00:10 följande:

Håller tummarna hårt för att du får ett fint plus den 12:e!
  • TheBlueOcean

Jag förstod mig inte riktigt på dem men jag tyckte inte det var plus men min man tyckte det och sen hade jag jätte ont när vi hade sex på kvällen så gyn trodde det var äl.

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.